Har I fortrudt medicin?

Har I nogensinde fortrudt lægestudiet

Hver gang i eksamensperioderne. :wink:
Men “til hverdag” er det et spændende og interessant studie. :smile:

2 Synes om

Altså lægestudiet er jo den nemme del, at være læge er den svære del :wink: - det er ikke så gylden som folk får det til at fremstå. Man kan tjene markant flere peng, bedre arbejdsforhold og bedre work-life balance med andre jobs, men som læge er ens fag oftest ens hobby også, særligt som kirurg. Ved ikke som mediciner. Om man fortryder det? Tjaaa, tror mange af dem som er låst i det offentlige fortryder det. I sidste ende er der jo ikke så meget at gøre :wink: når man først er specielseret, og endda subspeci., så er der ingen vej tilbage :joy:

1 Synes om

Jeg har aldrig fortrudt mit valg. Jeg blev færdig i 2004 og har siden haft et dejligt lægeliv. Jeg har da haft møgvagter og bagvagter der var utilgængelige. Men det fylder meget lidt fordi jeg har haft en faglig spændende hverdag.

Jeg har haft små-jobs i starten med medicinsk gastroenterologi, urologi og plastickir. Jeg arbejdede som vikar i psykiatrien i 3 år mens jeg lavede ph.d. (2006-9). Sidenhen startede jeg på øjenafdelingen i Aarhus. Jeg har ikke været beskæftiget med andet end oftalmologi siden 2009 og jeg elsker simpelthen det jeg laver.

Der vil altid være nogle der klynker over alverden. Men det vil du jo også møde som advokat, skolelærer… alle andre brancher. Der er altid noget der kan blive bedre i alle brancher og jeg synes ikke lægefaget er så meget værre end alt muligt andet. Der er nogle kollegaer der synes at de har læst og studeret og “ofret” meget, at de tjener for lidt, at de skal behandles pænere osv. Prøv at lukke ørene for det og fokuser på din egen “jordbær-have” :smiley:

6 Synes om

Det tror jeg mange har, altså et godt lægeliv, men når det så er sagt, så tror jeg også speciale valg har en stor betydning. Nu er ofta også et af de mere rolige specialer, med gode forhold både på hospital og privat. Hvis trådstarter vælger et mere hektisk speciale f.x plastik eller thoraxkir, så er der andre boller på suppen (særlig hvis man vil være Big star)… mikro cases i plastik kan tage 10-15 timer på OP, og thoraxkirurgi er meget vagtbelastet osv osv osv. i sidste ende, så afhænger det af dit speciale liv og dig som person.

Generelt er det sådan, at hvis du vil være Big star i dit speciale, så koster det noget… hvis du bare vil være en almindelig mediciner eller kirurger der bare går på arbejde, 8-15, og så hjem, så er der fint work life balance i de ikke vagt tunge specialer.

I sidste ende, det er hvad man selv gør det til. Held og lykke :slight_smile:

1 Synes om

Det korte svar er nej. Det lange svar er nej, men det har været hårdt til tider (surprise, surprise).

1 Synes om

Jeg har brugt rigtig mange ensomme aftentimer på at fortryde, og have ondt af mig selv over at jeg aldrig bliver god og klog nok til det her studie, og slet ikke til at skulle være læge en dag.
Men samtidig ville jeg heller ikke være det foruden. Det er helt sikkert, især når man i korte øjeblikke føler at man faktisk har lært noget, og kan bruge det til at gøre noget godt for andre.

Så svaret er vel ja, men i virkeligheden mener jeg klart nej.

5 Synes om

Jeg er en medicinstuderende som starter 6. Semester, så jeg er bestemt ikke læge, men jeg går og overvejer at skifte studie på det kraftigeste.

Jeg synes generelt set medicin er spændene, jo der er nogle ulideligt kedelige fag, og nogle endu mere sindssyge detaljer som de færreste klinikkerne husker 2 dage efter deres eksamen er overstået.
Jeg har fundet ud af, at jeg ikke tror det at være læge, matcher med hvad jeg havde forventet - så havde det måske været smartere at jeg havde undersøgt det før jeg startede, men sådan er det haha, det er nemt at være bagklog.

Du skal nok tage dette med et gran salt, da jeg som sagt ikke er læge, og derfor ikke har oplever alt på egen hånd. Men jeg har fundet ud af at arbejdsvilkår og arbejdstider for læger (og andre i sundhedsbranchen) er lort, og at virker ret nederen at være offentlig ansat.
Nattevagter fungere bare ikke for mig, hele redet med at slikke røv for at komme ind i det speciale man vil, det med du ikke nødvendigvis har en fast arbejdsplads/faste kollegaer de første par år.
Det virker også som om der ikke er meget autonomi i faget - det er enormt dejligt for nogle, for så slipper man for selv at skulle “være ekstra aktiv” i ens indsats, men NØJ hvor lyder det kedeligt at blive “ham der operer knæ dag ud og dag ind”, eller at se 4-6 patienter i timen, og bare høvle dem igennem, og hvis du er for langsom kan man godt glemme sin frokost, eller bare glæde sig til en 18 timers vagt :))
Og jeg ved ikke om det bare er mig, men NØJ hvor er et hospital godt nok tom for sjæl.

Det det er fedt ved medicin, er at forståelsen for kroppen er rigtig rar, og noget jeg føler mange mennesker kunne have gavn af på simple niveauer. De dage hvor du har patienter som ikke er enormt utilfredse og sure, kan det være så fedt at være direkte involveret i et andets menneskes helbred.

Nu når jeg læser min besked igen, virker den godt nok negativ. Den er ikke som sådan ment negativ, men lige nu er jeg også bare igang med at reflektere over en del ting vedrørende studie, for jeg synes virkelig lægefaget har enormt mange downsides, som jeg, indtil videre, ikke kan se at upsides kan løfte.

• men det er måske mit hot-take :wink:
5 Synes om