Gymnasieelev i håb om lidt info!

Hej!

Går på Esbjerg Gynasium, første år, dvs. er lige nu midt i grundforløbet.
Efter jul vil der være chance for at skifte linie, hvilket jeg har overvejet, men ved ikke om jeg har det, der skal til for at overleve det, specielt ikke med gode karakterer nok til den uddannelse jeg har udset mig foreløbig, netop medicin.
Lige nu har jeg musik/engelsk i linje, det valgte jeg ud fra min hobby (musik) og at engelsk var mit yndlingsfag i folkeskolen.
Tror det er en fejl, siden jeg hverken vil have en uddannelse inden for musik eller engelsk (det har jeg aldrig villet).

Men det er vel almen viden, at medicinstudiet er en hård kamp at komme igennem.
Jeg har altid elsket biologi og finder kroppens anatomi osv. ekstremt spændende.
Men er det nok til at vælge en uddannelse inden for området?

Kan I poste lidt info omkring medicinuddannelsen? Hvad der kræves for at komme ind, og måske lidt råd til studiet, siden jeg praktisk talt flød gennem folkeskolen uden det store besvær. Indtil videre har gymnasiet dog krævet en del af mig, specielt inden for fysik.

Ville være rigtig dejligt, plus I ville måske bringe lidt klarhed over, hvad jeg vil med min uddannelse.
Tusind tak på forhånd!

Prøv at søge på forummet til at starte med. :slight_smile:

Jo! :smiley: men er ny, så ved ikke helt hvor jeg skal placere hvad.
Hvilket forum?

Der er en søgefunktion oppe til højre.

http://www.ug.dk/Uddannelser/universite … ddannelser

Tag et kig her.

Du behøver ikke at tage alle fagene i gym. du kan supplere efter gym, hvilket ikke har indflydelse på dit kvote 1 snit.

Enig med AULorenzo.

Fag man mangler kan suppleres op. Det er langt sværere (umuligt) at ændre sit endelige snit fra gymnasiet. Så læs det du er god til/synes er sjovt, for så får du
nok det højest mulige snit, og derved flest åbne døre bagefter.

Hej!

Jeg blev selv student for et år siden fra musik/engelsk-linjen og læser nu medicin på 1. semester på Aalborg Universitet. For at blive klar til medicinstudiet fik jeg løftet mit fysik fra C til B samt mit matematik fra B til A - begge i 3.g. Det var et ekstra A-fag at putte i skemaet, men hvis man kan komme gennem det har man til gengæld den fordel, at man kan lægge de ekstra 3% til sit snit, og derved øge sin chance for at komme ind på det ønskede studie. Kemi havde jeg ikke mulighed for at få på gymnasiet, så jeg brugte mit forår på at læse kemi fra 0 til B gennem GSK. Hvis man ikke har mulighed for at løfte de andre fag på gymnasiet kan man naturligvis også supplere dem op efterfølgende.
Det kan altså sagtens lade sig gøre at blive klar til medicinstudiet uden at have matematik/fysik/kemi med alle de hårde drenge på gymnasiet.

Om du ville kunne klare dig gennem studiet er selvfølgelig svært at sige, men hvis du har en interesse for kroppen som du beskriver den, har du et meget godt grundlag. Det faglige niveau skal du nok få - så længe du har motivationen til at læse. Det er, som du siger, ingen hemmelighed, at der skal læses rigtig meget, men hvis man har motivationen kommer man rigtig langt.

Håber du finder lidt klarhed på den ene eller anden måde :slight_smile:

Hej Mette.

Vil lige slå et slag for, at 50% af de optagne på SDU er kvote 2’ere. Med det vil jeg bare minde om, at karakterer ikke er alt.
Gør uanset hvad dit bedste i gymnasiet - for det er sørme ærgerligt at stå efter 3.g med en gennemsnit der kunne have været bedre, hvis man bare havde taget sig sammen. Jeg søgte selv medicin i sin tid fordi jeg var nysgerrig efter at vide mere om hvordan de forskellige komponenter i kroppen hang sammen og interagerede. En knald-dygtig biologi-lærer (havde biologi på a-niveau) hjalp til med at udvikle denne nysgerrighed, og nu her 5 år senere er jeg næsten færdig med min bachelor.

Jeg læser medicin fordi jeg ikke stopper ved “hvad” - jeg vil vide både “hvorfor” og “hvordan”. Giver det mon mening? :slight_smile:

Tusind tak for alle svarene!
Det er altid rart med lidt feedback uden for ens skole/studievejleder osv.
Hun fortalte mig nemlig at hvis jeg vil være læge, så skal jeg skifte studieretning.
Ser lige på linket, og tusind tak igen for jeres tid :slight_smile:

Lidt supplerende spørgsmål om www.ug.dk :slight_smile:

Der står under Adgangskvotienter 2010, at på KU er kvote 1 10,8, hvilket jeg antager er gennemsnit.
Hvilket jeg synes er riiimelig højt. Jeg får ikke dårlige karakterer, men 10,8 er måske lige i overkanten.
Er standby så venteliste?
I kvote 2 har man vel en samtale for så at overbevise, at man har det der skal til.

Vi har ikke fået karakterer på gymnasiet endnu, men vi har snart midtvejsprøver i grundforløbet, så først der kan jeg danne mig et indtryk.

Ja, 10,8 er enormt højt!
Standby er en form for venteliste. Når du bliver tilbudt en stand-by plads har du garanti for en plads på studiet - forskellen ligger i hvornår du får lov til at starte. Du kan få lov til at starte samme år - såfremt en anden siger nej tak til sin studieplads (der er flere på stand-by, og få der takker nej). Hvis dette ikke sker er du uanset hvad garanteret en studieplads året efter.

Kvote 2 er så vidt jeg ved forskelligt fra universitet til universitet. På SDU bliver alle ansøgere inviteret til en MCQ test i almen viden og kundskaber. De bedste herfra bliver derfra inviteret til multiple mini interviews (MMI), og det er resultatet herfra der afgør hvem der bliver tilbudt pladserne.

Studievejledning er underprioriteret i gymnasiet, og det er ærgerligt. Mange af de valg som du tager i løbet af de næste 2-3 år kommer til at påvirke din fremtid enormt meget - specielt med den nye gymnasiereform. www.studmed.dk er et rigtig fint sted at søge information, blot man søger de rigtige steder eller stiller de rigtige spørgsmål :slight_smile:

Hej med dig,
Bemærk også lige de minimumsadgangskrav for at blive optaget via kvote 1 med snit (sakset inde fra ug.dk):

[i]Adgangskrav
For at blive optaget på bacheloruddannelsen i medicin skal du have en studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere teknisk eksamen (htx), højere handelseksamen (hhx) eller en tilsvarende udenlandsk eller international eksamen.

Specifikke adgangskrav er [color=#BF0000]dansk A, engelsk B og matematik A samt enten fysik B og kemi B eller fysik B og bioteknologi A. Alle fag skal være bestået.[/color]
Opfylder du ikke de specifikke adgangskrav, kan du tage de fag eller niveauer, du mangler, som faglig supplering.
[/i]
Hvis du alligevel skal opfylde de krav er det måske en god idé at tage dem som fag på gym, medmindre du har lyst til at bruge tid på at supplere med kurser efter gym. Det er måske dobbeltarbejde hvis du allerede kunne ha’ haft dem på gym. Nu ved jeg ikke hvilke andre fag du har udover musik og engelsk. Men synes du skal læse på ug.dk, samt på de fire universiteters hjemmesider om adgangskrav for at få et bedre overblik og undgå overraskelser senere hen. God fornøjelse:)

Tak for inputtet! :slight_smile:

Siden jeg i øjeblikket er i gymnasiets grundforløb har jeg alle fag på C.
Min linje er musik/engelsk, derfor er både musik og engelsk på A, når det “rigtigt” starter efter grundforløbet.
Efter jul skal jeg så vælge et fag og rykke op på B fra C, så fremt det er rigtigt, sådan at jeg har forstået det.

