Har jeg en chance?

Hej hej…
Jeg er en 24-årig lægesekretær, som de sidste tre år har haft en drøm om at søge ind på medicinstudiet. Jeg afsluttede min handelseksamen (hhx) i 2006 med et gennemsnit på 8,1 (7-trins skala = 6), jeg fik 9 i dansk A og 8 i engelsk B, svarer til 8,1 og 6 efter 7-trins skalen.

I 2007 påbegyndte jeg uddannelsen som lægesekretær på Regionshospitalet Holstebro. Ret tidligt i mit uddannelsesforløb fandt jeg ud at, at det helt klart ikke var bag skærmen jeg hørte til. Dog var jeg påbegyndt min uddannelse, og ønskede derfor at afslutte denne, inden jeg så mig om efter nye karrieremuligheder. I løbet af de to år min uddannelse som lægesekretær varede var jeg i praktik på medicinsk afd., urologisk afd., økonomi afd., røntgenafd., psyk.afd. samt seks mdr. i almen praksis. I 2009 afsluttede jeg så min uddannelse med min fagprøve, som omhandlede tavshedspligt i sundhedsvæsnet. Jeg sluttede med 12 i opgaven, 12 i latin (medicinsk fagsprog), 10 i anatomi (sundhed og sygdom) samt 10 i sundhedsjura.
I eksamensperioden blev jeg kontaktet af urologisk afd., som tilbød mig et job. Jeg takkede ja, og har været der lige siden, altså i to år til september.
Efter et års arbejde som uddannet lægesekretær kunne jeg mærke, at jobbet som lægesekretær langt fra var det jeg søgte. Jeg begyndte at interessere mig mere og mere for selve udredningen, behandlingen osv… Jeg begyndte derfor, i august 2010, på VUC for at tage fysik C, kemi C samt matematik B som enkeltfag. Disse afsluttede jeg i sommeren 2011 med resultaterne 12, 12 og 10. Alt imens jeg læste, arbejde jeg dog fortsat på urologisk afd. Det næstfølgende år planlægger jeg at tage fysik B, kemi B samt matematik A, for at kunne søge ind på medicinstudiet 2012.
Derudover bruger jeg det meste af min fritid på vagt med de yngre læger på afdelingen (til bl.a. stuegang og weekendvagter), deltage i operationer, stuegange og alt hvad jeg har kunnet komme i nærheden af. Jeg læser en masse faglitteratur, som jeg finder på hospitalets bibliotek, og har derigennem lært en del basale ting indenfor lægevidenskaben.
Mit daglige arbejde som lægesekretær har givet mig et godt indblik i den verden jeg drømmer om at træde ind i, og for hver dag der går føler jeg mig mere og mere klar.
For af hjælpe mig selv yderligere, har jeg talt med den ledende overlæge på afdelingen. Dette med henblik på, om der er noget jeg kan gøre for at forbedre mine chancer for at blive optaget op kvote 2 KU, bl.a. frivilligt arbejde med ptt., hjælpe til på forskningsprojekter, osv. Han var meget imødekommende, og vil hjælpe mig alt hvad han kan.

Jeg vil derfor høre, om der er noget der ved, hvad der eventuelt kan hjælpe med at forbedre mine chancer for kvote 2 i København?

På forhånd tak.

Jeg søger ind i både Aalborg, Århus, Odense og København, da den geografiske placering for mig er irrelevant.

Jeg vurderer dine chancer til at være rigtig, rigtig gode på især KU.

AU og AAU vurderer kun dit faggennemsnit i adgangsgivende fag (her er dine gode karakterer pt. ligegyldige, da det kun er karaktererne gældende på de respektive niveauer)

SDU er en optagelsesprøve og al din uddannelse er ligegyldig der.

Du skal nok satse på KU og der tror jeg faktisk du har rigtig gode chancer!

Tak for dit svar. Jeg føler helt klart også, at mine chancer er bedst i København.

Jeg kunne dog godt tænke mig at vide, om der er yderligere jeg kan gøre for at forbedre mine chancer. Jeg havde overvejet at deltage i udarbejdelsen af opgørelser over forskellige patienttyper mht. behandling (medicinsk eller operativt) mm. Dog ønsker jeg ikke at bruge den smule fritid jeg har på noget der ikke vil være relevant.
Derudover har jeg hørt, at jeg kan gange gennemsnittet af mine enkeltfag med 1,08 (eller 1,06). Jeg har dog lidt svært ved at tro på det.
Er der nogen der ved, om der er noget hold i det? Jeg ved, at man kan gøre det med sit gennemsnit fra studentereksamen, men kan det også lade sig gøre med enkeltfag?

