Hjælp til mistanke om DVT

Ville lige høre hvad i syntes om den her, syntes nemlig det lyder lidt lunkent!

Blev ringet op af min lillebror, som lige er kommet til Italien (gymnasie-skitur) efter en tur på 22 timer i bus!
Han ringer fordi en af hans venners fod, under turen er hævet op samt blevet rød og med kraftige smerter (dog kun foden)!
Har taget en lidt hurtig anamnese over telefonen på vennen og fundet ud af følgende:
De har under turen drukket en del alkohol og har ikke bevæget sig særlig meget rundt. Hans urin har været noget mørk og han fortæller at de næsten udelukkende har drukket sprut og ikke så meget sodavand og vand.
Han slog sin fod for en uge siden men uden perforation af hud og har kunne bruge den næsten almindeligt.
Ikke tidligere haft lignende og ikke ellers nogen dispositioner eller ekspositioner.
Han mener ikke selv han har feber eller nogen anden påvirkning af almen tilstand.
Objektivt er der ingen ømhed eller smerter i læggen kun i foden.
Har udeladt nogle ting som var negative fund!

Jeg råder ham til, at det nok er bedst han smutter en tur på skadestuen!
Lægen på hospitalet tager et røntgen (ingen fraktur eller andet) forudgået af en hurtig anamnese og objektiv US.
Han siger at det er en infektion og udskriver herefter: antibiotika (som sagt ikke ingen perforation eller sår nogen steder), NSAID og p.n. smertestillende!
Ingen blodprøver overhovedet! Jeg sidder jo og tænker D-dimer eller i det mindste så en CRP osv!

Er det bare mig eller bør han ikke være meget mere opmærksom på muligheden for en DVT!
Ved godt at jeg ikke på nogen måde har kunne vurderer hans tilstand over mobilen men syntes alligevel, at lægen lidt for hurtigt har udelukket DVT!
Hvad siger i andre? Er godt klar over det sagtens kan være en infektion men syntes bare det lugter langt væk af DVT!

Ifølge den kliniske DVT-score fra vores instruks får man 1 point ved følgende:

  • Ensidig hævelse af hele benet.
  • Crusomfang 3 cm større end raske side.
  • Ensidigt pittingødem.
  • Kollateralflow i overfladiske vener (ikke blot varicer).
  • Lokaliseret ømhed langs karstrengen.
  • Aktiv malign sygdom.
  • Benparese eller nylig gipsbandagering af ben.
  • Sengeleje ? 3 dage eller opereret de seneste 12 uger.
  • Tidligere DVT

Endvidere får man minus 2 point, hvis “Anden forklaring sandsynlig”.

Der er ikke noget i anamnesen, der kan give din bror kammerat mere end 0-1 point. Når det er sagt bruges det nævnte scoringssystem til at udelukke DVT ved en D-dimér under 0,3 (Aalborg Sygehus Lab.). DVT’en kan altså ikke udelukkes, og jeg kunne da godt give dig ret i, at det nærmer sig en kunstfejl IKKE at tage en D-dimér. Jeg synes bare heller ikke at det lyder som en DVT.

Om det så er erysipelas (feber?) eller en forstuvet ankel er svært at sige, men jeg synes nu ud fra anamnesen, at sidstnævnte lyder mest sandsynligt.

Meen hvis han udvikler åndenød og stikkende brystsmerter…

Nu skal man jo ikke tage prøver, der ikke får nogen konsekvens - og da DVT under knæniveau behandles konservativt, så betyder det vel reelt ikke det store. Det er trods alt relativt usandsynligt, at en ung man uden kendt disposition skulle gå hen og få en DVT.

Men, derudover er det da lidt mærkværdigt sådan bare at skrive AB ud - nok ikke helt i overensstemmelse med rationel farmakoterapi - mikrobiologerne ville nok korse sig!

  • Mikkel

Hej Ke2

Tak for svaret!
Ja, den er ikke nem at vurderer over en telefon og den er også lidt tricky, i og med at det kun er foden der er hævet!
Det med at have forstuvet foden benægter han! Han sagde bare, at det eneste han kunne huske af “traumer” var at han havde slået foden lidt på en eller anden kant for en ugen siden og uden de helt store gener! Og så pludseligt efter en lang lang bustur så sker der noget!

Men har fortalt dem hvad de skal være opmærksomme på med bla feber, åndenød og brystsmerter + evt forværring at tilstanden i foden, dvs infektionstegn, kollateraler osv.

Håber og tror selvfølgelig også mest på, at det er en mere banal årsag end DVT men syntes bare stadig den var lidt ulden.
Og lad os håbe at den pågældende læges “kunstfejl” ikke får nogen betydning!

Hvad mener du med konservativt? Jeg er da sikker på der ved UL verificeret DVT ville blive givet fragmin der hvor jeg kommer fra i medicinsk turnus…

Hej igen,

Jeg skylder måske lige at forklare vores score lidt nærmere. Hvis summen af point er 0-1 OG D-dimér er normal foretages ikke yderligere, er den større end eller lig 2 sættes patienten i Innohep-behandling (også ved DVT’er under knæniveau i Aalborg i hvert fald) og der bestilles UL af UE. Hvis UL viser DVT og der ikke er kontraindikationer mod behandlingen opstartes marevan-behandling som alt efter den formodede årsag er fra 3 måneder til livsvarig.

Det sker sgu ikke meget sådan en søndag aften på vagt, når man har tid til at skrive det ene indlæg efter det andet…

Sådan som jeg husker instruksen på Glostrup, hvor jeg var i klinik på 7. semester, var der ingen behandlingsindikation ved 1. gangs DVT under knæniveau…

  • Mikkel

Jeg mener at man opstarter Fragmin allerede på klinik og vejledt af D-dimer, men der er vist noget om Marevan ikke opstartes automatisk ved DVT under knæniveau.