Hvad er chancen for optagelse på kvote 1

Hej

Jeg vil søge ind på medicinstudiet, og i den anledning læser jeg en 2 årig HF. Jeg havde oprindeligt tænkt mig at søge kvote 2, mest fordi jeg har 7-8 års ambulance erfaring + nogle humanistiske job.

Nu har jeg så, efter råd herinde, besluttet mig at gå efter et super gennemsnit, og søge kvote 1. Men hvor gode chancer er der for at komme ind på KU på kvote 1.

Jeg er med på det drejer sig om at have et godt gennemsnit, men hvad snakker vi om før man kan føle sig sikker?

Jeg har ikke mulighed for hverken Syd dansk eller Århus, og eftersom jeg først skal bruge 2 år på en HF, og jeg næsten er 29 bliver jeg nødt til at overveje om risikoen for ikke at komme ind er for stor. Derfor disse spørgsmål.

Mvh
Stefan

Hej igen:)

Du kan jo både søge ind via kvote 2 og 1. Når du søger ind via kvote 2, bliver du automatisk vurderet i kvote 1, hvis det viser sig at dit gennemsnit er tilstrækkeligt for kvote 1.
Mht hvor stor chancen er for at blive optaget på kvote 1, tja har du et gennemsnit på 10, vil jeg da sige at du er mere end sikker på at blive optaget.
Du kan se hvad snittet lå på i de forrige år, på universiteternes hjemmeside. Jeg ved at den lå på 8,8 i år på KU (ny skala), men det var så også rekord lavt… de andre år har den ligget på ca.lidt under 10.

Du skriver at du ikke kan søge ind på SDU og Århus? Hvorfor?
Derudover er 29 år ingen alder… Hvis du bliver færdig med HF om ca 3år, er du 32-33 år, dvs du er ca. 40 år når du er færdiguddannet læge… det er ingen alder… du har ca. 30-35år foran dig, hvor du kan arbejde som læge… det er mange år…
Hellere et lykkeligt liv, end at sidde som 50-årig og fortryde livet…

Hej igen Yelerd01 :slight_smile:

Jeg kan ikke studere på SDU eller AU pga min familiesitiuation. Havde jeg været alene, intet problem. Men jeg kan ikke bede min kone om at flytte med mig til f.eks. Fyn i 6 år fordi jeg skal studere.

Så KU er min eneste mulighed.

:smiley:

Med sådan en manglende flexibilitet så tror jeg jeg ville overveje situationen en extra gang… Det er nemmere at spille på 3 heste end på en og så den sværeste…!!

Jeg kan ikke se hvorfor din kone ikke skal kunne flytte med. Det er jo en invistering i familiens fremtid - også økonomisk. Efter endt studie skal du alligevel ikke forvente at kunne arbejde i Kbh! Som kommende læge må du nok forvente lidt mobilitet!

Man kunne jo håbe på, at lægemanglen til den tid, langt om længe var blevet udnyttet af vores “fagforening”, således, at vi ikke længere blev tvunget til at tage jobs i udstederne, som vi ikke havde interesse i…! På den måde kunne almindelige mennesker med almindelige familieliv også være læger… :wink:

  • Mikkel

Eller også er manglen så meget større i ydreområderne, så alle i solidaritetenstegn tvinges i 6 mdr af KBU ud perifært, meget perifært! Men det er en anden debat :wink:

For at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, vil jeg ligesom Yelerd01 mene at man skal op omkring de 9,5 - 10 for at føle sig nogenlunde sikker på KU.
Men det er umuligt at spå om… bare ta’ i år som eksempel, alle sagde at adgangskvotienten max ville falde med 0,3… og så faldt den med over 1.0!!

Personligt tror jeg at adgangskvotienten vil stige igen til sommer, da den rekord lave kvotient sidste år har fået mange til at genoptage drømmen om medicinstudiet, samt alle dem der i år har været ude og tage gsk-fag kan blive taget i betragtning til optagelse. Men det er som sagt umuligt at forudse :wink:

Det er ærgeligt at du begrænser dig til kun KU pga familiemæssige årsager. Du har klart større chance for at komme ind, hvis du søger ind alle tre steder. Du kan faktisk søge om overflytning efter endt bachelor, fra SDU eller AU til KU. Så er det “kun” 3år du er væk fra Kbh,istedet for 6år.
Du kan desværre ikke overflytte til KU tidligere, da studieordning på bachelor-delen er forskeligt på de tre universiteter.

