Fortvivlet kommende stud med?

Kære Med’ere, som så mange andre har jeg en drøm om at læse medicin. Eller rettere drømmen blev lagt på hylden i 2.g; af personlige årsager, som jeg ikke føler jeg bør udtale her. Men efter at have prøvet en mere samfundsorienteret uddannelse (statskundskab), har jeg indset at Medicin er det jeg vil. Jeg har altid interesseret mig for specielt anatomi og fysiologi. Problemet er imidlertidigt, at mit snit er faldet fra 9,5 i 2g til 9,0 i 3g, eftersom jeg ikke havde læst til eksamen en del gange, hvilket selvfølelig resulterede i et par 7taler.
Omregnet til den nye skala vil mit snit svarer ligepræcis til hvad standbykvotienten var i år; altså er chancen for at komme ind igennem kvote 1 rimelig marginale på KU. Jeg er selvfølelig villig til at læse på SDU, da jeg har hørt det skulle være et fedt studiemiljø fra nogle bekendte.
Men mine spørgsmål er imidlertidigt:

• Optager KU stadigvæk ansøgere på Kvote 2? Og i så fald hvad skal der til for atk omme igennem nøglehulet?
  • Kan man få dispensation til at forbedre sit eksamenssnit? Hvis man argumenterer, a t man havde en personlig lidelse under 2g-3g.
  • Er det muligt at få forbedret sit adgangsgivende eksamenssnit (udover de 1,08), ved at supplere med diverse kursuser?

Jeg vil som sagt ikke have det store imod at bo i Odense eller Århus. Men København er trods alt min by, har boet der hele mit liv.
På forhånd tak.

-KU optager stadi på kvote 2 og mener det er motiverede ansøgning og optjente point der gør sig gældende der…
-Jeg tror ikke du kan få lov at forbedre dit gennemsnit på trods af personlig lidelse (Selvom vi hurtigt kan blive enige om at det er urimeligt)
-Du kan ikke forbdre dit adgangsgivende eksamenssnit desværre - hverken med faglig supplering eller andet…

Hvis jeg var dig ville jeg for det første forsøge at komme ind på kvote 1 alle tre steder… Men jeg ved at SDU optager halvdelen af deres studerende på kvote 2. Deres optagelsesprocedure er lidt speciel, men den tilgodeser i hvert fald folk som dig. Det er noget med at man indkaldes til en multiple choice test og hvis man klarer den godt, så inkaldes man igen til nogle interviews og derefter finder de dem de sys er bedst egnet ud fra de kriterier de nu har.
På AU er det på kvote 2 gennemsnittet af de krævede fag, altså dansk, engelsk, matematik, fysik og kemi, der bliver brugt til optagelse.

Ellers er det ALTID en god idé at tage en snak med studievejledningen på de respektive universiteter.

-Kristian

Hvis du har snittet til at komme ind på et af de to andre universiteter, så er det da meget nemmere istedet for alt det kvote-2-halløj… men forstår godt at du helst vil læse i din egen by.

I Århus er det rigtig nok snittet i de 5 fag de optager efter, tror også at det er tilfældet i københavn + en motiveret ansøgning. Man kan forbedre sit gennemsnit i de 5 fag, men altså KUN til brug i kvote 2 i Århus og muligvis København.

Nu om dage er det KUN snittet der er gældende i kvote 2 (undtaget i Odense hvor de har optagelsesprøve samt samtaler), erhverserfaring, udenlandsophold, højskoleophold ect. tages altså IKKE længere i betragtning i kvote 2… det er ren og skær snittet.

Held og lykke! :slight_smile:

“Nu om dage er det KUN snittet der er gældende i kvote 2.” Er der her tale om kvotienten ved den adgangsgivende eksamen eller kvotienten af de 5 relevante fag?

Jvf: http://cms.ku.dk//upload/application/pd … icin08.pdf
Er det stadigvæk relevant med Udlandsophold,højskole ect.? Nogle der kan be/afkræfte det.

Nu ved jeg jo af gode grunde ikke hvad disse “personlige årsager” er men der er på ku (såvel som på AU og SDU) altid en mulighed for at søge dispensation hvis duaf den ene eller den anden grund føler at din karakter kunne have været bedre - selvfølgelig er det langt fra sikkert den går igennem, men er det et reelt problem du har haft (og ikke bare "jeg-synes-gymnasiet-var-kedeligt-men-nu-har-jeg-fundet-ud-af-at-jeg-skal-bruge-mit-snit-til-noget-og-vil-gerne-have-at-der-ses-bort-fra-lige-netop-dette-snit).
Du kan læse om dispensation på ku her: http://studier.ku.dk/optagelse/dispensa … edvanlige/

Jeg søgte selv om dispensation i år, og fik den, pga. en kronisk sygdom som gjorde at jeg havde meget fravær i gym. Det viste sig så at jeg faktisk havde højt nok snit til at komme ind på normale vilkår, men havde jeg ikke haft det var jeg stadig blevet optaget!

