Gode råd til en kommende stud med?

Hej

Jeg er 18 år, afslutter STX om lidt og har en drøm om at blive læge. Med min unge alder påråber jeg nu lidt råd fra folk, som muligvis har stået i samme situation som jeg. Mit fagsnit kommer til at ligge på omtrent 10.5-10.8 afhængigt af hvordan eksamerne går. Jeg fik en unitest score på 52, og på KU fik jeg 36 point. Jeg har derfor været til skriftligt interview på medicinuddannelsen i køge, hvor jeg selvfølgelig håber jeg kommer ind.
Pga. mit fagsnit og unitest score har jeg vel en stor chance for at blive optaget på au (af hvad jeg har læst mig frem til). Der er bare lige det, at jeg helst vil starte på enten KU eller SDU, men chancen for KU er vel ikke så stor.
Derfor vil jeg høre om råd til, hvis jeg eventuelt skulle få tilbudt en plads på AU, om jeg skulle acceptere pladsen eller prøve mit held igen næste år på SDU og KU? Det er første gang jeg ansøger og føler det er gået meget godt uden rigtig at vide hvordan hele proceduren foregik. Derudover er jeg ivrig for at starte, men jeg er jo stadig kun 18 år, og ville være 19 til vinterstart. Tænker også jeg ville være en af de yngste der ville starte på årgangen.

Tak på forhånd :slight_smile:

Går på AU, og der er en god håndfuld fra Sjælland. Mange er meget positivt overraskede, af hvad jeg kan fornemme, selvom det i starten er lidt af en omvæltning. Nogle få på mit hold var 19, men ellers tror jeg, gennemsnittet er omkring 21 ved vinterstart.

Hej Louise
Jeg tænker ikke det er din alder du skal tænke så meget over. Hvis du føler du er klar (og ikke har lyst/behøv for at arbejde/rejse osv…) så skal du bare gøre det. Dog føler jeg at universitetet man læser på betyder meget. Det er generelt hårdt at læse på universitetet, samt at skulle lære en hel ny by at kende. Hvad føles bedst i maven? Er det spændende og interesserer det dig at læse i Aarhus?.. På den anden side, hvad hvis du ikke kommer ind på KU næste år heller? :slight_smile:
Du har på ingen måde travlt. Husk du skal gå der de næste 6 år. Man skal ikke regne med at kunne overflytte til en anden kandidat.

Der heller ingen der siger at man ikke kan starte, og søge ind på KU året efter, hvis man ikke er glad? Så læser man selvfølgelig 1. semester to gange, men sådan er det jo :wink:

På AAU havde vi en masse 18-årige direkte fra gym. Vi havde også en masse ældre studerende. Det er altid en god blanding af folk, så det skal du ikke tænke på.

Tak for svar

Der er selvfølgelig en masse at tage med i overvejelserne. Har hverken familie eller venner i Aarhus, kommer fra københavn, så det bliver både spændende og skræmmende at prøve en sådan omvæltning. Ved du egentligt hvor lang tid man har til at give svar fra man får tilbudt en plads?

det “skal man” senest 31. juli (5 dage efter man får et tilbud) - men man tilbyder jo standbypladser af den grund at folk hopper fra. jeg kom selv ind på psykologi i københavn det år jeg blev student, takkede ja til pladsen, og besluttede mig en uge senere for at jeg alligevel ville tage et sabbatår (jeg er personlig så glad for det valg, men det er selvfølgelig en personlig sag). det blev ikke problematiseret af KU at jeg “hoppede fra”, og nu søger jeg på nyt på medicinstudiet:)