Men nu skal vi jo ikke udelukke din chance, selvom du kun har tænkt dig at søge KU. Du har en god rygsæk med dig, med masser af erfaring, og KU er trods alt det eneste universitet der vægter din baggrund og erfaringer, når de vurdere dig på kvote 2.
Muligheden for at du bliver optaget er der, så længe du kæmper og vil.

Mist ikke motivationen, kampen er hård, men enden er god:)

Et tip hvis du vil maksimere dine chancer for kvote 2 optag på KU : Det er godt at du har den erfaring du har, men du får altså max point for relevant erfaring hvis du har haft den i 1 år, det vil altså sige at du skal sørge for at få flere point i andre kategorier også. Typisk frivillig foreningsarbejde eller være aktiv i bestyrelsen i ungernes børnehave etc. Men jeg synes som andre også at du burde overveje at søge ind på SDU også, der er jo tog og man kunne vel bruge tiden til noget læsningen :slight_smile: )

for det første er 29 år ingen alder! vi er mange på medicin der er startet på den anden side af 30 :slight_smile:

Men der er et par smutveje som du nok ikke har søgt men som kan gøre vejen kortere.

For det første hvis du vil læse på KU er det det du skal gå efter! Basta også selv om du skal igennem HF-en. Her har du forhåbenligt besøgt KVUC’s hjemmeside hvor du kan sammensætte dine fag præcis som du har lyst til og tage dem over den tid det passer dig. Og kombiner evt. med vuc lungby frederiksberg osv.

Du har rigtig meget relevant erhverserfaring med dig - det skal du gøre brug af! Så derfor søger du også kvote 2 og håber på at blive vurderet i kvote 1 på dit snit - MEN det er nu rart at der er plads til dårlige eksamenskarakterer - noget kan jo gå galt :slight_smile:

Derudover så skal du søge om dispensation for adgangsgivende eksamen. Du vil så i stedet blive bedt om at gå til eksamen i Fysik B. Kemi B og Matematik A og få et snit på mindst 7,0 på ny skala. Så du starter med at tage de fag og så kan du evt. spare 1 år.
Chancen for at komme ind på KU ad den vej er lille. Dispensationen med din baggrund er nem at få men optagelseshullet er meget snævert. DOG sker det og det ville være oplagt at det ville være en som dig der slap igennem især hvis du laver rene 12 taller i de 3 fag. Laver du ikke absolut topkarakterer i de 3 fag, så bliver det sgu nok lidt sværere på KU

Derudover skal du helt klart også søge ind på SDU. Tage optagelsesprøven - også her vil du endnu nemmere kunne indhente de nødvendige dispensationer i forhold til ikke at være student og kommer du ind ja så er du bundet til SDu på de første 2 semestre og kan derefter flytte til KU. Tidligere var overflytninger noget komplicerede - det bliver kun lettere og lettere så det skulle der ikke være nogle problemer i. Det er noget fis der hvor en har skrevet at man er tvunget til at være bachelordelen et sted før man kan flytte. Det passer ikke.

Der er jo ikke så skide meget undervisningspligt på 1.ste og 2.det på SDU udover nogle øvelser, så det er ikke mange gange i løbet af semesteret du vil være nødt til at gå til undervisning i Odense, dog kræver det vel noget mere selvdisciplin i forhold til at få læst. MEN undervisning er ikke bidende nødvendigt - det komme an på hvordan man er som person. Men det at man ikke kommer direkte fra gymnasiet gør jo at man ofte har en anden måde end klasseundervisning at tilegne sig viden på.

Alternativt er der som de andre også har skrevet her på siden ikke andet end at gøre end at få rene 10 og 12 taller i din HF. KU’s snit var rekordlavt sidste år, men formentligt fordi mange af dem der havde regnet med at de ikke var gode nok til medicin søgte idræt og molekylær biomedicin - (begge studier steg helt vildt i kvotient) så næste år er den sikkert oppe omkring de 10 på ny skala igen.

Held og lykke

De har lavet kravene om for 2009 på KU, således at alle de adgangsgivende fag, dansk A, mat A, kemi B. Fysik B, engelsk B, blot skal beståes enkeltvis, men samlet med et gennemsnit på 6. Tidligere skulle man have et snit på 6 mellem fysik, kemi og matematik, men heldigvis er det sløjfet…

Er der nogle ekstra krav på kvote 1 i Århus, eller er det bare et spørgsmål om det samlede snit, og at alle fag er bestået? Jeg har selv kigget lidt rundt, uden at finde nogle ekstra krav, men vil lige høre om folk er enige :slight_smile: