Hjælp, har jeg chancer for komme ind på medicin?

Hej StudMed’er.

Jeg er en fyr på 22 år der brænder for at studere medicin. Jeg skriver her (håber det er tilladt) for at høre om jeg kan kæmpe for at komme ind på studiet eller om jeg burde begynde at se mig om efter noget andet.

Jeg gik ud af HTX i 2004 med et snit på 9.0. Siden da har jeg haft arbejde hos McD og GE Money Bank. Jeg har ikke foretaget mig noget studierelevant i forhold til medicin, da jeg relativt sent har fundet ud af at det var det jeg ville.

Mit spørgsmål er om jeg skal opgive idéen eller begynde at arbejde målrettet for at komme ind. Tænker her på at tage arbejde på et plejehjem eller blive pædagogmedhjælper. Og udover det blive besøgsven. Aftjening af værnepligt samt humanitært arbejde ser jeg også som en mulighed.

Men har hørt at reglerne for kvote 2 ansøgning ændrer sig i 2008, så færre rent faktisk kan komme ind. Og jeg ved ikke hvordan mine chancer ser ud hvis jeg søger ind til Marts 2007, da jeg som sagt ikke har noget studierelevant erfaring at fremvise i min ansøgning.

For mig lyder det som om at løbet er kørt, så det ville være dejligt med et par råd med på vejen.

På forhånd tak :slight_smile:

Mvh DH

Hej.

Du skal for det første ikke tænke på rygter, der går på at kvote vil blive afskaffet eller noget andet. Spørg evt. de forskellige universiteter for at høre DERES mening om hvordan og hvorledes det vil komme til at se ud med kvote 2.

For det andet, så er det aldrig for sent at gøre noget relevant, så dine chancer for at gøre noget studierelevant indtil marts 2007 er gode! Når du finder et studierelevant arbejde, så sørg for at tænke over HVAD du kan bruge dine erfaringer til. Dvs, at du skal gøre dig grundige overvejelser om hvad du kan bruge dine erfaringer til som studerende og måske også som læge. Jo mere du kan argumentere for, at dit arbejde har bekræftet dit ønske om at læse medicin, jo bedre er det. MEN, husk ikke at sige noget om, at du bliver en god læge fordi du måske har arbejdet med handicappede børn…det er universitetet ikke interesseret i. De vil vide mere om hvorfor du vil blive en god STUDERENDE. En god læge, de skal de nok gøre dig til, når du først er kommet ind…

G

Hey… Løbet er ikke kørt. Gør som Braniac siger, få dig erhvervsrelevant arbejde, lav noget frivilligt… Du har 4-5 mdr at score point endnu - og det er kun til marts 2007. Ved ikke om de ændrer kvote 2 ordningen, men dengang jeg kom ind, kunne man også eftersende papirer helt til kvote 1 fristen… Kvote 2 i Kbh var 25%, så der er stadig muligheder, men snak med en studievejleder! Desuden har man jo lov at håbe for dig at de får styr på svensker-kvoten, hvilket burde sænke snittet imo.

De ændre ikke på antallet af optagne det skal du ikke regne, det kan være at kvote 2 antallet falder, men så stiger kvote 1 antallet.

Hej

Som skrevet er løbet ikke kørt. Hvis du virkelig vil, skal du også arbejde målrettet efter det.

Der er en rigtig god ide at blive ulandsfrivillig. Det giver rigtige gode chancer for at blive optaget. Til gengæld skal du også kunne argumentere hvorfor du valgte at gøre dette, og selvfølgelig ikke sige at det var med henblik på at blive optaget. At blive ulandfrivillig kan være dyrt, men hvis du brænder for at blive læge er det en super investering og ikke mindst en oplevelse for livet.
Er du hardcore, tager du til USA i et ½ år og læser på et præmedicin-studie. Altså et kursus som forbereder ”måske” kommende medicin studerende i at læse på selve medicinstudiet.
Det kan godt være at fristen er marts, men det er ikke nogen hindring hvis du fx er i udlandet og arbejder. Jeg var selv i ulandsfrivillig i Kenya helt frem til marts. Det kræver du har forberedt alt før du tager af sted og får en til at sende ansøgningerne og evt. lave en fuldmagt. Og selvfølgelig er hjemme hvis du bliver inviteret til samtale på SDU.

At dokumenter dit erhvervsrelevante arbejde og sætte det i forbindelse med det at blive læge er en ting. Du må også argumentere i ansøgningen hvorfor du lige vil være læge? Du har sikkert en god grund til det, men mit råd er at du skal spørger dig selv: ”med det argument jeg har, kunne jeg ikke lige så godt blive sygeplejerske (eller anden profession inden for sundhed)”. Forstået på den måde, at dit argument for at blive læge, skal være specifik og adskille sig fra de andre områder. Fx ”Jeg vil være læge fordi jeg gerne vil arbejde med mennesker og have ansvar” er egentlig et fint argument at have. Men efter min mening et no-go, fordi så kunne du ligeså godt blive sygeplejerske.

Lav en motiveret ansøgning der fortæller at du er gået målrettet efter at læse medicin og blive læge. Jeg ved at det SDU bl.a. lægger vægt på, er at du har været målrettet og altså du viser at det er det du vil. Der er mange måde til hvordan en motiveret ansøgning kan laves. Men her er et link til hvordan SDU forslår hvilke emner der kan indgå i en motiveret ansøgning:
http://www.studieguide.sdu.dk/studieval … =2&id=2031

Jeg mener at havet læst et sted her i forummet, at der ligger nogle motiveret ansøgninger i forumet som andre der har søgt har skrevet. Måske kunne det hjælpe.

Hvis du nu ikke bliver optaget på nogen af stederne, så følg op på det. Forhør dig på de forskellige steder hvorfor du ikke kom ind og hør hvad du kan gøre bedre næste gang. Det kan kun gøre dig stærkere. For hvis det er det du vil må du også arbejde for det.

Held og lykke