Hej Line

Bare lige for opmuntringens skyld - jeg stod i en tilsvarende situation som dig, da jeg i en alder af 25 fandt ud af, at jeg hellere ville være læge end at køre ambulance. Det var netop den nære kontakt til sygehusmiljøet og diverse sygehuspraktikophold ifm. min tidligere uddannelse, at det gik op for mig, at en læges udfordringer og opgaver var langt mere fascinerende end at sidde 80-90% af en 12timers vagt bag rattet eller i bårerummet på en ambulance. En supervenlig vagtplanlægger og et stationsskifte muliggjorde at jeg kunne tage et Kemi B-kursus samtidig med arbejdet, og derved sikre mig billetten ind på studiet.

Så Line, gi’ den alt hvad du kan, og gå efter drømmen! Med de karakterer du har fået på kurserne har du bevist, at du kan begå dig hvis du vil. Mht. din alder - jeg bliver (fingers crossed) færdig når jeg er 31. Det er 4-5 år ældre end de fleste af mine medstuderende, men havde det ikke været for mit arbejde som ambulanceredder, så havde jeg aldrig fundet min rette hylde. Herregud, med lidt god vilje er der jo stadig godt 30-40 års arbejdsliv tilbage… :lol:

Hej Line

Go for it! Og tro på det kan lade sig gøre, for det kan det!

Mht. at gange enkeltfagene med 1,08/1,06: det kan man desværre ikke. Til gengæld kan du måske overveje om du vil tage fagene om som suppleringskurser med henblik på karakterforbedring.

Mig bekendt, så er det også på AU og AAU at man foretager individuel vurdering, hvor din erfaring vil være kæmpe styrke. De to steder er der også gennemsnit på de 5 fag (dansk A, matematik A, engelsk B, fysik B/biokemi A og kemi B) der er ret afgørende. Sidste års kvotient var på 11,1 på AU, så en karakterræs er ikke udelukket. Vi må se hvad den bliver i år.

Held og lykke med det hele!

Varme hilsner
Mignon :up:

Behold kontakten med den ledende overlæge! Kan du ikke tage Mat A, Kemi B og Fysik B nu til efteråret?
Du kunne også kontakte enten Læger uden grænser eller Dansk Røde Kors og høre om du kunne være
voluntør hos dem. Din erfaringer som du har opnået herhjemme er nok til at imponere KU’s studienævn :slight_smile:
Bliv ved med at kæmpe. Dett skal lykkes !
Al mulig held og lykkke i alt du gør for at komme ind på lægestudiet. Måske om nogle er du en en dygtig ikke
en flittig lægesekretær men en kanon dygtig Urolog :slight_smile:

Tak for svarene :slight_smile:

Jeg vil have svært ved at arbejde som volontør, da jeg fortsat arbejder på urologisk og planlægger at blive hvor jeg er frem til august 2012. Jeg arbejder om dagen, går i skole om aftenen og bruger weekenden på vagt med lægerne på afdelingen. Jeg har dog fri hver torsdag, så det var her jeg tænkte, at jeg måske kunne klemme lidt mere ind. Jeg bor på hospitalet, så jeg har mulighed for at gå op på afdelingen og være “besøgsven” om aftenen, altså snakke med ptt., læse højt for dem, mm. Men da det ikke er meget frihed jeg har til overs vil jeg helst ikke bruge den på noget der ikke styrker mine chancer for optagelse. Så hvis der er nogen der kan pejle mig lidt nærmere på hvad det helt konkret er de søger. Om det er OP-tid, mere stuegang, ambulant patientkontakt, frivilligt forskningsarbejde eller ligende betyder ikke det store… Jeg vil bare være ked af at starte på en masse, hvis det så viser sig, at jeg ikke kan “bruge det” til noget…

DrBonde: Jeg er faktisk også ret godt tilfreds med at være lidt “ældre” end de andre studerende. Jeg tror ikke det skader, at have lidt mere livserfaring, end hvis man blot tager direkte fra gymnasiet til universitet. :slight_smile:

Og tak for opmuntringen! Det er dejligt at høre, at I ikke synes det lyder helt håbløst! :slight_smile:

Du knokler virkelig meget for at kunne komme ind på dit drømmestudie! Et medicinsk frivilligt arbejde i U-landet vejer tungt kan jeg love dig!
Så hvis du ikke kan komme ind næste år prøv noget i udlandet. Du har allerede samlet nok point i det lille Danmark:-)
Nu skal du fokusere mere på det akademiske aspekt. Du har allerede bevist at dine medmenneskelighed evner er et 12-tal værd
De fleste Lægeskoler bliver lidt skeptiske over for ansøgere med med beskeden gennemsnit. Men hvis du kan score mange
10,12 taller i de supplerende fag så øges chancen for at slippe igennem nåleøjet !
Krydser fingre!

Så kommer der lige endnu et spørgsmål…

Nogen der ved, om det vil gavne mig at medsende udtalelser/“anbefalinger” fra de læger, der har haft mig “på slæb” de sidste par år? Jeg er sikker på de vil skrive dem, men jeg ønsker ikke at spilde deres tid unødvendigt, hvis det ikke er noget der gør en forskel…

Det skader ikke at sende noget med.