Human Behavior - Alan Stoudemire

Forfatter Stoudemire, Alan Stoudemire Stoudemire, Alan (professor Of Psychiatry, Emory University School Of
ISBN 039758461X
Udgivelsesår 1998
Indbinding Paperback

At denne bog nogensinde kunne blive valgt til at være den anbefalede lærebog i sundhedspsykologi på KU var vidst fordi “de ikke kunne finde en der var bedre”. Har de mon hørt om Peter Elsass’ Sunhedspsykologi? Anyway - mage til dårlig lærebog skal man lede længe efter. Den er meget amerikaniseret i sine beskrivelser, og det er ofte meget svært at drage paralleller til danske forhold. Der var vist ikke mange, der åbnede den bog mere end et par gange…

Jeg er helt enig. Alle snakkede om, vhor dårlig den var, men jeg besluttede mig for at give den en chance. Men rygtet var sandt, efter de første 100 sider varder endnu ikke ét spor af at jeg kunne få noget ud af den bog. Den er amerikaniseret, upædagoisk, og fuld af vrøvl. Brug din tid på noget andet!

En mærkelig bog. Til trods for de mange tekstrige sider, står der ikke særlig meget sundhedspsykologi af studiemæssig relevans. Hvad der er endnu mere mærkeligt er, at der faktisk heller ikke er ret meget “almen psykologi”. Det er bestemt ikke “Human Behavior” man skal læse for at lære om børns udvikling, kriser, coping, compliance og hvad man ellers kunne tænkes at få brug for. Faktisk aner jeg ikke, hvad den indeholder.

Kan som de andre anmeldere ikke se, hvad vi kan bruge den bog til . Den studiemæssige relevans ligger på et meget lille sted. Alternativt synes jeg at man vil få et langt større udbytte af at læse en bog som Oestrich og Kolstrups “Kognitiv terapi i lægepraksis”. Det er en bog med helt andet indhold. I stedet for kasse-psykologi, får man her nogle redskaber. Det er nærmere den type psykologi vi skal undervises i som medicinstuderende.