Hej hej…
Jeg er en 24-årig lægesekretær, som de sidste tre år har haft en drøm om at søge ind på medicinstudiet. Jeg afsluttede min handelseksamen (hhx) i 2006 med et gennemsnit på 8,1 (7-trins skala = 6), jeg fik 9 i dansk A og 8 i engelsk B, svarer til 8,1 og 6 efter 7-trins skalen.
I 2007 påbegyndte jeg uddannelsen som lægesekretær på Regionshospitalet Holstebro. Ret tidligt i mit uddannelsesforløb fandt jeg ud at, at det helt klart ikke var bag skærmen jeg hørte til. Dog var jeg påbegyndt min uddannelse, og ønskede derfor at afslutte denne, inden jeg så mig om efter nye karrieremuligheder. I løbet af de to år min uddannelse som lægesekretær varede var jeg i praktik på medicinsk afd., urologisk afd., økonomi afd., røntgenafd., psyk.afd. samt seks mdr. i almen praksis. I 2009 afsluttede jeg så min uddannelse med min fagprøve, som omhandlede tavshedspligt i sundhedsvæsnet. Jeg sluttede med 12 i opgaven, 12 i latin (medicinsk fagsprog), 10 i anatomi (sundhed og sygdom) samt 10 i sundhedsjura.
I eksamensperioden blev jeg kontaktet af urologisk afd., som tilbød mig et job. Jeg takkede ja, og har været der lige siden, altså i to år til september.
Efter et års arbejde som uddannet lægesekretær kunne jeg mærke, at jobbet som lægesekretær langt fra var det jeg søgte. Jeg begyndte at interessere mig mere og mere for selve udredningen, behandlingen osv… Jeg begyndte derfor, i august 2010, på VUC for at tage fysik C, kemi C samt matematik B som enkeltfag. Disse afsluttede jeg i sommeren 2011 med resultaterne 12, 12 og 10. Alt imens jeg læste, arbejde jeg dog fortsat på urologisk afd. Det næstfølgende år planlægger jeg at tage fysik B, kemi B samt matematik A, for at kunne søge ind på medicinstudiet 2012.
Derudover bruger jeg det meste af min fritid på vagt med de yngre læger på afdelingen (til bl.a. stuegang og weekendvagter), deltage i operationer, stuegange og alt hvad jeg har kunnet komme i nærheden af. Jeg læser en masse faglitteratur, som jeg finder på hospitalets bibliotek, og har derigennem lært en del basale ting indenfor lægevidenskaben.
Mit daglige arbejde som lægesekretær har givet mig et godt indblik i den verden jeg drømmer om at træde ind i, og for hver dag der går føler jeg mig mere og mere klar.
For af hjælpe mig selv yderligere, har jeg talt med den ledende overlæge på afdelingen. Dette med henblik på, om der er noget jeg kan gøre for at forbedre mine chancer for at blive optaget op kvote 2 KU, bl.a. frivilligt arbejde med ptt., hjælpe til på forskningsprojekter, osv. Han var meget imødekommende, og vil hjælpe mig alt hvad han kan.
Jeg vil derfor høre, om der er noget der ved, hvad der eventuelt kan hjælpe med at forbedre mine chancer for kvote 2 i København?
På forhånd tak.
Jeg søger ind i både Aalborg, Århus, Odense og København, da den geografiske placering for mig er irrelevant.