Og som der også nævnes vil kvote 1 nok være langt det nemmeste, alternativt kvote 2 på SDU hvor 50% optages den vej. På både ku og au er der kun meget små chancer for at komme ind den vej.

Tak vil læse det.

Mht. mit spørgsmål: Nu om dage er det KUN snittet der er gældende i kvote 2." Er der her tale om kvotienten ved den adgangsgivende eksamen eller kvotienten af de 5 relevante fag?

Hej Nira

I kvote 2 er det snittet i de 5 fag der er gældende: Matematik A, Dansk A, Engelsk B, Kemi B og Fysik B.

I kvote 1 er det naturligvis bare det samlede gennemsnit.

Mht. udenlandsophold og erhverserfaring, så er det ikke direkte adgangsgivende længere… det der står i det dokument fra KU, er at eventuelle relevante kvalifikationer skal angives i den motiveret ansøgning, og så vil de derefter tage det i betragtning… men det giver altså ikke point mere, og er derfor ikke adgangsgivende som det var førhen.

Jeg vil som altid anbefale at snakke med en studievejleder, hvis du påtænker at bliver optaget på medicin.

De kan give dig det korrekte og opdaterede råd, så du lettest muligt kan komme ind.

Husk på at dette er ikke et forum for studievejledning for kommende studmed’er.

Men som en god anbefaling er kemi, fysik, matematik på A niveau, altid en god ting af have.

mvh
svend

Okay tak for svarene alle sammen. Har ikke rigtigt en ide om hvilken studievejleder jeg er tilknyttet, da jeg tvivler på mit nuværende studie kan sætte sig ind i problemstillingen?. Ej eller er det vel næppe deres opgave?

Det er studievejledningen på KU du skal have fat på :wink:

http://medicin.ku.dk/vejledning/

Du har mulighed for to studievejledninger:

1. der hvor du er.
  2. Eller den generelle studievejledning ved fx ku.
  3. Det kan også være en mulighed at tage kontakt til medicinsk studievejledning direkte…

mvh
svend

Sender en kugleramme til Gundestrup, så kan få lidt hjælp til tælleriet… :wink:

Takker ydmygst.
Det var ment som at den 3. mulighed skulle være i ( ), da jeg ikke ved om de også servicerer ikke medicin studerende på panums studievejledning.

De 2 øverste skulle være sikre :slight_smile:

mvh
svend

Tak for informationen alle. Jeg tænkte på om det ville give mig nogen fordel at bestå eksamenen i Matematik på mit nuværende universitetsstudie eller det er ligemeget?

Hej,
Jeg kan kun forestille mig at det at bestå matematik eksamen kan give dig en fordel såfremt du ikke har haft matematik på A niveau i gym, for så kan du jo søge om dispensation for adgangskravet om mat A da du har bestået mat på universitetsniveau. Men det giver selvfølgelig altid point i kvote 2 hvis man kan vise at man har bestået et år på et andet universitets studium
Til sidst vil jeg sige at hvis jeg var dig ville jeg helt klart søge kvote 2 og ikke satse på at komme ind via kvote 1 hvis dit snit ligger på grænsen. Der er nemlig stor sandsynlighed for at snittet vil stige næste år da der er ekstra mange der søger ind fordi en del af dette års studenter ikke kunne komme ind grundet de nye adgangskrav.

Held og lykke :nurse:

Nu har jeg talt med studievejlederen på KU. Hun fortalte mig at det ikke havde noget at gøre med ens karakterer i de 5 fag når man søgte kvote 2? Derimod ens erhvervserfaring inden for medicin, o.l.? Nogle der ved hvad der er rigtigt? Altså det der tidligere er postuleret her i tråden eller det hun sagde?

Du må kunne læse mere på:

http://www.ug.dk/
eller
http://www.optagelse.dk/

Tak frold. På ug.dk står der imidlertidigt ikke noget om kvote 2. Men ud fra http://cms.ku.dk//upload/application/pd … icin08.pdf at bedømme. Er der intet med at man skal have et højt snit i fagene Kemi B,Fysik B, Engelsk B, Dansk A og Matematik A? Lidt til min store skuffelse, da jeg ikke har de store andre kvalifikationer. Er dog blevet lidt i tvivl, da der er blevet sagt det stik modsatte her :slight_smile: ? At Kvote 2 udelukkende ser på de 5 repræsentative fag, og ikke Ulandsarbejde ect.

Jeg tror det er på AU det er gennemsnittet af de fem fag der tæller. På KU er det vidst “blot” den motiverede ansøgning og kvalifikationer der tæller, tror slet ikke man MÅ nævne noget om ens karaktere (eller hvor man har sin gymnasielle udd. fra).
Jeg ville helt sikkert stole på studievejlederen på KU, hun må unægteligt vide hvad hun snakker om, ellers er det i hvert fald dybt godnat at prøve at vejlede omkring det! :slight_smile:

http://www.ug.dk/Vejledningsportal/Elem … ik-kvoteto