Human Fysiologi - Jørgen Warberg

Anmeldelse i MOK side 15 af Jakob Raunsø

Anmeldes af 5. udgaven i ugeskriftet: http://www.ugeskriftet.dk/portal/page?_ … ema=PORTAL

Title: Human Fysiologi
Forfatter/Redaktør: Jørgen Warberg
Indbinding Indbundet
Forlag Polyteknisk Forlag
Udgivelsesår 2005
Sidetal 458
ISBN: 8750209531

[quote]“Human Fysiologi - en grundbog”, der her foreligger i en opdateret og totalt gennemrevideret 5. udgave, beskriver, hvorledes det normale menneskelegeme fungerer. Bogen henvender sig til en bred kreds af læsere med moderate biologiske forkundskaber og har gennem en årrække været anvendt ved en række videregående og mellemlange uddannelser og som supplerende litteratur i gymnasiet.

På meget pædagogisk vis beskrives bl.a.

· Almen Cellefysiologi
· Nerve- og muskelsystemet
· Stofskiftet
· Hjertet og kredsløbet
· Respiration og lungefunktion
· Fordøjelsessystemet - herunder appetitregulering og fedme
· Hormonsystemet og forplantningsfysiologi
· Blodsukkerreguleringen
· Nyrerne

Bogen er rigt illustreret med farvelagte figurer og indeholder endvidere et indledende kapitel om elementær anatomi og medicinsk sprogbrug samt en ordliste med definitioner og forklaringer på over 500 faggloser og begreber.

Forfatteren, dr. med. Jørgen Warberg er lektor i medicinsk fysiologi ved Københavns Universitet og leder af Medicinsk Fysiologisk Institut, Panum Instituttet.[/quote]

[quote]Skrevet til DTU og sikkert slet ikke pensum dækkende. Men god, rigtigt god. De finere og bedre bøger har ofte meget svært ved at forklarer svære begreber. Warberg giver ro.

Man kan ikke nøjes med at læse den. Men efter min mening bør den indgå som fast invendtar på enhver medicinstuderendes boghylde.

Afsnittet im endokrinologi er faktisk så godt at mange studmed’er nøjes med at læse dette. (jeg selv indbefattet!).

Det bedste er at man kan være heldig at finde den lidt billigere brugt.

Har du en så hold fast i den - Det bliver den og ikke B & L, der bliver taget nedfra hylden når man har glemt hvordan noget hænger sammen![/quote]

Ingen tvivl. Warbergs bog er GLIMRENDE. Jeg lånte et eksemplar, som jeg brugte, når jeg skulle have dulmet den dårlige samvittighed. Bogen er forholdsvis kortfattet, men man har alligevel den der fornemmelse af, at man da for f… bare skulle have læst efter Warberg suppleret med fx. Color Atlas of Physiology og forelæsninger.

I modsætning til mange andre danske lærebøger, hvor det hurtigt bliver tydeligt, hvorfor mange læger blev læger og ikke journalister eller skønlitterære forfattere, er her en forfatter der kan skrive bøger. :lol: Man kan læse Warberg uden at blive irriteret over mærkelige, indviklede forklaringer, gentagelser m.v.

Jeg har siden hen stiftet bekendtskab med FADL’s Forlags “Menneskets fysiologi - i arbejde og hvile”, som jeg synes har samme standard som Warberg. :stuck_out_tongue: Jeg har dog ikke læst efter denne bog, hvorfor min vurdering måske farves af det faktum, at alle bøger fremstår bedre, når man i forvejen kan det, der står i dem…

Jeg giver dig helt ret i at alle bøger vinder ved gennemlæsning. Jeg vil dog anbefale denne bog til alle som første gennemlæsning.

Bogen kan kun anbefales, da den indføre dig i et emne, som Burne og Levy formår at ødelæggge totalt.
Bogen kan kun anbefales.
Under 4sem, hvor hjertet bliver gennemgået i kursus, kan Burne og Levy forvandle en godt begavet studeren til at være meget trisk og opgivende.
Da jeg præsenterede bogen for de omtalte 4sem studerende, blev deres dag meget bedre, og de fik overblik og tilgang til emnuet.
Dette muliggjorde at de kunne forstå Burne og Levy og faktisk var hjerteloven ikke så umulig, som Burne og Levy ellers gjorde et fantastisk forsøg på at overbevise dem om…

ingen dårlig bog, slet ikke i nærheden af at være pensum afgrænsende. bogen skal dog ha ros for at være let tilgengelig og man kan hurtig læse de kapitler som omfatter fysiologi a i odense. dermed kan man bedre gå til de “tunge” lærebøger.

bogen er overhovede ikke nødvendig, og det er ikke tid man har mest af på 3. semester…

Fremragende fysiologibog, der vel lige akkurat er pensumdækkende. Men på flere områder burden være nok, f.eks. nyrer og endokrinologi. Klart for svag i hjertet, muskler og neuro.

Giver under alle omstændigheder en god og kort introduktion til de fleste emner indenfor fysiologien, og først og fremmest på en måde som ligner meget den der bliver doceret på Københavns Universitet.

  • Mikkel

opdateret til 5. udgaven samt med link til anmeldelse i ugeskriftet

En bog der klart kan anbefales. Giver en god intro til ethvert emne og gør det meget lettere at forstå i de større lærebøger. Som mgybel skriver burde den også være pensumdækkende, og man kan sikkert også bestå med denne bog, men man skal være heldig og være super skarp i timerne… Og dog, jeg tvivler på at man kan nøjes! Men under alle omstændigheder en god bog der ligger sig tæt op ad pensum på KU.