Humanbiologi (Holes) 1. semester

Hej alle.
Er der nogle der har gode råd med hensyn til at lære de latinske betegnelser når man læser i holes, hvor det meste står på engelsk uden latinske betegnelser. Her tænker jeg især på en bog måske? - eller bruger folk bare nettet?
Jeg ville derudover gerne vide noget om, hvor vigtigt i mener det er, at man kan alle navnene på muskler, skellet, nerver osv. der er angivet i bogen. Jeg har selv sprunget let henover de dele hvor jeg mener de går i alt for mange detaljer. Jeg har set på de seneste pr. gamle opgavesæt og der er ikke særlig mange spg. hvor man skal kunne navnene på muskler osv.
Jeg ved godt at vi ender med at skulle lære dem - formegentlig på 3. semester, - men er det for stor en chance at tage (hvor mange % rigtigt skal man ca. have for at bestå humanbiologi skr. eksamen?) at springe det over her ved 1. semester?

Jeg sprang også let og elegant over alle muskel- og knoglenavnene da jeg gik på 1. semester da jeg heller ikke fik indtryk af at man skulle kunne dem… Man får jo rig lejlighed til at lære dem på 3. semester. Min lærer sagde også at skrev man et engelsk ord, så ville de også godtage dette.
Du skal have 50 % rigtig til eksamen, så mener ikke at det er nødvendigt at kunne de latinske betegnelser.

50% samlet? - eller 50% hver del (HB - integreret - CKK). Jeg havde faktisk regnet med det ville være omkring 85-100% der skulle være rigtigt :slight_smile: - men mange tak for det hurtige svar.

Nu ved jeg ikke lige hvad CKK står for, men dengang jeg tog HB-multiple choice var pointgivningen:
Rigtig = 1
Forkert = -1
Ubesvarede dele = dumpet
På den måde kan det blive rigtigt dyrt ikke at have styr på tingene men bare gætte - og samlet score skulle så være over 50% rigtige når minus’erne var trukket fra. Men ved ikke om det stadig er sådan.
Så vidt jeg husker gik det også meget på forståelsen af funktioner, og spm. var derfor ofte formuleret lidt kringlet for at tvinge een til at tænke. Derfor en super god idé
at lave gamle sæt, så man bliver fortrolig med formuleringerne.

CKK=Cellens kemiske komponenter. (svarer til medicinsk kemi).

Nu er pointgivningen sådan:
Rigtigt svar: 1point, forkert svar: -1/2 point, og intet svar: 0point.

Og ja, man skal have min. 50% rigtigt i hver del, hhv. BHB, CKK og den integrerede del :slight_smile:

ad CKK: ok :slight_smile:

Nu jeg tænker mig om var det vist også -0,5 ved forkert svar (selvom det andet lød sejere, haha - “sneen var altid dybere og vintrene koldere i gamle dage” :roll: )

1 Synes om

Lidt off-topic:

[quote=“P”:x2w95vte]ad CKK: ok :slight_smile:

Nu jeg tænker mig om var det vist også -0,5 ved forkert svar (selvom det andet lød sejere, haha - “sneen var altid dybere og vintrene koldere i gamle dage” :roll: )[/quote]

Der er nu noget om snakken, det er bare ikke i humanbiologi, men 5. semester immunologi hvor der i multiple choice-delen gives -1 for forkert svar, og så kommer man hurtigt i underskud, hvis man ikke har helt styr på pensum.

Nå men det er jo ikke relevant for trådejer, så tilbage til diskussionen. :slight_smile: