Har du haft turnus i Storstrøms Amt?

  • Så kan du måske hjælpe mig!

Jeg er den heldige ejer af et stk. turnusplads i Storstrøms Amt med forventet start foråret 2007. Da der (i hvert fald for en Kjøvenhavner som mig) er meget stor forskel på at få turnus på Næstved eller Nakskov, er jeg meget interesseret i at få at vide, hvordan fordelingen af turnuskandidater foregår.

Derfor søgte jeg først oplysninger på det verdensomspændende internet: Intet held :frowning:

Så greb jeg knoglen og ringede til amtet: Intet held :frowning: Fik godt nok fat i rette vedkommende, men hun ville ikke sige noget om fordelingsprincippet. Meget meget mærkeligt firma!

I går fik jeg så et brev fra Storstrøms Amt, hvor de oplyste, at fordelingen af kandidater ville ske medio september på baggrund af Sundhedsstyrelsens lodtrækningsnummer uden mulighed for at prioritere, og at man indtil da skulle forholde sig i ro og ikke (med streg under “ikke”) ringe til dem inden.

Så nu søger jeg hjælp hos mine kommende kollegaer. Er der nogen, der ved, hvordan fordelingen af turnuskandidater foregår i Storstrøms Amt? Jeg mener, selvom de går frem efter lodtrækningsnummeret, er det jo ikke indlysende (i hvert fald ikke for mig), hvad deres praksis er. Går de automatisk ud fra, at Næstved er mest eftertragtet og placerer de laveste numre dér, eller bliver kandidaten med laveste nummer tilbudt første ledige stilling i amtet uanset lokalitet?

Jeg håber, at I vil hjælpe mig. På forhånd tak!

Schmidt

Skal vi lave en klub, så er jeg vicepræs :slight_smile:

Det står der jo ikke, men der står heller ikke at man kan. Jeg regner med at ringe og maile til dem snarest da brevet er uklart på netop det område hvor man ønsker viden allermest, og ikke mindst de lægger op til at man bare bliver fordelt uden videre dialog.

Med den holdning er det klart der mangler læger i syden.

Jeg ringer i løbet af ugen og mailer nok også , og synes kun det er fair, selvom de beder en om ikke at gøre det.

Andre spørgsmål omkring SA:
Hvor lang er ventetiden?
Hvor mange pladser er der hhv. Næstved, Nykøbing og Nakskov, hhv medicin og kirurgi? Kan man evt regne sig frem til hvor man ryger hen?

jeg er også én af de heldige…
jeg ringede derned før vi havde fået brevet.
Man kan kun få medicin i nakskov, ikke kirurgi, og det er kun 2 turnuslæger pr. halvår.
Hun sagde at hun efterhånden havde fået has på sin venteliste, og at der derfor ikke nødvendigvis ville være ventetid, men kunne selvfølgelig ikke love noget. Der er start i februar, marts og april.
jeg går ud fra man får mulighed for at priroitere, men fik ikke spurgt om det.

Jeg har mailet til Hanne, men har fået autosvar om ferie til d. 9. Har spurgt efter prioriteringsmuligheder, direkte på de enkelte blokke.

[code]Jeg har modtaget et brev med lidt information om turnusstart vinter
07. Det er lidt uklart om vi får mulighed for at prioritere hvor vi
helst vil hen (afd. og sygehuse), og starttidspunkterne.

I har vel på et eller andet tidspunkt en liste med den fulde
ansættelse, om vi kunne få lov at prioritere mellem dem?
[/code]
Svar:

Tak for din mail. Nej I kan ikke prioriterer, hverken sygehus eller afdelinger, vi går udelukkende frem efter turnusnummer. m.v.h. Hanne

Mit svar til Hanne:

[code]
Undskyld men hvad er det for en indstilling at have til ansættelsen af folk???
Det er jo ikke fordi det er sådan videre besværligt at lave 23 ens
breve som I kan sende ud medio september og kræve tilbage to uger
senere.

Der er ikke mere arbejde i det end at lave en liste med 23 hospitalsblokke ala

1.2.07 Gas.kir Næstved // 1.8.07 Medicin Næsteved ____
1.2.07 Medicin Næsteved // 1.8.07 Gas.kirnæstved ____
1.2.06 Medicin Nakskov // 1.8.07 Ort.kir Næstved ____
osv

Så bede folk om at prioritere og så vælge ud fra Sundhedsstyrelsens
lodtræknings nummer.
Hvis der er flere runder, kan I bare sætte en “Jeg vil gerne vente” på
som så tæller som prioritering.

Godt nok vil der være stor søgning på Næstved pga. afstanden til
København, men I kan intet sige om folk har lyst til at være i
ort.kir, gas.kir el urologisk turnus? Om man har lyst til at starte
1.2, 1.3 el. 1.4? Om man ønsker at starte medicinsk el kirurgisk
turnus, om man hellere vil have komb. Nakskov/Næstved eller Nyk/Nyk?

Jeg bliver vred over den holdning I har til ansættelsen af os. Selvom
vi er mere eller mindre tvunget i arbejde, betyder det jo ikke at I
ikke behøver at spare 4 sekretær timer på på noget så åbentlyst som et
prioriterings runde. Jeg troede egentlig at “yderamterne” gjorde hvad
de kunne for at få folk til at blive, det her tyder på det modsatte.

Jeg gruer for hvad der ellers venter os.

mvh Rune[/code]

Sådan!!! Præcis og konstruktiv kritik af systemet! :up:

Jeg ser frem til at læse amtets svar på tiltale.

Mvh. Schmidt

Det er mig også en gåde hvordan de kan gå udfra hvilke sygehuse folk prioriterer. Er Næstved nr.1?
Jeg kunne da forestille mig at man på strods af godt nummer hellere vil have Nykøbing, idet 15 min. ekstra kørsel i bil udløser et årligt fradrag på 200.000 (man får udstationeringsfradraget fra kbh til nykøbing og nakskov, men ikke til næstved).
-nu er mit nummer så ret dårligt…

I fyns amt har de oprettet 32 turnusblokke, man skulle priotere efter.

Så der var ikke fritvalg for nummer et i amtet, men bland blokkene jo!

Blokkene var delt med turnusstart 1.9 og 1.12

Jeg var lige benhård nok. Jeg var bare så forbandet vred over den indstilling der var til ansættelsen.

Man får virkelig lyst til at melde sig ind i ens kommende fagforening, for er er da noget som skal laves om. Jeg følger op på sagen, og andre er velkomne til at med følge op. Jeg kan dog næppe forestille mig at FAYL har kontaktet amtet mhp. ikke at sende prioriteringsskemaer ud. Det kan kun være st.amt som har taget initiativ, og på en eller anden forunderlig måde har FAYL sagt god for det.

Opfølgning følger…

Jeg har for lang tid siden mailet et længere (og venligt) brev til amtet, men de har ikke svaret endnu, måske pga. ferie eller manglende møder i videreuddannelsesudvalget (sikke et ord). Der er rykket for et svar dd. Hvis ikke det giver svar i løbet af kort tid, har jeg andre planer i skuffen.

Hvis du skal i turnus i Storstrøms Amt, og synes det er et problem med manglende prioritering synes jeg du skal kontakte dem i form af Hanne Rygaard ([email protected] el. 54844658). Bare spørg om det er rigtigt at man ikke får lov at prioritere, og udtryk din holdning til svaret.

Jeg har nu snakket med Hanne Rygaard, og der er ingen mulighed for prioritering. Tidl har det taget 14 dage at får prioritering på plads pga. 4 starttidspunkter pr. semester, og da 15% aldrig dukker op pga. manglende eksamen, sygemeldning, mm.

Så vidt jeg forstod, bliver vi fordelt først til Næstved, så til Nykøbing og så er der er 7 pladser i Nakskov. Hvis man er interesseret i at komme til Nykøbing eller Nakskov kan man kontakte hende.

Hun håber at sende blokkene ud i denne uge.

Vi ses i toget :slight_smile:

Farcen fortsætter :slight_smile:

Vi skulle jo have fået svar omkring 15. september, og jeg har rykket for svar her er forklaringen:

Mail fra Storstrøms Amt

Kære Rune!!

Jeg kan godt forstå din frustration, og jeg synes heller ikke at de svar de har fået er helt i overensstemmelse med de aftaler vi havde med det daværende Storstrøms Amt.

Særligt synes jeg at det er frækt at give undertegnede skylden for den manglende udsendelse, da Laura Sonnenborg kun skulle være med til fordelingen af praksis-turnuspladserne.

Jeg er heller ikke helt eng i at vi har sagt at det er OK at der ikke er mulighed for at prioritere. Der er dog det problem at er meget svært at få pladserne til at gå op i en højere enhed med turnuspladserne, især fordi der er mange der ikke møder op.

Jeg håber du har fået den plads du helst ville have på trods af problemerne.

MVH

Philip Bennett, tidl amtsreservelægerådsformand, Storstrøms Amt