HÆJLP! En sidste kritik af en ansøgning

Hej, jeg ved godt jeg sent ude, men mangler lige den sidste kritik af min ansøgning. Håber nogle jer har overskud til at læse den.
mvh troels

Motiveret ansøgning til optagelse på Medicin studiet i Århus

Kroppen har altid optaget mig meget, og jeg har altid vidst, at min fremtid skulle involvere arbejde med menneskekroppen i centrum. Gennem hele mit liv har jeg dyrket meget sport, og herigennem er min store interesse for menneskets fysiologi og anatomi udsprunget. Denne interesse er senere blevet udvidet til også at omfatte en fascination af sammenspillet mellem de menneskelige organer, et ønske om at forstå processerne, når dette samspil ophører. Siden min studenter eksamen i 2004, og frem til nu, har jeg arbejdet seriøst og målrettet, for at tilegne mig større forståelse og kompetence inden for dette område.
Jeg brænder for faget medicin, og synes at studieopbygningen, hvor man på et tidlig stadie får mulighed for at afprøve viden i praksis, er spændende. Jeg ved at det er et langt og arbejdsomt studie, og her mener jeg at mestre selvdisciplin ved at arbejde målrettet og seriøst. Jeg har gennem venner og familie stiftet bekendtskab med, hvad studiet indebærer, og jeg har viljen og lysten til at tilegne mig ny viden, hvilket for mig er den vigtigste drivkraft på en livslang uddannelse.

I en tidlig alder dyrkede jeg meget sport og blev i min gymnasietid senere træner i badminton. Her kunne jeg kombinere mine store interesser, sundhed og sport, og forsøgte i mit job at motivere de unge spillere og bevidstgøre dem om vigtigheden af motion og sundhed, på et personligt såvel som samfundsmæssigt plan. Efter min studentereksamen arbejdede jeg en kortere, periode som floor manager i Kvickly Xtra, hvor jeg lærte en masse om at fungere i et industrielt miljø, at have ansvar for et større område samt at kunne overskue og prioritere beslutninger.

Jeg savnede dog hurtigt et arbejde, der havde direkte med mennesker at gøre, og hvor min indsats ville gøre en forskel i deres hverdag. Januar 2005 søgte jeg derfor nye udfordringer som elev på Egmont Højskolen. En skole med et særligt ansvar overfor handicappede, baseret på nøglebegreber som værdighed, myndighed og solidaritet. Under opholdet arbejdede jeg som handicaphjælper, og samtidig var jeg elev på skolen, og kunne således kombinere min store lidenskab for at hjælpe andre og tilegne mig viden om mennesket såvel praktisk som teoretisk.
Arbejdet har indeholdt alt i personlig pleje, medicinering samt et tæt samarbejde med en fysioterapeut, og har givet mig en stor (langt større) indsigt i forskellige sygdomme og lidelser og hvilke behandlinger som kan benyttes på dem.

Jeg blev så bidt af det sociale liv og arbejdet på højskolen, at jeg forsatte som hjælpelærer. Derigennem blev mit ansvar udvidet idet jeg skulle hjælpe, undervise, kommunikere samt bevare overblikket over en større gruppe mennesker på samme tid. Herigennem har jeg lært vigtigheden af accept af andre mennesker, viden og kommunikation: Gode medmenneskelige evner, hvilket jeg som medicin studerende håber at få chancen for at anvende i mødet med patienter.
I efteråret 2005 kom jeg helt indenfor i den verden, jeg brænder for. Jeg flyttede til London og startede på afdelingen for hæmodialyse på Guy’s & St. Thomas Hospital. Her fungerede jeg i et halvt år som Health Care Assistant, og udførte opgaver såsom forberedende undersøgelser før dialyse, observationer under dialyse og afkopling af patienter fra dialyse. At arbejde sammen med et team af sygeplejersker og læger har givet mig mere indsigt i hospitalsmiljøet og bekræftet mig i, at arbejdsformen og indholdet passer ind i min hverdag og livsstil. Derudover har udlandsopholdet styrket mine engelskkundskaber, såvel i tale som i skrift og fagsprog. Jeg er overbevist om at dette vil komme mig til gode, når jeg skal læse engelske fagbøger på medicinstudiet.

