Fritidsforskning

Hvordan kommer man i kontakt med en vejleder? Er det bare at skrive rundt til professorer inden for det felt, man ønsker at forske indenfor? - skriver man en ansøgning eller høre man først om de mangler et par ekstra hænder. Erfaringer modtages med kyshånd

Det tænker jeg er et godt sted at starte - denne har nok overblikket over, hvad der sker af forskning i deres afdeling.

Personligt har jeg det lidt svært med fritidsforskning, altså begrebet ulønnet arbejdet eller interessetimer. Det er i min optik en lidt syg kultur, man ikke ville se andre steder i lægeverdenen. “hey du jo kommer bare lige ind i akutmodtagelsen og laver sådan en 10-20 journaler, bare, sådan fordi…”

Der bliver lagt mange timers uhonoreret arbejde i forskning også på overlægeniveau. Jeg forstår det ikke…

Nå, det er anden snak…

1 Synes om

Fresh Off The Boat Word GIF by ABC Network

Det kan jeg egentlig sagtens følge. Dog ved jeg ikke, hvordan jeg ellers kan komme ind i varmen i forhold til senere forskningsår, når der er så mange interesserede for samme emne :confused:

Jeg skrev en mail direkte til min nuværende vejleder om muligheden for at forske hos ham ift. et forskningsår. Han inviterede mig derefter op til et uforpligtende møde på hans kontor ugen efter, hvor vi snakkede mulighederne igennem og jeg gik derefter i gang med at skrive protokol til forskningsårsansøgningen. Jeg havde ingen tidligere forskningserfaring, men er dog aktiv i en forening på studiet omkring studenterforskning.

Hej Emmal
Et godt sted at starte - som du selv er inde på - er at tage kontakt til en forsker/forelæser hvis arbejde du finder interessant, alternativt til en prof. eller ledende overlæge indenfor et bestemt speciale - de kan ofte videreformidle kontakt til mulige vejledere.

Fremfor en formel ansøgning vil jeg råde dig til først at sende en kortfattet mail, hvori du viser din interesse for at prøver kræfter med forskning samt gøre det klart, hvorfor du har kontaktet netop ham/hende. Hvis det giver mening, kan man også hive fat i vedkommende fysisk, f.eks. under et klinikophold. Ansøgning giver naturligvis mening, hvis du er faldet over et “jobopslag”.

Det er en god ide at udvise interesse for et fysisk møde og evt. mulighed for at “følge med en dag”. Derved kan både du og vejleder danne et indtryk af hinanden - er der kemi? - og du kan få en fornemmelse af, om projektet er noget for dig.

Jeg har selv lagt et utal af interessetimer i forskning, trods jeg også mener, at vi stud. kan og bør stille højere krav. Omvendt kan det være svært som grøn, at forlange honorering - især hvis der er flere om buddet og man ikke kan dokumentere erfaring. Men engagerede og flittige stud. er guld værd, og det ved vejleder(e) jo godt - hvis de først får øjnene op for netop dig, bør de også være villige til at investere i dit engagement :wink:

Sommersummarum (fra et personligt synspunkt): Forskning skal være sjovt og meningsfuldt! Vejlederkemi er alfa-omega! Forventningafstemning og ærlighed fra start! Lær at sige til og fra! :slight_smile: