Human anatomi (ekstrem. & kropsvæggen) - Matthiessen et


http://forlag.fadl.dk/vis_bog.phtml?uid=669

Matthiesen, Poulsen, William,
udgave/oplag: 02/01, årgang: 2006,
ISBN: 8777493974

Forlaget skriver:

[quote]HUMAN ANATOMI 1
er en kortfattet lærebog i makroskopisk anatomi omhandlende områderne ekstremiteterne og kropsvæggen. Teksten er bundet sammen af et stort billedmateriale fra Spalteholz-Spanners atlas. Dermed dækker bogen de studerendes behov for et anatomisk atlas. Bogen er tænkt anvendt ved lægestudiet samt ved ergo- og fysioterapeutuddannelserne. Bogen er første bind i en serie der herudover omfatter Hoved og hals samt Thorax og abdomen. Hvert bind kan bruges selvstændigt, men vil tilsammen dække hele det makroskopiske spektrum. [/quote]

Jeg købte bogen for at bruge det som atlas og supplement til “Bevægeapparatets anatomi”.

Som supplement til “Bevægeapparatets anatomi” (Bojsen-Møller) var bogen udemærket - Jeg læste til forelæsningerne i den ene bog og til holdundervisningen i den anden. På den måde undgik jeg misforståelser på steder hvor den ene bog måske var lidt uklar.

Men som atlas kan jeg absolut ikke anbefale bogen. Der er simpelt hen ikke nok forskellige billeder til at man kan få et grundigt billede af anatomien. Jeg har derfor senere investeret i et rigtigt atlas (Netter).

Hvis man vil købe bogen/serien er det billigst at købe den/dem gennem Munksgårds “Bogklubben for læger” ( http://www.bogklubbenforlaeger.dk )

Brugte den også som supplement til Bojsen-Møller på 3. semester KU - her var den fremragende, idet den illustrerede alt det som Bojsen-Møller ikke gjorde, og så i farver!

Absolut ikke enig i, at man ikke kan bruge den som atlas - jeg synes den gjorde det aldeles fremragende - ikke mindst fordi den er langt mere overskuelig end et atlas, og så er den til at betale.

  • Mikkel

Hej!

Jeg overvejer at købe denne serie i stedet for Bojsen-Møller.
Kan det anbefales, og kan man i så fald undvære “Hovedets, halsens og de indre organers anatomi” (Rostgaard)?

Venlig hilsen Morten

Jeg synes ikke umiddelbart, at den kan erstatte Bojsen-Møller - den mangler alt det funktionelle. Men, hører man godt efter til forelæsningerne, så går det nok endda… Mere oplagt er det, at Mathiessen erstatter et atlas IMO.

  • Mikkel

er nu opdateret til nyeste udgave.