Hoveduddannelse/speciallæge

Hej,
Jeg er lidt i tvivl omkring, hvordan det med at søge ind på en hovedstrækning fungere. Kan man søge direkte efter medicinstudiet når man har gennemført KBU og en relevant introstilling? Er der kamp om specialerne? Kræver det mere end medicinstudiet fx PhD eller forskning indenfor det område, hvis man gerne vil have specialet? Jeg tænker primært jeg er interesseret i øjenlæge og radiolog specialerne

1 Synes om

Rigtig godt spørgsmål at stille, men svært at sige noget generelt om. Personligt har jeg ingen stor indsigt i de nævnte specialer.
Klogere hoveder må rette mig hvis følgende er helt i skoven:
Men objektivt er kriteriet for en HU-stilling at man har gennemført medicinstudiet, ret til selvstændigt virke (KBU) efterfulgt af en gennemført Introduktionsstilling.
Når man søger hoveduddannelse vurderes ansøgerens egnethed på baggrund af de syv lægeroller.
Bedste kandidat på tværs af parametrene får stillingen. I nogen specialer er forventningen til at være en “Akademiker/forsker” besiddelse af en Ph.D.

2 Synes om

Måske dette er interessant for dig:

Artikel: De 39 specialer: Radiologi

Radiologi omfatter aspekter af medicinsk billeddannelse, som giver information om organismens anatomi, funktion og sygdomsenheder, og de dele af interventionel radiologi samt invasiv terapi som falder ind under den kliniske radiologiske afdelings område.

Artikel: De 39 specialer: Oftalmologi

Der er ca. 120 yngre læge-stillinger i Danmark, heraf ca. 50 som afdelingslæger. Der er ca. 120 overlæger og ca.160 praktiserende speciallæger i 2019. Der uddannes i øjeblikket 21 øjenlæger per år. Derudover er der 5-10 uklassificerede reservelægestillinger, primært i forbindelse med anti-VEGF behandling.