Human anatomi (thorax & abdomen) - Matthiessen et al


http://forlag.fadl.dk/vis_bog.phtml?uid=670

Martin E. Matthiessen,
225 sider, indbundet,
årgang: 2006,
udgave/oplag: 02/01
Forlag: FADL
ISBN: 8777493990

Forlaget skriver

[quote]HUMAN ANATOMI 3
er en kortfattet lærebog i makroskopisk anatomi omhandlende områderne thorax og abdomen. Teksten er bundet sammen af et stort billedmateriale fra Spalteholz-Spanners atlas. Dermed dækker bogen de studerendes behov for et anatomisk atlas. Bogen er tænkt anvendt ved lægestudiet samt ved ergo- og fysioterapeutuddannelserne. Denne bog er tredje bind i en serie der derudover omfatter ekstremiteterne og kropsvæggen samt hoved og hals. Hvert bind kan bruges selvstændigt, men vil tilsammen dække hele det makroskopiske spektrum. [/quote]

Jeg købte bogen for at bruge det som atlas og supplement til “De Indre Organers Anatomi”.

Som supplement til “De Indre Organers Anatomi” (Andreasen et al) er bogen udemærket - Jeg har brugt den når jeg ikke har haft tid til læse emnet i “Indre Organer” da der står noget mindre i denne bog. Bogen har det dog med at slynge om sig med latinske navne på småting, hvorfor jeg synes den kan være lidt svær at læse første gang (det er også lidt irriterende at skulle kigge på billederne efter hver linie for at skabe sig overblik.

Men som atlas kan jeg absolut ikke anbefale bogen. Der er simpelt hen ikke nok forskellige billeder til at man kan få et grundigt billede af anatomien. Jeg har derfor senere investeret i et rigtigt atlas (Netter).

Hvis man vil købe bogen/serien er det billigst at købe den/dem gennem Munksgårds “Bogklubben for læger” ( http://www.bogklubbenforlaeger.dk )

Brugte udelukkende denne på 4. semester KU - hvor den efter min mening er perfekt… ikke alt det ævl og kævl og overflødig information der er i Indre Organer (f.eks alt embryologivrøvlet, som man alligevel har købt en anden bog til) - og nogle glimrende illustrationer, der snildt kan leve op til dem som er i de store anatomiatlasser.

Altså: langt bedre end Indre Organger og lige så god som et atlas.

  • Mikkel

Bogen opdateret til 2006 udgaven

Jeg læste bindet om hoved og hals på 3. semester, og hvor var jeg glad for den! Læste så ovennævnte bind til 4. og 5. semester. Bogens store force er nok dens organisation og systematik (hvilket jeg helt sikkert savner i Indre Organer). Og den fortæller dig lige det du har brug for, og ikke alt det ævl om embyologien som der står i Indre Organer og som alligevel er så kortfattet at man ikke helt fatter det (medmindre man også læser i embryologibogen!). Jeg må nok indrømme at bogens (Human Anatomi) figurer ikke altid slår til og jeg kan ikke rigtig forstå dem som mener at man kan bruge bogen som et atlas!
Endeligt vil jeg lige sige at jeg på 5. semester udover Human Anatomi også supplerede i Indre Organer (nyeste udgave) i de kvindlige kønsorganer samt i bækkenbunden (Tranums speciale!), og jeg må nok sige at jeg til min store overraskelse var meget tilfreds, ikke mindst med figurerne, i Indre Organer.