Gode råd søges til studiestart

Hejsa alle sammen.

Jeg er en af de heldige som er blevet optaget på SDU med vinterstart 2024 og derfor tænkte jeg at tiden lige så godt kan udnyttes fornuftigt op til studiestart, så jeg kan blive så godt forberedt som muligt. Derfor har jeg et par spørgsmål:

1: Jeg kan forstå på nogle at det ikke er alle bøger der er lige smarte at erhverve sig i et køb. Jeg kan se at saxo.com har lavet nogle umiddelbare pensumlister over studiebøger til hvert enkelt semester på hvert enkelt universitet. Er det noget der er værd at forholde sig til?

Link: Pensumliste til medicin - Find studiebøgerne hos Saxo!

2: Jeg formoder at der findes anerkendte Facebook-grupper for køb/salg af brugte bøger, for de enkelte universiteter. Er det nogle grupper som i har kendskab til og kan videregive til mig?

Hvis der skulle være andet nice to know / need to know man burde vide må i meget gerne komme med jeres input :smiley:

På forhånd tak.

Tillykke med studiepladsen! Glæd dig, det bliver mega hårdt, men også super fedt.

1. Vent hellere med at købe bøger til du er startet. Man kan ende med at købe unødvendige bøger. Du kan låne på biblioteket indtil da, hvis du er nysgerrig på bøgerne. Det var jeg selv, da jeg startede op.

2. Der er forskellige facebookgrupper:
    Aarhus Universitet: Køb og salg af pensumbøger til medicinstudiet på Århus universitet. | Facebook
    Syddansk Universitet: Køb og salg af brugte bøger til medicin og klinisk biomekanik | Facebook

2 Synes om

Tillykke med optagelsen! Glæd dig, for det bliver helt igennem fantastisk!

I forhold til hvilke bøger der giver mening, så ville din faglige vejleder når i starter fortælle jer/give jer en liste over hvilke bøger de anbefales at man anskaffer sig (Det er langt fra alle bøger som giver mening at købe).

Der findes en Facebook gruppe som hedder “Køb og salg af brugte bøger til medicin og klinisk biomekanik” som jeg klart kan anbefale - der ville du finde folk der sælger bøger som er mere specifikt rettet mod pensum på SDU.

2 Synes om

Tillykke med optagelsen!
Glæd dig til at starte, det bliver så godt!

Udover hvad andre allerede har skrevet, så vær opmærksom på når du får adgang til dit skema. Det er muligvis ikke alle timer som er lagt ind, da timerne til studiestartsopgaven (SSO) og gruppetimerne tilhørende gives sideløbende. Det gjorde de da jeg startede ihvertfald. Så lad være med at planlæg arbejde eller lignende de første par uger i studiestarten.

Ellers så nyd sommeren og tiden til du starter, tiden går meget stærkt når man først begynder på studiet.

1 Synes om

Tak for jeres gode input ! De var meget brugbare :blush:

Her er den officielle pensumliste: | Academicbooks.dk

Men jeg ville også råde dig til at vente med at købe, da der er mange, der sælger næsten ubrugte bøger og man har slet ikke brug for dem alle. Det vil din tutor fortælle mere om.