Hoveduddannelse/speciallæge

Hej,
Jeg er lidt i tvivl omkring, hvordan det med at søge ind på en hovedstrækning fungere. Kan man søge direkte efter medicinstudiet når man har gennemført KBU og en relevant introstilling? Er der kamp om specialerne? Kræver det mere end medicinstudiet fx PhD eller forskning indenfor det område, hvis man gerne vil have specialet? Jeg tænker primært jeg er interesseret i øjenlæge og radiolog specialerne

1 Synes om

Rigtig godt spørgsmål at stille, men svært at sige noget generelt om. Personligt har jeg ingen stor indsigt i de nævnte specialer.
Klogere hoveder må rette mig hvis følgende er helt i skoven:
Men objektivt er kriteriet for en HU-stilling at man har gennemført medicinstudiet, ret til selvstændigt virke (KBU) efterfulgt af en gennemført Introduktionsstilling.
Når man søger hoveduddannelse vurderes ansøgerens egnethed på baggrund af de syv lægeroller.
Bedste kandidat på tværs af parametrene får stillingen. I nogen specialer er forventningen til at være en “Akademiker/forsker” besiddelse af en Ph.D.

2 Synes om

Måske dette er interessant for dig:

Artikel: De 39 specialer: Radiologi

Radiologi omfatter aspekter af medicinsk billeddannelse, som giver information om organismens anatomi, funktion og sygdomsenheder, og de dele af interventionel radiologi samt invasiv terapi som falder ind under den kliniske radiologiske afdelings område.

Artikel: De 39 specialer: Oftalmologi

Der er ca. 120 yngre læge-stillinger i Danmark, heraf ca. 50 som afdelingslæger. Der er ca. 120 overlæger og ca.160 praktiserende speciallæger i 2019. Der uddannes i øjeblikket 21 øjenlæger per år. Derudover er der 5-10 uklassificerede reservelægestillinger, primært i forbindelse med anti-VEGF behandling.
Antallet af ansøgere til introduktionsstillinger og hoveduddannelsesstillinger har gennem de sidste fem år varieret både på nationalt samt regionalt niveau. Det har medført udsving i krav til f.eks. forskning og funktionstid i øjenspecialet og andre specialer. Uddannelseskapaciteten i forhold til antal stillinger bliver jævnligt vurderet i DOS samt DOS’s uddannelsesudvalg.

1 Synes om

Har du en introstilling i et givet speciale, så kan du søge hoveduddannelsesstilling i det givne speciale.

Det kommer an på følgende: Hvilket speciale og hvor du er villig til at tage din hoveduddannelse. Desuden kan det variere år til år.

Det kommer an på hvilket. Det er min klare personlige holdning at der laves for mange phd’er ikke fordi man ønsker at lave forskning, men alene af karrieremæssige hensyn, således synes phd’en i min optik devalueret.

Det er jo 2 meget forskellige specialer. Som i ektremt forskellige. Øjenlæge er et kompetitivt speciale, mens radiologi forventer jeg er mindre kompetitivt. Men går du efter en HU-stilling i radiologi på Rigshospitalet vs sønderjylland - så er der nok et forskelligt ansøgerfelt.

Truth This Is True GIF by Ford

3 Synes om

Hej - jeg ved desværre ikke så meget om øjenlæge eller radiologi, jeg vil selv gerne være neurolog og har derfor undersøgt grundigt hvad der bliver lagt vægt på, når man skal søge ind på hoveduddannelsen i neurologi. Man skal først have overstået sin KBU, så introstilling i neurologi og når man har fået godkendt intron (eller kan bevise at man vil komme til at få den godkendt) så kan man søge ind på hoveduddannelsen i neurologi. Sådan har jeg forstået det - held og lykke med det, håber du kommer ind på det speciale du helst vil og håber du bliver glad for det.

1 Synes om