Forælder og medicinstuderende - råd!

Hej alle stud. med’er ;o)

Jeg er så heldig at mit snit ser ud til at lande der, hvor jeg kan suse ind via kvote 1 til sommer (jeg er 27 og satser meget på sommerstart)… Jeg føler mig så heldig og privilegeret!!!

Jeg bliver dog ved med at vende tilbage til en bestemt ting: skemaet.

Jeg er mor til en søn på 4,5 år som går i børnehave. Når jeg snakker med studerende, hører jeg, at man til tider først er færdig omkring klokken 18 - eller senere. Det er selvsagt lidt en udfordring for en som mig, som gerne skal stå senest 17.00 i børnehaven til afhentning.

En af de ting jeg frygter rigtig meget er at falde uden for fællesskabet, eller endnu værre at lægge en eventuel læsegruppe til last, hvis det ender med at jeg jævnligt må gå før tid. Heldigvis (kan man sige) har jeg 7-7 ordning med min søns far, hvilket hjælper på det, men jeg vender af en eller anden grund stadig tilbage til netop den her problemstilling.

Derfor håber jeg at i, som studerende, kunne fortælle mig lidt om hvor tit (cirka) det drejer sig om timer uden for “normal” arbejdstid?
Jeg vil også rigtig gerne høre fra andre som er forældre - gerne enlige - om hvordan det er at være medicinstuderende og så videre.

Her er det nok relevant at skrive, at jeg skal læse medicin på AU.

Det vil for mig være en kæmpe hjælp og forhåbenligt give en smule ro i mit hovede ;o)

Medicin er drømmen og jeg glæder mig så sindssygt meget til at komme i gang. Jeg har kæmpet for det i flere år, og det er derfor jeg forsøger at forberede mig bedst muligt på, hvordan hverdagen kunne komme til at se ud

De bedste hilsner og på forhånd tak!

Louise

Du kan læse mere eller mindre hele studiet hjemmefra, hvis du vil.

De fleste forelæsninger er spild af tid.

Du går selvfølgelig glip af noget socialt.

De fleste ender ud med at gøre lidt af hvert, men det er de færreste, der følger alle forelæsninger slavisk. Det er der slet, slet ingen grund til.

Min gode kammerat har læst hele studiet med 2 børn og job ved siden af. Det kan man sagtens. Derudover synes jeg du skal tage den med ro og så bare begynde på studiet. Så går det hele nok.

Hej Louise og velkommen til :slight_smile:

Det er et fedt studie og man lærer ufatteligt meget. Mange finder store dele af pensum særdeles interessant og ønsker derfor også at fordybe sig i pensum. Dette er dog ikke nødvendigvis en forudsætning for at gennemføre.
Jeg er af en lidt anden holdning end @AndersN1der mener at “De fleste forelæsninger er spild af tid”. Man kan selvsagt læse det hele i bøgerne, men for mig er det rart at høre det fortalt af en professionel der har brugt store dele af sin professionelle tilværelse på at fordybe sig i det stof man selv skal lære. Jeg får bestemt noget ud af de fleste forelæsninger. Når det så er sagt er der flere der dropper dem af den ene eller anden anden grund. Oftest er det pga. studiearbejde eller fordi de ikke vil bruge tiden på at pendle (hvis man bor udenbys), men generelt synes jeg at der er fornuftigt fremmøde til de fleste forelæsninger. Så man kan fint gennemføre studiet uden at dukke op til timerne, men det er nok meget individuelt om det er ønskværdigt eller ej.

Når det så er sagt kan du godt klare studiet selvom du har barn. Det kræver nok mere strukturering (læsning vs. fritid) end de fleste af os andre gør, men det kan lade sig gøre og flere gør det også. Når man starter på bacheloren er det begrænset hvor mange der har børn, men i løbet af studiet og særligt på kandidaten er der mange der får børn.

Generelt er medicinstudiet, efter min mening, et meget åbent studie hvor der er rigtige mange forskellige mennesker. Dvs. at det fællesskab du tænker på måske er det fællesskab med dem der fester meget i perioder og læser meget i andre perioder. Det er måske ikke lige det fællesskab du kommer til at være i (men du kan jo godt hvis du vil), men så er der helt sikkert et andet fællesskab hvor de gør det mere på din måde og måske er lidt i samme situationen som dig.

Hvis medicinstudiet er din drøm skal du kaste dig ud i det og prøve det af. Det er til tider et krævende studie, men man kan klare det - også som forælder :slight_smile:

Held og lykke med det!

/KmK

1 Synes om

Bevares. Det var også skrevet en smule provokerende, og jeg modererer da også efterfølgende.

Konklusivt: Du har mulighed for at indrette dit skema ganske fleksibelt på medicinstudiet, og det skal nok gå helt fint med børn. God vind med det.

1 Synes om