Sidste år søgte jeg ind på medicin studiet, men fik afslag. For at øge chancerne har jeg brugt tiden til at læse mit kemi op til et B-niveau, og jeg bestod med karakteren 12. Ved siden af kemi havde jeg et fuldtids arbejde som sejlads-hjælpelærer og handicap hjælper i Aarhus.
Endvidere studerer jeg lige nu fysioterapi, men håber stærkt på til sommer, at kunne blive optaget på medicin studiet, hvor min kerneinteresse ligger.

Jeg har igennem mine jobs, udlandsophold og studie tilegnet mig kvalifikationer og erfaringer, der har gjort mig selvstændig, ansvarlig og moden. Jeg håber at få muligheden for at applicere disse på medicinstudiet, som jeg i højeste grad er motiveret til at starte på.

hej meddig!

En god ansøgning. Den er meget gennemsnitlig forstået på den måde, at du har det med som universiteterne vil se/høre og det er jo fint nok, med mindre du har et ønske om at skille dig lidt ud. Du har lavet det som mange andre også har lavet og det har du gjort efter bedste overbevisning (går jeg ud fra).

To ting har jeg støt på:

  1. “Kroppen har altid optaget mig meget, og jeg har altid vidst, at min fremtid skulle involvere arbejde med menneskekroppen i centrum. Gennem hele mit liv har jeg dyrket meget sport, og herigennem er min store interesse for menneskets fysiologi og anatomi udsprunget. Denne interesse er senere blevet udvidet til også at omfatte en fascination af sammenspillet mellem de menneskelige organer, et ønske om at forstå processerne, når dette samspil ophører. Siden min studenter eksamen i 2004, og frem til nu, har jeg arbejdet seriøst og målrettet, for at tilegne mig større forståelse og kompetence inden for dette område.”

Hvorfor ikke idræt? vil de tænke. Er der noget ved medicinSTUDIET der trækker mere? Du skriver meget om din idrætsinteresse.

  1. “Sidste år søgte jeg ind på medicin studiet, men fik afslag. For at øge chancerne har jeg brugt tiden til at læse mit kemi op til et B-niveau, og jeg bestod med karakteren 12.”

Flot men drop karakteren. Du sender jo dit eksamensbevis!

Held og lykke!

hej hej og tak for din konstruktive kritik. Forstår godt din kritik, men er det bedre helt at udlade den indledning ? at det er der jeg første gang stødte ind i det faglige område ?

Min interesse for faget medicin, opstod i min gymnasietid gennem de naturvidenskabelige fag, et område jeg måtte få uddybet. Denne interesse er senere blevet udvidet til også at omfatte en fascination af sammenspillet mellem de menneskelige organer, et ønske om at forstå processerne, når dette samspil ophører. Siden min studenter eksamen i 2004, og frem til nu, har jeg arbejdet seriøst og målrettet, for at tilegne mig større forståelse og kompetence inden for dette område.
Jeg brænder for faget medicin, og synes at studieopbygningen, hvor man på et tidlig stadie får mulighed for at afprøve viden i praksis, er spændende. Jeg ved at det er et langt og arbejdsomt studie, og her mener jeg at mestre selvdisciplin ved at arbejde målrettet og seriøst. Jeg har gennem venner og familie stiftet bekendtskab med, hvad studiet indebærer, og jeg har viljen og lysten til at tilegne mig ny viden, hvilket for mig er den vigtigste drivkraft på en livslang uddannelse.

men er det ikke givet at hvis man havde interessen i gym, havde man også opnået snittet til kvote 1 ?
Håber du kan hjælpe igen.
Mvh troels

“men er det ikke givet at hvis man havde interessen i gym, havde man også opnået snittet til kvote 1 ?”

Det vil jeg ikke give dig ret i! Man kender jo ikke gennemsnittet før efter den 28.juli. Gennemsnittet har ændret sig meget de sidste par år. I 2000-2001 var det nok med et gennemsnit omkrig 8,9-9,2 i 2006 omkring 9,8-10,0.

Jeg synes også du skal spille på andre ting (det er derfor du søger i kvote 2) end dit gennemsnit. Sælg dig selv, hvis du har gjort ALT for at forberedede dig på studiet, du ved alt om de fag du skal have og ved du kan bruge det du allerede har lært ift studiet.

Hvad er det ved studieordningen er er interessant? og hvad har du seriøst og målrettet lavet?

hvis = vis

Hej
Jeg mener nu at den er mere appelerende til medcinstudiet, efter jeg har skåret en del væk og omformuleret. Håber I vil læse den.

