Hej, håber en af jer kan give en afklaring. I et af eksamensspørgsmålene til 3. semester er et af underspørgsmålene: Beskriv den dybe rygmuskulatur i oversigtsform.
Jeg er i tvivl, hvorhvidt man kan beskrive den dybe rygmuskulatur i oversigtsform, da der egentlig er rimelig mange muskler, så tror ikke det er mening at gennemgå f.eks. udspring og insertion. Hvordan tænker I man skal besvare dette? På forhånd tak
Hej! De er ikke interesseret i udspring og insertion, når det kommer til den dybe rygmuskulatur (i modsætning til de superficielle rygmuskler, der tilhører OE), men de forventer, at du har styr på lagene i den dybe rygmuskulatur (fra superficielt til profundt eller omvendt). Dvs. hvis du starter superficielt, så vil det første lag være m. splenius (capitis et colli), det 2. lag udgøres af m. erector spinae osv. Giver det mening?
Vil lige tilføje at selvom der ikke står “beskriv udspring og hæfte” i selve spørgsmålet, så kan man godt blive spurgt til det til eksamen, jeg trak fx palma manus, hvor der står “beskriv lagene af håndens muskler”, så jeg beskrev lagene og kunne fint udpege musklerne på præparatet til eksamen - men blev alligevel spurgt meget detaljeret ind til præcis udspring og hæfte for alle håndens muskler (selvom det ikke stod i spørgsmål) - og det var ikke engang nok at sige fx “proximale phalanx”, de ville have det helt præcist, altså fx lateralt på basis af “blabla” fx - så jeg blev noget overrasket over at få så detaljeret spørgsmål til eksamen
Jeg ved ikke helt om censor/eksaminator bare spurgte udover pensum eller om det er en generelt ting, men ellers måske lige sørg for at få det afklaret af en underviser - så man ikke bliver så overrasket som jeg blev derinde, for jeg havde jo slet ikke forberedt det, da det ikke stod i spørgsmål.
(Men det gik dog alligevel rigtig fint)
Plus nogen af de ting, der stod i selve spørgsmålet, såsom “beskriv carpaltunnelsyndrom” - det ville de slet ikke høre om, selvom jeg havde forberedt det - så jeg tænker bare det er meget rart lige at være forberedt på at det kan ske, at de vil høre om alt mulig andet end det der står i spørgsmålet.
Yes og selvfølgelig også have styr på deres innervation og funktion, når du gennemgår lagene. F.eks. når du kommer til 2. lag, m. erector spinae (hvis du starter superficielt) så husk at sige, at m. erector spinae er rygstrækkeren og hjælper med at opretholde balance ved en ustabil ligevægt, f.eks. ved stående stilling, samt at den fungerer som en accessorisk inspirationsmuskel, som retter brystkyfosen ud, hvorved thoraxhulens volumen øges → større undertryk → mere luft suges ind.
Det er dog vigtigt, at du har styr på OE musklers udspring og insertion (samt deres innervation og funktion).
Jeg vil blive ret overrasket over, hvis eksaminator beder dig om at gennemgå de dybe rygmusklers udspring og insertion, idet der er tale om en del muskler, og du skal jo nå at gennemgå 2 spørgsmål, samt det er heller ikke det, de beder om i spørgsmålet. Men igen det afhænger af eksaminator.