Human Histology - Stevens, Lowe

http://www.us.elsevierhealth.com/product.jsp?isbn=9780323036634

[size=4][color=#1200ff]Human Histology, 3nd Edition [/color][/size]
[color=#1200ff]By Alan Stevens and James Lowe[/color]

[size=2]464 pages., Copyright 2005[/size]

(Skrevet for 2.utg)

Human Histology er snart en gammel bog, men bestemt stadig brugbar. Af en histologibog at være er den temmelig kortfattet; ikke blot fordi sideantallet er behersket, men også fordi en stor del af bogen er billeder i form af mikrografier og diagrammer.
Forfatterne bruger deres forord på at takke de vinproducenter der har hjulpet dem til at skrive denne bog og nævner at de har lagt vægt på overblik og funktion snarere end detaljer, hvilket de bestemt overholder. Denne filosofi er god for forståelsen men knap så heldig i den udstrækning af det krævede eksamensniveau nok på flere områder ligger over bogens emnevalg. Dette gælder primært for den specielle histologi, hvorimod den cellebiologiske og almene histologi er bedre dækket.
Teksten er letlæselig og overskuelig, men det er vigtigt at vide at mange væsentlige oplysninger udelukkende findes i afsnitsoverskrifter, billedtekster og bokse - ikke i hovedteksten. I øvrigt findes bokse med ekstraoplysninger, kliniske korrelater, “key facts” og nogle få multiple choise spørgsmål. Det vil nok være individuelt om man har gavn af disse.

Hvis man gerne vil lære histologi ved at læse én bog og uden nødvendigvis at følge undervisningen er der risiko for at blive lidt forvirret og frustreret over den lidt kortfattede stil. Supplerer man sin læsning med et histologisk atlas og deltagelse i eksaminatorier og forelæsninger er det dog muligt at komme langt på en rimelig interessant måde. En anden anvendelse af Human Histology er som crash course, for at få et hurtigt overblik.

Jeg kan kun være enig med at bogen er for kort bare endda til almen histologi.

Jeg købte først genne bog, hvor efter jeg købte Geneser.
Geneser er bedre, da tingene er bedre forklaret, men bogen har ikke alle de forvirrende tangenter som Geneser ynder at løbe ud af.

Jeg vil anbefale at man køber Geneser og de to kompendier som FADL har udgivet, så skulle man være dækket ordenligt ind.

mvh
svend

[quote=“gundestrup”:2sjig7y5]Jeg kan kun være enig med at bogen er for kort bare endda til almen histologi.

Jeg købte først genne bog, hvor efter jeg købte Geneser.
Geneser er bedre, da tingene er bedre forklaret, men bogen har ikke alle de forvirrende tangenter som Geneser ynder at løbe ud af.

Jeg vil anbefale at man køber Geneser og de to kompendier som FADL har udgivet, så skulle man være dækket ordenligt ind.
[/quote]

Nu ved jeg ikke helt hvor du læser henne(Genesers højborg formodentlig), men i København er Stewens og Lowe rigeligt dækkende til at bestå med en over genemsnitlig karakter.

Geneser er efter min mening 1000 siders ren forvirring fyldt med detaljer uden relevans. Hvis man kigger på svarene til eksamen

Jeg har lige fra 2. semester og til 5. været lykkelig over jeg kunne få det samme overblik ved at læse halvt så mange sider som mine studiekammerater med Geneser.

I Geneser er strukturer forklaret ved ord, som meget bedre forklares med billeder som det gøres i Stewens og Lowe.

[quote=“penthouseplayah”:1582v6rq][quote=“gundestrup”:1582v6rq]Jeg kan kun være enig med at bogen er for kort bare endda til almen histologi.

Jeg købte først genne bog, hvor efter jeg købte Geneser.
Geneser er bedre, da tingene er bedre forklaret, men bogen har ikke alle de forvirrende tangenter som Geneser ynder at løbe ud af.

Jeg vil anbefale at man køber Geneser og de to kompendier som FADL har udgivet, så skulle man være dækket ordenligt ind.
[/quote]

Nu ved jeg ikke helt hvor du læser henne(Genesers højborg formodentlig), men i København er Stewens og Lowe rigeligt dækkende til at bestå med en over genemsnitlig karakter.

Geneser er efter min mening 1000 siders ren forvirring fyldt med detaljer uden relevans. Hvis man kigger på svarene til eksamen

Jeg har lige fra 2. semester og til 5. været lykkelig over jeg kunne få det samme overblik ved at læse halvt så mange sider som mine studiekammerater med Geneser.

I Geneser er strukturer forklaret ved ord, som meget bedre forklares med billeder som det gøres i Stewens og Lowe.[/quote]

Jeg synes, at Geneser er en fantastisk bog, som jeg har haft meget glæde af gennem mit studie… (er på 8. sem. nu).

Den er, som det nævnes, detaljeret, men det er ofte disse detaljer, der fremmer forståelsen. Desuden indeholder den gode illustrationer.
Jeg kan varmt anbefale den bog, som foruden at være velskrevet er let læselig.

Jeg har desværre ikke kendskab til Stewens og Lowe, men jeg vælger normalt også selv at minimere min læsebyrde :wink: .

Jeg er helt enig med penthouseplayah. Jeg kan kun anbefale Stevens & Lowe. Jeg har også haft meget stor glæde af bogen.

Jeg synes det er en fordel, at man med S&L ved, at man skal kunne alt, hvad der står i bogen frem for at skulle sortere i læsningen, som det efter min mening er nødvendigt i Geneser. Man ved, hvad man har at gøre med, og kan starte fra side 1.

Ydermere synes jeg de mange billeder og diagrammer hjælper meget til forståelsen, hvilket de mange detaljer i Geneser ikke gør. Netop histologi handler jo om at kunne SE hvor snittet stammer fra og kunne genkende det. Hvis man er det mindste visuelt mindet, er det alt andet lige nemmere at kunne huske fra et billede end fra meget lange beskrivelser.

S&L er nem at læse, skrevet i et godt sprog med et godt flow, og så synes jeg selv, det er sjovere (hvis man kan bruge det udtryk om en histologi bog…) at læse en bog, som ikke tager sig selv eller forfatterne alt for seriøst.

Til 3.sem KU anbefalles, ifølge SIS, Geneser eller Kirzenbaum, men ikke S&L.

Det som skal læses her er fremmest øjets og ørets histologi, og til dette bruger Geneser 60 sider, S&L kun 20 (rigeligt illustreret). Og dette skal sættes i proportion til at det man skal få ud af det til eksamen er at præstere en fremlæggelse på 15 min. Det vil sige at selv S&L stiller dig godt kørende.

Enige i dette er også J.Tranum-Jensen (kursusledere) og en af de “gamle ræve” på Panum – C. Garbasch. Så det er egentlig mærkeligt at den ikke findes med på listen over anbefallet litteratur.

Anbefalles!

Brugte den også til 2.sem, med godt resultat. Men der er den måske ikke lige så god, især fordi undervisningen er så tæt oplagt efter Geneser