Hjælp til forståelse/opg?

Jeg forstår ikke helt, hvordan lavt PCO2 kan give vasokonstriktion, da billedet her viser dette: (jeg kan ikke ligge billede ind, men det er et billede har forhøjet PCO2, lav PO2 og lavt pH giver vasokonstriktion?

2 Synes om

Jeg kan nok ikke give dig et svar på opgaven, men prøv lige at uploade billedet her - og send linket derefter. Tænker nok det vil give et bedre udgangspunkt til eventuel hjælp.

Link: https://imgbb.com/

Jeg kan åbenbart ikke sætte link ind i oplæg!

Er det i lungernes kappillærer, at der sker vasokonstriktion? I så fald er det en kompensationsmekanisme, hvor pulmonale arterioler kontrahere hvis de ligger omkring dårligt ventilerede alveoler. Det vil fører til at blodet føres mod bedre ventilerede områder i lungen, og dermed blive bedre iltet.

1 Synes om

Tusind tak. Kan du så også forklare den lokale og integrerede mekanisme. Jeg fik nemlig at vide, at normalt vil lav PCO2 give vasodilation, men intergret vis giver den vasokonstriktion - altså det er svært for mig at adskille og huske, at der er så mange “varianter”, hvis det giver mening?

Hmm, er ikke helt sikker på hvad der menes med den lokale og integrerede mekanisme :thinking:
Mit gæt er at der stadig skelnes mellem lungens kredsløb, hvor et lavt lokalt pO2 vil føre vil vasokonstriktion, og andre steder fx muskler, hvor et lavt pO2 vil føre til dilation, for at øge blodgennemstrømningen og dermed ilttilbudet.

1 Synes om

Okay, så det er egentlig hinandens omvendte i lunge og systemiske kredsløb, dvs. også for PCO2 og pH?

1 Synes om

Det vil jeg mene ja:)