Fundamentals of general, organic & ... chemestry - Holum


John R. Holum
FUNDAMENTALS OF GENERAL, ORGANIC, AND BIOLOGICAL CHEMISTRY (JOHN WILEY & SONS, INC)
6. udgave - 1997
928 sider, hardback

Forlaget skriver : “This sixth edition contains the recent advances in molecular basis of life. Includes illustrations, formulas, and worked-out examples and solutions to assist those interested in knowing how nature and human life work at the molecular level. New interactions (special topics) consist of: scurvy, lime juice, ascorbic acid, and the scientific method, air bags, melatonin - hope or hype?, mad cows, prions, and protein shapes, biochips, breast cancer, and the no-name protein and more. Each chapter provides a summary as well as review exercises.”

Forlagets side

Dette er virkelig en tung bog. Desværre er den mere eller mindre obligatorisk på medicinsk kemi 1.sem KU da der undervises ud fra bogen i den organiske del af medicinsk kemi.

Den er rimeligt godt illustreret med fuldfarve billeder og figurer, men jeg fandt den alligevel meget svær at forstå. Det er en tung bog at starte med på 1.sem - jeg skulle læse hver del flere gange og løse en del opgaver før det faldt bare en smule på plads.
Min dom er måske lidt uretfærdig da det er fag mange finder svært, men jeg ville ønske der var et bedre alternativ end denne bog.

Det er en meget tung og alt for omfattende bog.
Man kan bestå kemi på 1. semester ved at læse Mygind, følge med i undervisningen, lære at bruge Kemiske Data og regne en masse opgaver. Lad dog vær med at slås med denne kæmpe bog!

Det er min erfaring at bogen er spild af penge og tid. Jeg brugte den 1 time, hvorefter jeg lagde den på hylden.
En bekendt, der købte bogen, blev dog glad for den (han er også tandlæge :slight_smile: ).
Brug “Kemiske data” i stedet.

Jeg har været meget glad for at læse min del af den organiske kemi i Holum! Eller den del jeg har læst indtil videre… Og jeg kom med c-niveau fra HTX… :roll:
Men syntes den er SUPER pædagogisk, og forklarer tingene godt!!
Flot og godt krydret med div. illustrationer, reaktionsskemaer, billeder osv. Syntes virkelig jeg har fået et godt, solidt og dybt kendskab til den organiske kemi.

Jeg synes at boken er god i bunn og grunn. Av og til forklarer Holum for nøye og mater mye med te-skje. Likevel synes jeg at han forteller stoffet godt og uten å stresse. Jeg tror at problemer med kjemien ofte henger sammen med at lærebøkene hopper over enkelte ting de forutsetter vi skal kunne, og da vil jeg selvfølgelig lese et par linjer for mye, enn en for lite… :wink:

Slet ikke så dårlig endda…! Han bruger mange ord men tilgengæld kan selv den dummeste være med :0) Meget overskueligt resume i slutningen af hver kapittel! God org. kemi bog - men går langt over pensum!

Efter min mening er Holum en bog der kunne være beskrevet med det halve antal ord. Der er masser af billeder, men et meget rodet layout, hvilket jeg synes gør den uoverskuelig. Der gøres tilmed mange gentagelser. Enig med Lotus i at niveauet er over pensum.
Af positive ting skal nævnes at den har gode referater i slutningen af hvert kapitel. Den starter helt nede “på bunden”, således den er nem at forstå selvom man starter med c-niveau.

Efter nye læseplaner fra 1. semester er der også læseforslag til McMurry, så køb den, og få noget ud af dine penge! Holum er en ordentlig portion væveri!

Ganske udmærket bog om et lidt kedeligt emne. Hvis bogen virker tør så er det fordi organiske kemi er tørt. Systematisk og overskuelig.

Læs i den - men køb den for guds skyld brugt! Jeg havde meget glæde af den og er bestemt ikke enig i at pensum klares med mygind. Den giver et godt overblik over isomeri og funktionelle gruppers generelle kemiske egenskaber.
Men da det kun er den organiske del, man bruger, og da det er basal kemi, der ikke ændrer sig, er det hul i hovedet at købe den fra ny :wallb:
200,- - 300,- er godt givet ud, når man består sin første eksamen :angle:

Eneste hug den får fra mig er, at der er super meget ligegyldigt fyld der kan skimmes - citat:"…and if you look for it, you will see beauty here, too, because protein structure is elegant."
HAHAHAHAHA :lol:

Er enig med Peter. Køb bogen brugt. Derudover skal det siges, at jeg syntes bogen var rigtigt god. Meget pædagogisk og super underholdende til tider, men man skal sortere en del. Kun omkring 300 sider er på læselisten og er man i forvejen meget stærk i organisk kemi, er nødvendigheden af bogen ikke så stor.