Fortvivlet

Hej alle sammen.
Jeg har nogen forskellige spørgsmål, som jeg virkelig håber på, at der er nogen der kan hjælpe mig med.
Ansøgnigsfristen til universiteterne nærmer sig jo, men jeg er stadig ikke afklaret med, hvad jeg skal vælge som uddannelse.
Valget står nu mellem medicin, psykologi og en ingeniøruddannelse i globale forretningssystemer.
Jeg har igennem hele min gymnasietid haft medicin i baghovedet, når det kom til fremtidigt studievalg (mest pga. sikkerheden og den - har jeg hørt - gode løn). Derudover synes jeg også ,at flere af de mulige specialer lyder spændende, men selve uddannelsen er jeg ikke rigtig sikker på er noget for mig :S
Min studieretning i gymnasiet var Engelsk A, Samf B og Psykologi C - altså samfundsfaglig. Derudover valgte jeg Matematik A og Fysik B som tilvalg, mest fordi det er et adgangskrav til mange uddannelser. Generelt er jeg meget tværfaglig, som det også fremgår af min fagkombination. Sproglige/samfundsfaglige fag kommer dog lidt lettere til mig - her ligger jeg i snit til 12 - mens det i de naturvidenskabelige fag mere er 10-taller. Men mit spørgsmål… Tjah: Når mat, fys og kemi er adgangskravene på medicinstudiet hvad skal de så bruges til på selve studiet? Altså er det decideret fagene man har undervisning i … Og er ALT undervisningen naturvidenskabelig?
mit problem er nok, at jeg sagtens kan finde ud af naturvidenskabelige fag - de interessere mig bare ikke ligeså meget som sprog/samfundsfag. Ikke dermed sagt, at jeg finder naturvidenskab uinteressant. På den anden side tiltaler det mig også at være uddannet læge - og som sagt synes jeg specialerne er spændende. Det er bare meget med 6 års undervisning i noget man måske ikke finder så interessant for at nå dertil?
Er der nogen, der har haft det ligesom mig…?

Og så lige et par andre spørgsmål:
hvordan ser lønnen ud under og efter endt uddannelse?
hvordan fungerer de vagter, der er obligatoriske på studiet? (hvor lange er de osv. Jeg har nemlig selv en opereret ryg at tage hensyn til).

jeg håber der er nogen der kan svare :slight_smile:

Mvh Christina.

At du dels siger, du ikke tror, de seks års medicinstudier er noget for dig, og samtidig dels du gerne vil være uddannet læge, kan man vel roligt kalde en betydelig diskrepans :mrgreen:

Jeg er selv næsten færdig med medicinstudierne, på trapperne til at sku’ agere læge. Derudover har jeg jo både haft klinik i studietiden og lægevikariater, og på baggrund heraf kan jeg altså godt sige, der ikke er verdener til forskel mellem det at være stud.med. og at være cand.med.

Det drejer sig vel derfor om, at du får flere og rigtigere oplysninger om, 1) hvad den medicinske studietid betår i, og 2) hvad den færdiguddannede læge rent faktisk laver.

Mht 1) kan du med stor fordel kigge på andre indlæg her på forummet, hvor mange stud.med’er har givet deres bud og svar på meget af det, du der selv spørger om.
Helt overordnet kan man vel sige, at bachelordelen er meget teoretisk (naturvidenskabelig om man vil), idet man her lærer om og undervises i alle normaltfungerende forhold ved den menneskelige krop (anatomi, fysiologi, kemi, biokemi, biofysik, fysik, statistik, epidemiologi, psykologi, farmakologi osv osv). Dertil kommer samfundsvidenskabelige forhold altså også.
Kandidatdelen er meget mere klinisk, idet man nu indgående lærer, hvordan den menneskelige krop og organisme tager sig ud ved sygdom og hvordan man diagnosticerer, undersøger, behandler osv osv.

Mht 2) afhænger lægens hverdag i høj grad af det valgte speciale, som du jo selv er inde på. Igen kan du med fordel kigge rundt i forummet her for nærmere svar. Eller du kan se på det enkelte speciales hjemmeside eller fx kigge på http://www.forening.fadl.dk/

Men tag et skridt af gangen. Kig først på, hvad selve medicinstudiet består i. Det afspejler altså meget fint (!), hvad man kommer til at stå med i den anden ende efter seks år som læge.
Selv synes jeg nu ikke, der er nogen tvivl om, at medicin er det helt rigtige. Uddannelsen giver talrige mulighed for beskæftigelse indenfor alt mellem himmel og jord - de mange specialer, forskning, undervisning, medicinalindustri, arbejdsmuligheder i udlandet, formidling, forebyggende arbejde, egen praksis, i offentligt eller privat regi, på hospitaler, farmakologi, socialmedicin, epidemiologi osv osv. Kort sagt er mulighederne mange, både under studiet, men især efter.

Men hvis finder ud af, medicin nu engang ikke er dig, kan du jo også tænke på uddannelser som folkesundhedsvidenskab og sociologi. De lyder da også til at være i tråd med det, du beskriver.
Men giv lige medicinstudiet en chance først :doc:

I Århus fylder fysik og kemi ikke så meget, at jeg ville fravælge studiet pga. det. Det er kun på 4. og 5. semester, hvor de indgår som bifag, og ellers har man dem ikke. Så vælg du roligt medicinstudiet, for det er det bedste i verden :smiley: .

apopov