Fuldtidsvikariat ved siden af 10. semester KU

Hej alle.

Er det muligt at have et fuldtidsvikariat sideløbende med 10. Semester på KU?

Jeg ville mene det vil være ret svært at få til at gå op med den megen klinik og forholdvise store pensum. Hvis det var mig ville jeg tage et semesters orlov. Jeg tror, hvis man forsøger at gøre de to ting sideløbende, får man ikke gjort nogen af delene ordentligt.

Det er ikke svært at blive en smule (ja, hvad skal vi kalde det…) fornærmet over, den grådighed der ligger bag sådan et spørgsmål. Uanset hvor dygtig du er, så kan du jo ikke trylle mere tid i dagen frem. Du kommer enten til at falde totalt igennem på studiet, præstere umanérligt ringe i dit vikariat (og dermed være en dårlig “læge” over for de mennesker du møder) - eller i bedste fald misse vigtig erfaring fra klinik/studiet, alt imens du præsterer ringe som lægevikar.

Tag én ting ad gangen. Det får du det optimale ud af. Dermed udgør du ikke en risiko for dine patienter eller giver dem traumer over ikke at være tilstedeværende og distræt. Tjene penge skal du sgu nok få lejlighed til. Desuden er erfaring uanvendelig, hvis du alligevel ikke kan engagere dig 100% og magter at lære af den. Du vil jo nok heller ikke tage med partybussen til Spanien, med en chauffør som ikke har sovet i 40 timer, vel?

10 sem. er et læsetungt semester med helt nyt stof du skal sætte dig ind i samtidigt med at du er i klinik. Jeg vil ikke anbefale at tage et vikariat ved siden af.

Jeg kender en der havde et 2 mdr. vikariat i neurologi de sidste 2 mdr, af semesteret. Grunden til at det kunne lade sig gøre for hende, var at hun havde socialmedicin sidst på semesteret (rul 1) og derfor simpelthen valgte ikke at gå op til den eksamen. Det gav hende så 3 ugers fri til vikariat. Derudover lå hendes friuger også til sidst på semesteret. Ellers ville det ikke kunnet lade sig gøre.

Der er mødepligt i klinikken, så det eneste tidspunkt du kan tillade dig at være væk, er i teoriugerne og det vil jeg absolut ikke anbefale, da undervisningen er guld værd, inden man starter i klinikken.
Hver fredag klinikfri og afsat til temaundervisning og undervisning i retsmedicin. Dvs. her ville du i godt kunne arbejde hvis det er.

Der er altså mulighed for at arbejde under semesteret, men har jeg svært ved at se, hvordan du vil få det til at hænge sammen med et fuldtidsvikariat.

Jeg blev faktisk tilbudt to ugers vikariat gennem bureauet Nordic Medicare http://www.lægevikarjob.dk/ (en af mine kolleager skriver på linket om jobbet som lægevikar. Tænker at den måske er interessant for dig) på 10. semester og jeg tog imod det.
Jeg vil sige, at det var nok de to hårdeste uger i hele mit liv, men jeg klarede det og arbejder i dag næsten på fuldtid som lægevikar. Lønnen er jo super og jeg går ud fra, at det også er med til, at trække i din interesse for nu, at tage imod et job som lægevikar?!

Prøv det for en uge elller to og se, om du kan magte det?!