Generelt:
Histologi af Finn Geneser en en god og velskrevet bog (eller rettere - et VÆRK) med masser af gode illustrationer og fotos. Bogen er logisk opbygget i 25 kapitler, der hver behandler et histologisk stofområde - tillige er den nem at navigere i.
Finn Geneser er meget entusiastisk, når han skriver - og han har gjort meget for at gøre bogen ekstra spiselig…Mmm…
Af eksempler nævnes små indledende citater til hvert kapitel, forskellige digte om cellens organeller og egne små huskeregler (der nogle gange er lidt langt ude).
Selvom bogen er en HISTOLOGI bog, så vil Finn have det hele med, dvs. han kommer pludselig ind på proteinsyntesen (biokemi) eller nervecellers aktionspotentialer (biofysik). Dette forhold er både godt og skidt. Det gode er, at man får repeteret de andre fags pensum undervejs og ofte i en mindre detaljegrad ifht. The Cell (som man bruger i biokemi), dvs. den kan faktisk give et godt overblik - især hvis man bruger den på cellebiologikurset, 2sem., KU. Det dårlige er, at hvis man KUN skal bruge den til histologi, og ikke har biofysik/biokemi samme semester, så er det nok lidt irriterende.
Jeg, og mange andre fra mit hold, lærte dog hurtigt lige at springe 4-5 sider over, hvis han bevægede sig ud på et sidespor, og væk fra histologien. Man kommer jo til at sortere i stoffet i mange bøger før eller siden i studiet, så man kan ligeså godt lægge det for vane, så hurtigt som muligt.
Det kræver lidt tilvænning at læse bogen, og man læser i den, når man har tid. Sætningerne kan nogle steder være lidt lange og indskudte, hvilket givetvis vil irritere nogle studerende - jeg selv var dog ligeglad!
Bogen er OMFATTENDE, og kan bruges på de integrerede organkurser på 3.-4. og 5. semester på KU. Og ja, Geneser har sneget en hel bog om øjets og ørets histologi ind bagerst, men det er jo ligemeget - det fremgår tydeligt af læselisterne, at man ikke skal kunne dette på 2. semester.
Opsummering:
FORDELE:
-God, flot, velskrevet bog (VÆRK) med mange gode fotos/illustrationer.
-Nem at finde rundt i.
-Den er dansk.
-Er velegnet til Cellebiologi på 2. sem., KU, da den repeterere biokemiske og biofysiske stofområder.
-Kan ligeledes bruges på de næste 3 semestre på KU, idet den behandler den specelle histologi også.
ULEMPER:
-Meget omfattende (dog er holdunderviserne gode til at lægge det niveau, man skal kunnne til eksamen).
-Skriver ikke kun om HISTOLOGI, men også om biofysik og biokemi.
-Prisen - værket koster 900 kr. EFTER studierabatten er fratrukket.
-Kan være lidt svær i starten pga. mange indskudte sætninger.
- Nok lidt for omfattende til eksamenslæsning - her kan man med fordel bruge Ellen Holms kompendier i Almen Histologi til at danne sig et gyldent overblik ligefør eksamen. De kan fås for 40-50 kroner brugt mange steder - på Panum, nettet, pensum.dk etc.
Jeg er dog stadigvæk en varm anbefaler af denne bog. og jeg vil give den 4,5 ud af 5 stjerner.