Forskning og jobmuligheder

Kære kommende kollegaer

Jeg vil starte med at advare de af Jer, der føler at dumme spørgsmål ikke hører til et sted som her, at bevæge Jer i en stor bue udenom denne tråd.
Jeg er en forholdsvis grøn medicinstuderende, som er blevet en anelse forvirret omkring forskningen og de dertilhørende jobmuligheder. Jeg har så vidt forstået, at ønsker man en af de mere populære specialer fremadrettet, ville det være en god idé at forske inden man er færdig, da man i så fald har muligheden for at skrive ph.d fremadrettet, og dertil komme foran i ansøgningskøen.
Er det nødvendigt at tage et prægraduat forskningsår, hvis man ønsker at skrive en ph.d?
Er det nødvendigt overhovedet at skrive en ph.d, hvis man ønsker et af de populære specialer?
Jeg går ud fra, at forskning indenfor det givne speciale ville booste ens muligheder yderligere - men ville vilkårlig forskning bringe vedkommende foran i køen kontra en ansøger uden forskning?

Al input modtages med kyshånd, da jeg synes det er ualmindelig svært at finde brugbare oplysninger omkring dette - og har op til flere gange kommet frem til modstridende svar.

Hej TB92

Der er ingen spørgsmål, der er dumme. Der er en del medstuderende, der bekymrer sig om samme ting. Det med at bekymre sig ligger lidt til os mediciners natur siden gymnasietiden (får vi nu et højt nok snit, kommer vi nu igennem eksamen, kan jeg nu få en hoveduddannelsesstilling i mit drømmespeciale osv).

Generelt set: Du behøves ikke at tage et forskningsår eller phD for at få dit ønskespeciale. Dog kan det være nødvendigt at du har udgivet en artikel for at vise at du er forskningsinteresset. Et forskningsår kan være absolut værdiløst på CV’et hvis du intet udgiver og bare bliver journalslave, dataindsamler eller lignende (sat op meget firkantet).

Håber det var svar nok