Forberedning til studie

Hej allesammen,
Jeg skal til at starte på medicin på KU efter sommer (fik en standby plads sidste år). Jeg er begyndt at tænke meget på studie og hvad der er (og om det er) relevant at forberede sig på fagligt. Nu er det 3 år siden at jeg blev student, så føler godt, at det hele lige skal opfriskes igen. Så tænkte jeg bare at spørge jer, om det forventes, at man har styr på det hele fra student, eller bliver der taget fat om det igen, når man starter på uni? Hvad ville i anbefalde, at man har styr på og hvordan kan jeg forberede mig? Er bange for at falde bagud allerede, hvis jeg ikke får frisket alt op.. hvordan gjorde i?

Tusind tak<33

Jeg forstår fuldt ud at du er bange for at falde bagud allerede fra starten, hvis du ikke får frisket det hele op inden studiestart. Jeg sidder næsten i præcis samme situation, men jeg savner virkelig at blive fagligt udfordret og elsker heldigvis alt hvad der omhandler medicin. Derfor kan jeg også kun gætte på hvilke forventninger der er.

Jeg synes personligt det er mega træls at være bagud og at skulle læse på højtryk lige op til eksamen, fordi man ikke allerede har styr på det hele. Af den grund, så læser jeg op så meget som jeg gider, således jeg ikke allerede er brændt ud inden studiestart.

Jeg ville starte med at analysere læringsmålene for alle fag på 1. semester, så du ved hvad du skal kunne til eksamen. Dermed ved du også hvad du bliver testet i. Problemet er bare at læringsmålene til tider kan have lidt brede formuleringer (nok fordi de ikke vil skrive hvert eneste specifikke krav ned). Om ikke andet, så bliver du peget i retningen af hvad du skal kunne og det må være bedre end slet ikke at have andet end fagets navn som rettesnor.

Studiet kræver jo også at man har styr på andre ting end sine studieteknikker og fagets pensum. Det bliver en svær studietid, hvis man ikke har styr på mange andre dele af sit liv. Det kunne jeg allerede mærke, da jeg boede alene i det sidste stykke af min studietid på gymnasiet, hvor jeg virkelig skulle kæmpe det sidste for at få karakterne til medicin. Det var kun 1,5 år og det var ikke noget jeg kunne blive ved med at gøre igennem de 6 år op medicin. Det er altså vigtigt at have vaner, som sørger for at man kan fokusere på studiet samt de andre aspekter.
Jeg forbereder mig derfor også ved at arbejde imod den dagligdag, som jeg ønsker at have igennem ugen.
Jeg sørger for at holde mit hjem rent så vidt som muligt, fordi jeg ikke kan koncentrere mig, hvis hjemmet er beskidt. Det betyder jo at jeg har nogle pligter jeg skal nå, så det kører rundt i baghovedet og forstyrrer mit fokus.
Jeg starter min dag med at gøre det som er det vigtigste for mig at nå. Lige nu er det at gå i fitness 3 gange om ugen, så jeg gør ikke noget andet før jeg har klaret det. Når jeg så er færdig med det, så plejer jeg typisk at læse op på et kapitel i en given bog fra pensum.
Hvis jeg skulle gøre det senere på dagen, så kan jeg nå at blive træt og pludeslig ikke have lyst mere, så det er langt nemmere på den her måde.

Derudover har jeg identificeret ting som jeg bruger unødvendigt meget tid på, som ville æde min tid op, hvis jeg var studerende. Jeg arbejder så på at holde op med dem.
Jeg er fx stoppet med at spille computer, fordi jeg er dårlig til at kontrollere det, så jeg har pillet hele mit setup ned for at jeg kan koncentrere om min læsning. Det er måske også ekstremt, men jeg giver bare et eksempel.

Hvis du ikke allerede er begyndt at kigge efter studiebøger, så ville jeg foreslå at være lidt på udkig efter bøger til studiet, som evt. gives væk gratis. Jeg holdte ofte øje i løbet af et par måneder og har skaffet ca. 8-10 bøger. Det er dog ikke alle til de første par semestre, men det er rart at have en backup :slight_smile:

Jeg tror også det handler meget om hvilken holdning man har til studiet. Jeg vil selv sige at jeg regner med at sigte meget højt på studiet, fordi jeg vil være så kompetent som muligt over for mine fremtidige patienter. Hvis du blot ønsker at være med på pensum, så du ikke dumper, så er det nok værd lige at finde ud af hvor meget man lige kan huske fra gym og sammenligne det med pensum. Jeg havde eksempelvis fuldstændig glemt hvordan kemiske reaktioner fungerer igennem reaktionsligninger.
Men ja, det vil blive mindre presset jo længere foran du er, fordi materialet er fordelt på flere måneder.