Motiveret ansøgning til optagelse på Medicin studiet

Min interesse for faget medicin er opstået af, at jeg gennem hele mit liv har dyrket meget sport og er herigennem blevet fascineret af menneskets fysiologi og anatomi. Især efter de naturvidenskabelige fag i gymnasiet er dette for mig blevet til et ønske om at forstå sammenspillet mellem de menneskelige organer og at få indblik i processerne, når dette samspil ophører.
Jeg brænder for faget medicin og synes, at studieopbygningen, hvor man på et tidlig stadie får mulighed for at afprøve viden i praksis, er spændende. Jeg ved, at det er et langt og arbejdsomt studie, og her mener jeg at mestre selvdisciplin ved at arbejde målrettet og seriøst. Jeg har gennem venner og familie stiftet bekendtskab med, hvad studiet indebærer, og jeg har viljen og lysten til at tilegne mig ny viden, hvilket for mig er den vigtigste drivkraft på en livslang uddannelse.
Siden min studentereksamen i 2004 og frem til nu har jeg arbejdet seriøst og målrettet for at tilegne mig større forståelse og yderligere kvalificere mig til det lægevidenskabelige studie.

Under min gymnasietid forsøgte jeg igennem mit arbejde som badmintontræner for yngre spillere at omsætte min interesse for menneskets fysiologi til praksis. Efter min studentereksamen arbejdede jeg en kortere periode som floor manager i Kvickly Xtra, men jeg savnede hurtigt et arbejde, der havde direkte med mennesker at gøre. Hvor min indsats ville gøre en forskel i deres hverdag. Januar 2005 søgte jeg derfor nye udfordringer som elev på Egmont Højskolen. En skole med et særligt ansvar overfor handicappede, baseret på nøglebegreber som værdighed, myndighed og solidaritet. Under opholdet arbejdede jeg som handicaphjælper, og samtidig var jeg elev på skolen og kunne således kombinere min store lidenskab for at hjælpe andre og tilegne mig viden om mennesket såvel praktisk som teoretisk.
Arbejdet har indeholdt alt i personlig pleje, medicinering samt et tæt samarbejde med en fysioterapeut og har givet mig en langt større indsigt i forskellige sygdomme og lidelser og hvilke behandlinger, som kan benyttes på dem.

Jeg blev så bidt af det sociale liv og arbejdet på højskolen, at jeg fortsatte som hjælpelærer. Derigennem blev mit ansvar udvidet, idet jeg skulle hjælpe, undervise, kommunikere samt bevare overblikket over en større gruppe mennesker på samme tid. Herigennem har jeg lært vigtigheden af accept af andre mennesker, viden og kommunikation: Gode medmenneskelige evner - jeg som medicinstuderende håber at få chancen for at anvende i mødet med patienter.
I efteråret 2005 kom jeg helt indenfor i den verden, jeg brænder for. Jeg flyttede til London og startede på afdelingen for hæmodialyse på Guy’s & St. Thomas Hospital. Her fungerede jeg i et halvt år som Health Care Assistant, og udførte opgaver såsom forberedende undersøgelser før dialyse, observationer under dialyse og afkopling af patienter fra dialyse. At arbejde sammen med et team af sygeplejersker og læger har givet mig mere indsigt i hospitalsmiljøet og bekræftet mig i, at arbejdsformen og indholdet passer ind i min hverdag og livsstil. Derudover har udlandsopholdet styrket mine engelskkundskaber, såvel i tale som i skrift og fagsprog. Jeg er overbevist om, at dette vil komme mig til gode, når jeg skal læse engelske fagbøger på medicinstudiet.

Sidste år søgte jeg ind på medicinstudiet men fik afslag. For at øge chancerne har jeg brugt tiden til at læse mit kemi op til et B-niveau, hvilket jeg bestod med karakteren 12. Ved siden af kemi havde jeg et fuldtidsarbejde som sejlads-hjælpelærer og handicaphjælper i Århus.
Endvidere studerer jeg lige nu fysioterapi men håber stærkt på til sommer at kunne blive optaget på medicinstudiet, hvor min kerneinteresse ligger.

Jeg har igennem mine jobs, udlandsophold og studier tilegnet mig kvalifikationer og erfaringer, der har gjort mig selvstændig, ansvarlig og moden. Jeg håber at få muligheden for at applicere disse på medicinstudiet, som jeg i højeste grad er motiveret til at starte på.

Hør efter! drop karakteren. Skriv bare at du har bestået kemi på B niveau

Hvad idræt ikke noget for dig?
Held og lykke