Vi antager at det er sensommer, og det er højsæson for flåter, når den 61-årige mand med hængende mundvig bliver indlagt. Ved anamnesen beskriver han ophold i Sydsverige samt et ringformet udslæt på armen der forsvandt efter nogle dage. Der er derfor mistanke om neuroborreliose.
Hvilken type inflammationsceller forventes i cerebrospinalvæsken udtaget ved lumbalpunktur og hvilken diagnostisk test kan bekræfte diagnosen.
Mit svar:
Inflammationsceller:
Lymfocytter
Diagnostisk test: Intratechal test
Påvisning af IgG antistoffer mod B. burgdoferi i blod.
Påvisning af IgG og IgM antistoffer i CBV.
Facit fra opgaven:
Lymfocytter
*Positiv intratechal B. burdoferi IgG og eller IgM, IgG og IgM i blodet og ratio mellem antistofniveauet i serum og i spinalvæske for at vurdere lokal produktion
Jeg er mest i tvivl om jeg har har forstået denne sætning (*Positiv intratechal B. burdoferi IgG og eller IgM, IgG og IgM i blodet og ratio mellem antistofniveauet i serum og i spinalvæske for at vurdere lokal produktion)
Inflammationscellerne, der bliver spurgt til må være lymfocytter og den diagnostiske test er Intratechal test, hvor man påviser IgG antistoffer mod B. burgdoferi i blod og påviser IgG og IgM antistoffer i CBV.
Så facit lægger op til at inflammationscellen er lymfocytter og at den diagnostiske test indebærer:
Påvisning af IgG og/eller IgM i spinalvæsken.
Påvisning af IgM og IgG i blodet (Nylig vs. tidligere infektion? Krydsreaktivitet?)
Udregning af ratioen mellem antistofniveauerne som er fundet i de 2 ovenstående.
Udregning af ratio kan sige noget om hvor meget bakterie der findes i spinalvæsken ift. blodet (Høj ratio og neurologiske symptomer → Pt. har nok neuroborreliose).
Så dit svar er ikke særligt uddybende, men du er godt på vej.