Har jeg en chance?

Hej alle sammen :slight_smile:

Jeg har for ikke så lang tid siden fundet ud af, hvad jeg gerne vil læse videre med - læge. Problemet er at min snit nok ikke vil ligge over de 7, som det ser ud nu forløbigt. Jeg tænkte på at søge på Syddansk universitet, men vil lige høre om jeg har en chance. Det kan være, at de starter med at se ens gennemsnit, før de læser ens ansøgning. Vil I anbefale mig at søge derind? :slight_smile: Skal alle som har en snit over 6 blive kaldt en til prøven som de laver? Og et tredje spørgsmål, skal man først indsende ansøgningen efter man er blevet kaldt til prøven, el. før det? jeg er nemlig lidt forvirret… :oops:

Mvh
Amina

Spørg du din studievejleder, eller ring til en studievejleder på SDU og få svar på dine spørgsmål. Så får du alle de rigtige svar uden alle vores røverhistorier:)

Du vil blive vurderet alene på de optagelsesprøver du er til på SDU, så snart du har opfyldt kravene til det. Du behøver altså ikke sende en ansøgning, hvis du bare kan dokumentere at du har min. 6 i de fag det gælder for osv. Studievejledere er uendelig meget klogere end os på det punkt.

Søren

Hej,

Hvis det er det du ønsker, synes jeg bare du skal søge, men jeg må advare dig på forhånd, hvis du kommer direkte fra gym. har du nok ikke vildt gode chancer. Når du søger via kvote to lægger de meget vægt på om du kender noget til branchen og din modenhed.

Ang. sdu, skal du sende en ansøgning sammen med alle andre der søger kvote 2 ( så vidt jeg husker 15 marts) , ud fra denne ansøgning vurdere de om du bliver kaldt til den første prøve. Dvs de vurdere hvorvidt du opfylder de krav der skal til at komme til prøven (dermed relevante fag og gennemsnit på 6 og over). Som jeg husker det kan man vist ikke søge kvote 2 på sdu før man ER gået ud af gym., men det er også snart et år siden jeg selv sad og søgte så jeg kan huske forkert.

Mit råd ville umiddelbart være at prøve at finde noget relevant arbejde og få noget erfaring i branchen før du søger, men du kan sagtens søge med det samme, det værste der kan ske er de fortæller dig at du skal prøve igen til næste år :smiley:

Jeg vil dog citere søren og sige at du skal snakke med en studievejleder om det først…
Held og lykke :smiley:

Emma

Hei Amina!

Jeg vil anbefale deg å sende inn ansøgningen din og så la SDU vurdere om du kommer inn eller ikke. Jeg søkte meg inn på kvote 2 når jeg fortsatt gikk i gymnasiet og var 18 år, så jeg skulle tro at deg går helt fint å kunne søke kvote 2 selv om man går i gymnasiet. Det er sikkert riktig som de andre her sier at det lønner seg med relevant erfaring og modenhet, og at man ikke har så stor sjangse om man kommer rett ut av gymnasiet, men jeg søkte selvom og kom inn gjennom kvote 2. Jeg starter på SDU nå i februar 2010 :smiley:

Mitt tips vil derfor være å søke før 15. marts og se hva som hender, hvis det ikke går kan du heller gå inn for å skaffe deg relevant erfaring etter du har gået ut av gym.

Lykke til
Ingrid

Tak for jeres brugbare svar. Det gav noget mod! :slight_smile: