Hjælppp! Er du en haj til Mat?

Først og fremmest, mange gange tillykke til alle de kommende stud.med’er…

Dernæst om min vanskelige situation: Jeg har selv søgt ind på medicin via kvote 2, og har modtaget brev fra KU, hvori der står, at jeg har fået en slags betinget optagelse. Jeg er netop i gang med at supplere i mat A (har haft faget før, men blot bestået i faget) for at kunne gøre det bedre end på gymnasiet. Min betinget optagelse går netop ud på at jeg evt får tilbudt en studieplads, hvis jeg opnår en god karakter til eksamen. Det skal så også siges at jeg har søgt dispensation, da jeg var under særlige vilkår på gym, derfor denne “særbehandling” til mig.
Jeg har altid brændt for medicinstudiet, og føler at jeg nu er kommet så tæt på at få min drøm opfyldt, men har samtidig et kæmpe problem! Som sagt, har jeg haft faget før, og er bestået, hvilket er det eneste krav til medicinstudiet. Derfor har jeg ikke taget det her kursus særlig seriøst. Det er et turbokursus på en måned, og nu er der kun 1 uges undervisning tilbage. Jeg har så af de tilbagelagte 3 uger, kun mødt op få dage, da jeg har presset økonomi og socailliv for tiden, og prøvede at få det hele til at køre. Og det har jeg fortudt nu!! Jeg kunne selvfølgelig ikke vide at det er dette der skal afgøre min optagelse, ellers havde jeg givet den gas! Nu er det sådan at jeg ikke gider at bruge flere kræfter og tid på at ærge mig over gået tid. Jeg tager mig sammen den sidste uge, læser 24/7 og prøver at opnå en god karakter. MEN det er måske nemmere sagt en gjort, for skriftlig eksamen ligger allerede den 14. augusut, og jeg har en del huller i mat. Derfor vil jeg nu høre om der findes en sød og venlig sjæl derude, som er en haj til mat, og som har tid og lyst til at hjælpe denne fortabte pige de næste 2-3 uger. Måske en nybagt student, som lige har haft faget? Måske en der først starter på studiet til vinter, og ikke rigtig har noget at lave her og nu? Det er selvfølgelig også en fordel hvis du er pædagogisk, kan lære fra dig, og har et tydeligt sprog. Evt en sød pige? Vil du være med til at gøre en forskel for mig, og evt have en rolle i at ændre på min fremtid og hjælpe mig med at få min drøm til at gå i opfyldelse, så skriv! Jeg belønner selvfølgelig din hjælp- uanset resultatet.

Håber virkelig der er nogle der ude der har tid og lyst til at hjælpe mig!

P.s. Har selv gået på STX i sin tid, men dette turbokursus er HHX pensum.

I can almost see it,
That dream Im dreamin’, but
There’s a voice inside my head sayin’
You’ll never reach it… :cry:

There’s always going to be another mountain
Im always going to want to make it move
Always going to be an uphill battle…

Hej yelerd01

Lige et par hurtige spørgsmål.

Hvor meget skal du flytte dit snit?
Hvad er dit pensum, og hvor i det føler du dig svagest?
Får i oplyst eksamens spørgsmålene på forhånd?

Hvis du svare på disse spørgsmål, så skal jeg da prøve om jeg kan hjælpe.
Personlig er jeg stærkest i Differential og Integral regning, Middel i Vektorer, svag i differentialligninger.
Trak heldigvis differential regning.

jn20

PS: Lån gyldendals gymnasie matematik på biblioteket, og skaf dig adgang til en grafregner der kan lave symbol manipulation (f.eks. TI-89)

Hej yelerd01.

Jeg giver også gerne en hjælpende hånd, hvis det er nødvendigt. Jeg bor dog ikke i Kbh, hvor jeg antager du bor.
Men du er mere end velkommen til at kontakte mig med spørgsmål og diverse andre matematikrelaterede problemstillinger via e-mail. Jeg har sendt dig en PM. Med min mail.

Jeg skal i så fald, ligesom overstående, prøve om jeg kan hjælpe dig med at komme videre fra hvor end du måtte være gået i stå.

Hvis det er problemer med vektorer og differentialeligninger skal vi også nok finde ud af det.

Og tillykke til dig og andre med optagelsen.

Mvh.

Lasse

Hej i to!

Det er som sagt HHX pensum. Jeg har ikke fået kigget på pensum helt nøje endnu, men vi har fået de mundtlige spørgsmål udleveret. Der er ikke et specifikt emne jeg har problemer med (jo selvfølgelig er nogle emner sværere end andre) men jeg har huller i alle emner tror jeg.

Det er sådan så at jeg er blevet bedt om at “give den en skalle”, “vise hvad jeg kan”, og “score en god karakter” af chefkonsulenten på KU, derfor går jeg udfra at der er tale om et ti tal minimum? Måske kan et syv tal også gøre det? Men det tvivler jeg på :frowning:

Tusind tak for dit tilbud om hjælp Lasse, men det bliver nok svært når vi ikke bor samme sted. Men jeg vil da meget gerne skrive en mail, hvis det skulle blive aktuelt.

Jeg har skaffet en TI-89, men da jeg gik på gym brugte vi en TI-83, så jeg kender knap nok til 89’eren! Jeg har dog fået at vide at der er mange points at hente hjem med den cas-regner.

Ja det sociale liv er der ikke skyggen af når turbokursuet sætter ind med et fag på A-niveau.

Jeg har selv suppleret det, det forrige halvår, og har styr på; regneregler (her mest eksponential-regning), diff.-regning, integrale, vektorer (i plan og rum), sandsynlighedsregning, lidt om imaginære tal samt lidt løst hist og pist.

Jeg mener at der ved STX-matematik ikke er statistik-spørgsmål i den skriftlige eksamen. Om det er også er gældende for HHX, burde du nok spørge din lærer om, eller se tidligere eksempler på skr. eksamener - da du så kan vente med at læse på det.

Kan være jeg lige skal se om jeg kan finde mine gamle bevis-førelser, men min mail (incl. msn): [email protected] - så kan du spørge hvis du skulle panikke over noget lige pludseligt :wink:

Hej yelerd01, jeg er selv lige afsluttet STX’er med matematik højniveau. Skriftlig matematik har altid været min stærke side samt formidlingen af fakta-baseret stof til andre - Har aldrig været til en mundtlig i eksamen fra 1 til 3g uden at komme ud med 12 :slight_smile:

Er helt nede på jorden, hehe, så du er mere en velkommen til at spørge. Du kan bare sende en PB.

Håber du kommer ind. Der er brug for de mennesker, der brænder for deres profession :wink:

Ifølge Bekendtgørelse om adgang m.v. ved bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne er der ikke hjemmel for Københavns Universitet til at kræve en specifik karakter ved din eksamen så snart du er givet dispensation. Det betyder basalt set, at bare du består din eksamen, er du garanteret optagelse, fordi KU ikke har ret til at betinge den dispensation der er givet (det er nok derfor de kræver en “god” karakter - et meget løst begreb).

[quote]§ 5. Universitetet kan optage ansøgere på en bacheloruddannelse, selvom de i § 3 og § 4 forudsatte adgangskrav ikke er opfyldt ved ansøgningsfristen, jf. dog stk. 2. Optagelsen er betinget af, at ansøgeren efter universitetets nærmere bestemmelse, inden studiestart eller umiddelbart derefter, opfylder adgangskravene eller supplerer til et niveau, der efter universitetets vurdering kan sidestilles med adgangskravene.
Stk. 2. Universitetet kan i tilfælde af forventet væsentlig adgangsbegrænsning på en bacheloruddannelse bestemme, at betinget optagelse efter stk. 1 ikke kan finde sted. Universitetets beslutning herom skal være offentliggjort på universitetets hjemmeside mindst 1 år, før beslutningen får virkning, og forinden skal Universitets- og Bygningsstyrelsen være orienteret herom.[/quote]

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 … ?id=123207

Jeg er selvfølgelig ikke inde i eventuelle særregler på området, så personligt ville jeg stadig forsøge at skrabe en så god karakter som jeg kunne til mig, men hvis Københavns Universitet protesterer over den karakter du opnår, synes jeg du skal komme herind igen for yderligere råd/vejledning.

Hej Struensee,

Jeg er dybt enig med dig! Jeg har nemlig selv gået og tænkt på, hvorfor det nu er at de kræver en “god” karakter af mig, når adgangskravet blot er at bestå faget? Jeg tænkte at det nok var fordi at jeg nu havde fået dispensation og søgte ind via kvote 2, og at de af den grund nok måtte kræve lidt mere af mig? Men de må de åbenbart ikke kan jeg forstå? Jeg skrev en mail til chefkonsulenten igår, om hvad en “god” karakter er iflg ham? For jeg er så urolig for tiden, kan ikke sove om natten og er helt nede over det her. En enkelt karakter er afgørende for min fremtid! Om den eksamen så ville gå godt under normale omstændigheder, er jeg bange for at jeg får en blackout pga min psykiske tilstand. Jeg er konstant nervøs og har hedeslag, som om jeg er til eksamen hvert sekund. Og det er ikke spor sjovt!
I brevet står der; det betyder at du ikke modtager afslagsbrev eller besked om optagelse, før vi har set karakteren fra dit suppleringsfag. Jeg forstår det som at, hvis det går galt til eksamen, så bliver jeg heller ikke optaget? Selvom han nu lød mere positiv i tlfnen, og snakkede med en tone, der lød til at min optagelse var 90% sikkert?

Vil det sige at det ikke er KU der har givet mig dispensationen, og at de faktisk ikke har ret til at kræve en “god” karakter? Jeg kan huske at du har læst jura (af dine tidligere indlægs), så hvis du vil være sød at uddybbe det lidt mere for mig, vil jeg være dig meget taknemmelig.
På forhånd tak.

Ups- Jeg har vist formuleret mig lidt forkert. Jeg har ikke fået klar besked på at have fået dispensation endnu. Men blot en bekræftelse på at de har anerkendt at de særlige forhold jeg har haft under gymnasietiden kan have haft en indflydelse på mine karakter, men at de vil vente med at træffe den endelige afgørelse, når de ser karakterene fra mine suppleringsfag…??

For at kunne hjælpe dig yderligere ville jeg være nødt til at se nøjagtig hvad der står i brevet. Jeg synes du skal fokusere på at få en god eksamen først, og så bekymre dig om at kæmpe for din ret bagefter, hvis det overhovedet skulle blive nødvendigt. Al tid der går med at skrive til mig nu, går fra at arbejde på din Mat A eksamen.