Hjælp til studieteknik (inspiration)

Kære alle medicinstuderende
Er godt klar over at der er mange der spørger ind til studieteknik, men jeg tænkte alligevel jeg gerne vil lave en tråd omkring emnet.
Jeg går selv på 1 år og derfor stadig en newbie :stuck_out_tongue:
Er der mon nogen der har fundet succes i én bestemt teknik, kombination af flere eller en hel anden unik måde så del dem endelig :point_down:
Andre spørgsmål som kunne være fedt at inkludere i sit svar:
-Tid f.eks. time antal under normal periode eller eksamensperiode. Studiegruppe eller ikke studiegruppe ? noter eller flashcard ? planlægning ? osv. :slight_smile:
Det måske meget specifikt, men jeg tror jeg og mange andre første år studerende kunne bruge det som inspiration :nerd_face:
De bedste hilsner
Stud1

1 Synes om

God ide til en tråd! :smile:

Jeg går selv på 6. semester og har prøvet til forskelligt. Jeg er endt her:

  • Flashcards frem for noter - Jeg laver flashcards til alle forelæsninger og gamle eksamenssæt, ikke til bøgerne eller andet. (Jeg bruger Anki hertil) Jeg laver 0 noter.
  • Øver mine flashcards i løbet af semestret + i læseferien
  • Jeg har en studiegruppe (Det har man automatisk på AAU) - Fungerer godt til diverse studerelaterede aktiviteter samt som sparringspartnere, men det er sjældent jeg læser sammen med dem.
  • Deltager i ALLE frivillige forelæsninger, studiesale osv. osv.
  • Jeg læser ikke ret meget i løbet af semestret - Kommer dog an på skemaet men fortsætter sjældent efter kl 16-17 stk. I løbet af læseferien læser jeg fra 9 til 18 alle dage. På nær de dage jeg skal arbejde eller skal noget andet (siger ikke nej til noget socialt engang i mellem).
  • I læseferien er min læsning fokuseret på forelæsninger, og læringsmålene (både i bøger, men også videoer og gamle eksamenssæt)
  • Jeg planlægger ikke min læsning i detaljer. Jeg gjorde dette tidligere, men er ekstremt dårlig til at gøre det realistisk. Derfor endte jeg ofte med at stresse mig selv enormt meget. Jeg når det jeg når.

Det kan godt virke lidt chill, og det er det måske også, men jeg har bestået alle fag og med ganske tilfredsstillende karakterer.
Generelt vil jeg anbefale at prøve tingene af som man føler for, også selvom det er grænseoverskridende. Jeg droppede selv noter på 5. semester, hvilket var en uhyggelig ting, fordi det er en så grundlæggende ting at gøre. Men jeg får simpelthen meget mere ud af forelæsningerne, idet jeg kan følge mere med og jeg brugte ikke mine noter efter alligevel :laughing:
Hit me up, hvis der er mere du vil vide.

Mvh Bov :cowboy_hat_face:

4 Synes om