Frivillig pensionsopsparing - stud. med. uden arbejde

Hej alle sammen

Jeg har bestemt mig for at starte en pensionsopsparing under studiet, da jeg nok er omkring de 30 år, inden jeg bliver KBU-læge og fordi jeg ikke har arbejdet meget før studiet og heller ikke arbejder under studiet nu. Men jeg har lidt problemer med at finde ud af, om det kan lade sig gøre og i så fald, hvordan det gøres bedst, og derfor håber jeg, at I kan give mig lidt pensionsassistance :slight_smile:

Er det korrekt, at jeg kan melde mig ind i Fadl (uden intention om at arbejde for dem) og at jeg derved kan blive medlem af Lægernes Pensionskasse uden at arbejde ved siden af studiet?

Er der nogen alternativer til Fadl og LPK som medicinstuderende?

Og er der krav om, hvor meget, man skal indbetale pr. år under studiet?

Bliver der spurgt om helbredsforhold ved Fadl el. LPK? For så tænker jeg grundene er endnu flere for at melde sig ind nu, mens man er rask for man ved jo aldrig.

På forhånd tak for hjælpen!

Venligste hilsner
Helle

Hvis du ikke har tænkt dig at arbejde for FADL får du ikke løn af dem. Får du ikke løn af FADL indbetaler de ikke pension i LPK. Får du ikke indbetalt pension i LPK kan du ikke have en pensionsopsparing der uden at være færdiguddannet læge. Det er, så vidt jeg forstår, logikken.

Jeg vil anbefale dig at starte en pensionsopsparing hos Nordnet. De er billige ad helvedes til hvilket virkelig vil vise sig på bundlinjen når du engang skal på pension og så afhænger det ikke engang af om du fortsætter på medicinstudiet.

Hej

Jeg er bare ikke helt med. Hvorfor vil du starte en pensionsopsparing nu? Hvis du ikke arbejder…

Mvh. Christian

Tak for svar!
Jeg ville selv indbetale noget af min SU hos LPK, så fadl ville jeg kun bruge til at komme ind hos LPK.
Tak, jeg vil undersøge Nordnet.

Grunden til at jeg gerne vil i gang med en pensionsopsparing er, at jeg har det skidt med at jeg ellers ikke begynder, før jeg er omkring de 30 år, og så synes jeg lige så godt, jeg kan begynde at sætte lidt fra nu, så vel for en sikkerheds skyld.

Hej Helle

Nu skal jeg selvfølgelig ikke blande mig i din privatøkonomi, men kommer du ikke til at sidde lidt stramt i det uden arbejde og samtidig lægge til side af din SU? Desuden tror jeg at når du engang skal pensioneres vil den del af din pensionsopsparing, der kommer fra din SU under studiet, vil være så forsvindende lille at det ikke rigtig samlet kan betales sig.