Histology: A Text and Atlas - Ross and Kay

Histology: A Text and Atlas
Michael H. Ross, Gordon I. Kaye, Wojciech Pawlina

Paperback 900 pages (2003)
Publisher: Lippincott Williams and Wilkins;
ISBN: 0781751241

Opdateret til 2003 udgaven

Jeg har læst efter denne til 2. semester, KU.

Generelt har jeg været godt tilfreds. Mit indtryk er at den går lige til sagen, men enkelte kapitler er for detaljerede. Figurerne er rigtigt gode.

Bogen er dog langt mindre end de traditionelle valg Geneser, og mere omfattende en den meget oversigtsagtige Stevens and Lowe.
Bogen kan som Geneser også bruges på de næste semestre.

Den er billigere og lettere af slæbe på en Geneser. Så overvej denne som et rigtigt godt alternativ.

Jeg har læst efter Først Genesers og siden tillige Ross (NB! 5. udgave) fra 4. og 5. semester. Efter min mening er Ross absolut dækkende og undertiden mere detaljeret end Geneser (det modsatte er naturligvis også undertiden tilfældet). Forcen ved bogen er, som det anføres, de fremragende illustrationer, der formår at indkoge effektivt, hvad Geneser vælger at udgyde over multiple spalter. Et yderligere positivt aspekt er anvendelsen af afsnit og overskrifter, hvorved der langt nemmere opnås overblik. Til slut i hvert kapitel findes en række store billeder (og gode), hvor man for alvor præsenteres for histologiens egentlige kerne - vævet i præparation som set igennem et mikroskop. Det er herved muligt teste sig selv ligesom der også er opsummeringer af vigtigste karakteristika.

Mht. størrelsen er 5. udgave med nogenlunde samme sidetal som geneser, men man skal være opmærksom på, den mere udbredte anvendelse af billeder i Ross. Vægtningen af de forskellige emner er tillige noget forskellig, idet Geneser til exempel synes at nære en vis forkærlighed for øret og øjet.

Nuvel, det er stadigvæk en histologibog og mikroskopien er noget sjovere, men rejsen mod examen bliver en anelse mere fornøjelig uden Geneser (synes jeg ihvertfald). Bogen er naturligvis på engelsk, og visse ord divergerer mellem bøgerne, men tæt collagent bindevæv er tæt collagent bindevæv og det er derfor ikke noget videre problem…

Jeg skal til slut bemærke, at dette naturligvis kun er en position, og at man med mange timers læsning i vente skylder sig selv at prøve lidt forskellige bøger ikke bare før valget af lærebog i starten af semestret, men i høj grad også som afveksling undervejs (e.g. på biblioteket)

God fornøjelse!