Forskningsår efter 7. sem. AU - gode råd søges!

Jeg påtænker at tage et forskningsår, når jeg er færdig med 7. semester på AU (sommer 2008). I den forbindelse mangler jeg nogle gode input.
Jeg er interesseret i at høre om institutter eller afdelinger med et godt forskningsmiljø og gode vejledere. Steder hvor der er mulighed for evt at publicere de opnåede resultater har også min interesse.
Kort sagt: Søger gode tips til mit forskningsår i Århus?
/Janni

Det måske også meget godt selv at gøre sig nogle tanker om hvad man selv synes er interessant og hvor man gerne vil bidrage. Og i disse nye tider er det måske heller ikke dumt at overveje, hvilken vej du kunne finde på at gå og via forskningen sniffe til kardiologien, anæstesien, social medicinen, ja, hvad har din interesse?..

(jeg har ikke selv forskningserfaring)

Der er vel mulighed for at publicere overalt hvor man kommer til at forske - bare resultaterne ser lovende ud (?). Skal selv til at påbegynde et forskningsår, men må indrømme at det ikke lige er hvorvidt jeg får publiceret i diverse fancy tidsskrifter, der trækker i mig - til gengæld glæder jeg mig til at fordybe mig i et yderst interessant område samt at snuse til hvad det vil sige at forske… hvis man udelukkende er på jagt efter point til senere brug synes jeg, at man både spilder sin egen og hospitalernes/institutternes tid og ressourcer på dette ene år (ikke fordi jeg siger, at du er det :slight_smile: )

Held og lykke.

Tak for jeres tanker.
Målet med forskningsåret (og artiklen) er at afprøve forskermiljøet, da jeg går med tanker om at vælge phd-/forskervejen i stedet for “bare” :wink: at blive læge. Det er bare svært at vælge; der er et hav af muligheder og spændende områder. Grunden til at jeg efterlyser gode steder/vejledere er, at jeg tror, at udbyttet og oplevelsen afhænger ligeså meget af miljøet, som af projektet. Og man kan jo ikke få en prøveuge hvert sted - HJÆLP!
/Janni

[quote=“Mulle”:pxzmi8qv]Tak for jeres tanker.
Målet med forskningsåret (og artiklen) er at afprøve forskermiljøet, da jeg går med tanker om at vælge phd-/forskervejen i stedet for “bare” :wink: at blive læge. Det er bare svært at vælge; der er et hav af muligheder og spændende områder. Grunden til at jeg efterlyser gode steder/vejledere er, at jeg tror, at udbyttet og oplevelsen afhænger ligeså meget af miljøet, som af projektet. Og man kan jo ikke få en prøveuge hvert sted - HJÆLP!
/Janni[/quote]

Jeg forsker på Ortopædkirurgisk Forskningslaboratorium (Afd. E, NBG). Jeg har hele tiden vidst at jeg ikke skal være ortopædkirurg (pga. håndeksem), men valgte at forske her fordi jeg havde hørt så meget godt om vejlederne og forskningsmiljøet generlt. Jeg er absolut ikke blevet skuffet! Jeg har tre vejledere, hvoraf de to er Ph.d.-studerende og sidder lidt længere oppe ad gangen. Det betyder at jeg taler med dem hver dag og altid kan stikke hovedet ind på deres kontor, hvis jeg har spørgsmål.
Jeg sidder selv på et stort kontor med fem andre stud.med.'er, hvilket gør at forskningsmiljøet på ingen måde er støvet eller kedeligt.
Afdelingen forventer at et forskningsår resulterer i mindst en artikel og man får derfor ikke projekter som ikke egner sig til publikation.
Endelig arbejder vi tæt sammen med en gruppe i Minneapolis, så man har meget god mulighed for at komme ud at rejse (Jeg har været i USA to gange allerede og skal derover igen om en måned).

Du kan læse om vores gruppe her: http://www.ortoresearch.dk

Mvh. Mikkel