Hjælp til forståelse af facit

Hej,

Er der nogle, der kan hjælpe. Jeg sidder med nedenstående opgave, men jeg har simpelthen svært ved at forstå formuleringen i facit, især teksten, som jeg har angivet med kursiv…

Mit spørgsmål er udtrykkes MHC-II molekylerne i thymus og ikke i knoglemarven. Derfor kan en thymus transplantation kunne afhjælpe tilstanden, men ikke knoglemarvstransplantation. Det er det jeg ikke helt forstår. Er der en, der kan hjælpe med at afklare dette?

Kongenitte immundefekter.

Den hyppigst anvendte behandling af kongenitte immundefekter er hæmatopietisk knoglemarvstransplantation med omhyggelig match af donor og recipient for at undgå alvorlig graft-versus-host syndrom.

Diskuter om det er muligt at behandle “bare lymphocyte syndrome” med knoglemarvstransplantation?

Facit:
Da MHC-II molekylerne ikke er udtryk på thymus epithel, som ikke er deriveret fra knoglemarven, vil en knoglemarvstransplantation ikke afhjælpe tilstanden.

Hvis man skal genskabe ekspression af MHC-II på thymus celler vil det kræve, at en thymus transplantation var mulig. Man ville her skulle sikre sig at de MHC-II molekyler der udtrykkes på thymus er identiske med recipients ellers vil perifer aktivering af CD4+ T celler ikke kunne finde sted.

På forhånd tak

Er der ikke please en, der kan hjælp?