Det var lidt en rant, men det er umiddelbart det jeg lige kan komme på. Du er velkommen til at smide en PB, hvis der mere du gerne vil vide. Jeg håber du kan bruge det til noget :blush:

Hej!
Jeg er selv på 1. semester nu på KU, og personligt ville jeg ønske jeg havde forberedt mig mere på det faglige…

På 1. semester har man anatomi - synes selv at det var en stor mundfuld lige fra start, og fortryder derfor at jeg ikke fik kigget på det faglige lidt før.
Jeg oplevede selv medstuderende der var begyndt at memorisere knoglepunkter, muskler, mm., som fik det lidt nemmere senere hen.
Derfor vil jeg anbefale dig at forberede dig på det faglige - det er slet ikke fordi det er umuligt at lære undervejs i semesteret (det er det mest almindelige), men tror selv jeg ville havde haft det nemmere med studiestart - og også havde brugt mere tid på det sociale, som desværre ikke var meget tid til, synes jeg selv.
Det er selvfølgelig meget personligt - jeg fandt f.eks min læseteknik meget sent, hvorfor det blev mere uoverskueligt.
Det er ikke for at skræmme dig hihi - tværtimod, man lærer efterhånden hvordan man arbejder bedst og mest effektivt.
I forhold til hvordan du kan foreberede dig på ville jeg f.eks. anbefale flashcards (fysiske, quizlet, Anki) - det er en nem måde, hvorpå man bliver introduceret til de mange begreber uden at dykke for dybt i stoffet. I starten kan det virke uoverskueligt, men jeg lover det bliver nemmere:-))

Med hensyn til hvad der forventes af dig, vil jeg sige at der ikke forventes særligt meget - vi startede med to ugers intro (uden reel undervisning), efterfulgt af en uges intro-undervisning, hvor man starter fra bunden

Jeg håber det kunne hjælpe…Ingen grund til at være bange, du skal nok klare den :slight_smile:

Med fare for at generalisere, så er det min opfattelse at det der spænder ben for de fleste er basal kemi og matematik. Jeg ved ikke præcist hvordan strukturen er på den nye studieordning, men under det kursus der hed CKK (cellens kemiske komponenter) indgår der en del kemi som forventes lært på gym, og som der ikke bliver lagt tid til at lære ind i undervisningen. Kemistoffet kommer igen og igen ved mange af kurserne og hvis man har styr på det går det hele meget lettere - så er resten “bare” udenadslære. Jeg brugte selv meget tid på at genopfriske undervejs på kurserne og det var ret opslidende. At kunne jonglere med formler og huske sine enheder og omregningsregler etc. er også noget der er guld værd. I nogle kurser er eksamen med baseret på regneeksempler hvor man kan spare en masse krudt ved at være skarp i disse ting. Og ja, anatomi er måske det eneste hvor det giver mening at have en lille forhåndsviden på specifikke ting, blot fordi mængden af information man får kastet i hovedet er så stor. Det rent faglige på kurserne er efter min mening ikke uoverkommeligt, og det er ikke nødvendigt generelt at være forud.

CKK er helt udgået og eksisterer ikke længere som et ‘selvstændigt’ kursus. Det er nu blevet en integreret del af de mere tunge kurser indenfor celle-væv, hvilket giver god mening.

Til OP:
Det bedste du kan forberede dig på vil helt sikkert være at finde en studieteknik, som passer til en masse udenadslære. Det er markant anderledes at gå til eksamen på medicinstudiet uden hjælpemidler vs. i gymnasiet med hjælpemidler.

Studieordningen på KU er for nyligt blevet ændret og eksamensformen for anatomi (det første kursus) er blevet markant lettere.
Jeg ville bruge noget tid på at sætte mig ind i Anki, så du kan få de rette indstillinger tilpasset til dig. Derudover er det også (i min optik) rart, at man er ferm til at oprette nye kort.
Det vil selvfølgelig uden tvivl lette din studiestart, hvis du har allerede har tilegnet dig noget grundlæggende anatomisk viden, men det er ikke det, som får betydning for om du klarer kurset/eksamen.