Et tidligere svar sagde at han rykkede matematik på A først i 3g og han kom ind på universitet.
Så det er ikke nødvendigt at have matematik på A alle år?
Fysik er som sagt en bitch for mig, men rykker alligevel den op på B, eller biologi.

Synes studieinformationen givet på gym er ret skod. Vi har kun fået at vide at indtil jul er der grundforløb.
Alt andet er noget jeg har hørt fra andre elever, og derfor er det måske heller ikke helt sandfærdigt.
Måske kunne én af jer (i har jo gennemført gym! :smiley: ) forklare mig det? eller linke et link.

De forskellige niveauer fortæller sådan set bare hvor mange år man har haft det. Skal du ha matematik A, er det altså matematik alle tre år - hvert fald hvis du tager det på EG :slight_smile:

A, B og C niveau angiver hvor mange år du er blevet undervist i faget og deraf “sværhedsgraden”,
A-niveau vil du således skulle have alle 3 år på STX, B-niveau 2 af årene og C-niveau kun et enkelt år…
Desuden vægtes gennemsnittet ud fra fagenes niveau således at A-niveau vægter 2, B-niveau vægter 1,5 og C-niveau vægter 1 - får man en god karakter i et A-fag trækker det altså gennemsnittet væsentligt mere op end en høj karakter i et C-fag!

  • Det er forskelligt fra gymnasie til gymnasie hvornår man skal hæve fag, der afhænger af hvordan timetallet er fastlagt på de 3 år - fx skulle jeg selv hæve et fag til A niveau og derudover enten vælge et nyt fag på C-niveau eller hæve et fag til B-niveau - det først til 3.g.
    :wink:

Hej,
Motivation betyder meget, når du skal knokle for at få et godt snit.

Jeg har siden en 8.-klasse vidst at medicin er studiet for mig efter bl.a. at have været i erhvervspraktik i 9.-klasse.

I de første år af gymnasiet lavede jeg ikke det store. I 1.g var jeg som så mange andre umoden og lavede ikke dagens gode gerning. Jeg endte her med et snit på mit eksamensbevis for de aflsuttede fag på 6.3. Den afslappede attitude fortsatte indtil jeg ved første karaktergivning i 2.g kun havde 4-taller og 7-taller med overvægt af 4-taller.

Her gik virkelighedens barske realitet op for mig, at jeg nok aldrig ville kunne læse i Danmark. Jeg begyndte at tage mig sammen og fik hævet mine karakterer i de fag, der skulle afsluttes i 2.g. Da endte jeg med et snit på eksamensbeviset for de afsluttede fag der hed 7.2. Forrige år havde kvotienter på medicin være historisk lave så jeg gik med en vished om at jeg altid kunne komme ind i Odense eller Århus.

De planer blev dog banket til jorde, da kvotienterne for 2009 kom ud. Jeg blev utrolig deprimeret og tænke meget alvorligt på at finde andre veje at blive læge på - bl.a. var muligheden for at studere i Polen på mine tanker. 7.2 var jo ikke et dårligt snit, desværre var det bare slet ikke godt nok.

Så jeg tog mig ellers for alvor sammen i 3.g og fik ved slid og lidt held et snit jeg aldrig ville turde drømme. Jeg var ikke den store festabe i 3.g, da jeg lavede lektier og aflevering som en gal i weekenden, men til gengæld blev jeg optaget på KU i år. Fra at tænke på at søge ud over landets grænser, behøvede jeg ikke en gang at flytte over broen.

Min pointe er altså, at hvis din vilje og interesse for at læse medicin er stor, skal det forhåbentlig nok gå.