Gode råd søges

Hej. Jeg skriver lige på vegne af en ven. Nogen, der har gode råd til en kommende studerende på AAU, medicin? Hvordan man kommer igennem semestrene på bedste vis osv? Hvad skal man ligge vægt på, eksempelvis.

Hej Josepine.

Jeg starter også på AAU her til sommer og har fuldstændig samme tanker. Umiddelbart ville jeg nok starte med at finde nogle læsemakkere. Jeg følger lige med i tråden.

1 Synes om

Jeg har tidligere læst medicin på AAU og mit indtryk har helt klart været, at man skal vende sig MEGET til at arbejde i grupper. Jeg fortrækker faktisk at læse alene for det meste, og syntes personligt at der var for meget gruppearbejde på AAU, hvorfor jeg skiftede til KU, hvor man er mere selvstændig. Men der er mange på AAU der elsker gruppearbejde, så det er ikke nødvendigvis en dårlig ting! Man får automatisk en studiegruppe hvert semester, som man skal arbejde sammen med, og som man tager til cases med og laver obligatoriske modulopgaver med. AAU følger PBL model (problem based learning), som er en meget speciel måde at lære på. Essensens af denne model er, at man skal lære igennem gruppearbejde. Så mit bedste råd er, at prøve at find en god læringstrategi med sin studie/case gruppe, som man skal arbejde meget sammen med. Derudover kan jeg anbefalde at møde op til case timerne, hvor man gennemgår forskellige cases med sin gruppe + en opponent gruppe + en vejleder. Man lærer faktisk en helt masse her. Derudover er det vigtigt at finde ud af, hvordan man udenadslærer, da pensum er kæmpe stort.

1 Synes om

Jeg tilslutter mig Nicolas_W, caseundervisningen de første år er fuld af guldkorn og værdifuld i forbindelse med at vurdere dybden af ens læsning. Noget alle bøvler med i starten.

Angående gruppearbejde er det som med så meget andet, hvad man gør det til. Uanset hvordan man vender og drejer det går man som læge, en hverdag i møde hvor teamarbejde er essentielt. I for sig forberede gruppearbejdet en til dette. I alle grupper/teams er der typer man fungere bedere med end andre og det giver stof til eftertanke og selvreflektion!

Derudover handler det om en god strategi og jeg tror uanset hvor man læser i landet, så er take home message “gør det der virker for dig”. Er forelæsningerne spild af tid, så drop det. Er din gruppe skod at lave studiesale med, så drop det. Er case bare pisse godt, så prioriter det!
Vær selektiv og brug tiden fornuftigt. Work smart!
Strukturer læsningen og læs ud fra pensumlisten, ikke bare et kapitel fra ende til anden. Pensumlisten giver klare mål som er gode at læse “hen imod”, især for den urutinerede studerende (hvilket de fleste er på 1. semester).

Jeg brænder lidt for det her med studieteknik da mange har problemer med at finde balance mellem studiet og resten af livet. Der skal være plads til begge hvis man skal holde alle årerne uden at dø af stress.

2 Synes om