Forskningsår - et must?

Hej

Jeg overvejer at tage et prægraduat forskningsår, mest for at gavne CV’et. Hvad er jeres erfaring/indtryk med forskningsår, er det et must for at få en introstilling eller er det uden betydning? Nogle specialer, der går mere op i det end andre?

Broken record - men 1 års orlov fra studiet “bare” for at gavne CV’et er virkelig lang tid.

Modsat er 1 års orlov virkelig kort tid hvis du har forelsket dig i et projekt, en forskningsgruppe eller en vejleder.

Tænk over hvad du får ud af det, og ikke mindst hvilke udfordringer det indebærer.

Det er ikke et must. Slet ikke. Du skal gøre det hvis der er et projekt du synes kunne være fedt at arbejde med. Ellers synes jeg simpelthen ikke det er værd at bruge tid på. Det er jo et år af dit liv du bruger på det.
Det vil selvfølgelig gavne dit CV HVIS du får udgivet en artikel eller flere som følge af din forskning. Hvis ikke det ender med en udgivelse er jeg i tvivl om hvor meget det vil gavne.
Akademisk erfaring (læs: udgivelse(r)) er altid en fordel. Men ingen steder er det et must for at få introduktionsstilling.