Hvad er forskellen? - (Netter, Frank H., Atlas of human..)

Hey studmed.dk,

hvad er forskellige på disse to bøger?

http://akademiskboghandel.dk/index.php?id=154&no_cache=1&user_abf_varenummer=9781416033851

http://akademiskboghandel.dk/index.php?id=154&no_cache=1&user_abf_varenummer=9783437416026

Jeg er fast besluttet på at købe et anatomisk atlas før studiestart til frebruar og læse lidt op. Har i forvejen læst en del i bevægeapparatets anatomi af Finn Bojsen Møller, men synes den er dårligt skrevet til tider.

Har indtil videre hørt bedst om netters anatomiske atlas, velvidende at man skal supplere CNS-delen med sobottas anatomiske atlas.

Jeg skal ind sammen med en kammerat til februar, så vi er ret hooked på, at lære en smule inden studiestart. Lyder Netters som en god ide og er der evt. andet i kan anbefale :slight_smile:

Har læst en masse tråde igennem, men synes det blev for uoverskueligt til sidst, på trods af 2 siders notater. Håber i kan hjælpe :smiley:

Tillykke med optagelsen.

Nu kan jeg ikke lige gennemskue hvor i er optaget -men hvis det er på KU så har jeg følgende anbefaling:

Altså hvis du først skal starte til februar så er der jo 1½ år til du har brug for et anatomisk atlas ( på 3. sem)
Hvis i død og pine vil igang allerede vil jeg foreslå at i læser Holes som man bruger i humanbiologi på 1. semester -og derudover sørger for at holde jeres kemikundskaber ved lige, -det vil komme jer til gode!

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvilket anatomiske atlas der er at foretrække -er selv ved at undersøge mulighederne (skal på 3. nu)

Forskellen er hvordan de anatomiske betegnelser er angivet i bogen. I den første (den engelske) er det omvendt af den praksis som normalt anvendes i danmark eksempelvis vil arteria carotis externa være benævnt external carotid artery og så fremdeles ellers er der ingen forskel, bort set fra på ca.70 kr i prisen, men for mindst mulig forvirring så køb den tyske udgave, da den indeholder de anatomiske betegnelser som bruges i DK.

Dorthe: jo tak :wink: og tak for rådene. Har set flere steder, at det er vigtigt at holde kemikundskaberne ved lige, så det er nok en god ide. Er det noget specielt inden for kemien? - reaktions/enzym-kinetik, intermolekylære bindinger og funktionelle grupper, ku’ jeg forestille mig?

Dencker: Jeg tænkte nok, at det var nomenklaturen. Tak for hjælpen. Gider nemlig ikke have den “englificerede” udgave.

Jeg har hørt fra min kiropraktor, at der skulle være en form for “quiz”-spørgsmål med i form af kort eller en cd-rom. Er det noget man skal købe ved siden af, og i såfald hvor? Har set det nævnt i en del tråde, men kan ikke finde et sådant produkt nogen steder. :?

Vigtigt at finde hardback udgaven.

Man kan bl.a. få anatomiske vendekort fra Netter i Panums Boglade - men de er dyre… vist nok noget m. 300-400 bobs.

mht. kemi… tja, entropi, termodynamik og enzymkinetik er godt at nørde lidt inden. Desuden er der en del syre/base-beregninger hvor man skal kende lidt til stoffernes egenskaber (udover det der står i opgaven) for at komme videre. Så alt I kan støve op af den slags er fint :slight_smile:

Der er også en del organisk kemi, men det er mere spiseligt for de fleste.

Lav en maaassse gamle eksamensopgaver op til eksamen; det er klart vejen frem :!: Man kan efterhånden se, at opgaverne kan inddeles i en håndfuld typer, så man lettere kan gennemskue evt. fælder i opgaverne. Med andre ord er visse problemstillinger ret populære/hyppige - især i syre/base-kemi - , og hvis man kan lure hvor opgaven vil hen allerede i startteksten, er det ikke så svært at komme igennem. Nu ville jeg gerne give eksempler, men det er vist alt for længe siden jeg havde det, hehe.

Der er vist gået inflation i dem (efter bogladen gik på røven?)… De sælges rask væk for ingen penge på punkt.ku, og jeg har da også selv et sæt stående.

Jevolent, de kan blive dine for en kold sixpack Heineken :slight_smile:

De var 50 kroner når jeg köbte dem i bogladen for 2 uger siden… :wink:

P: Tak for hjælpen. Gode råde! :slight_smile: - kan ærgre mig nu, at jeg kun havde kemi på B-niveau. Ville gerne have haft det på højniveau, men så havde jeg ikke fået biologi på A. Hehe, man kan ikke få alt!

[quote]
Jevolent, de kan blive dine for en kold sixpack Heineken :slight_smile: [/quote]

haha, den er jeg sku med på :wink:

Fredster: Er det for holdbarhedens skyld, at jeg skal investere i hardback-udgaven. Kan kun finde den i paperbackudgaven, hvis det skal være den korrekte latinske nomenklatur.

http://akademiskboghandel.dk/index.php?id=154&no_cache=1&user_abf_varenummer=9783437416026

Ved du hvor den kan findes i hardback? Evt. billigere eller brugt?

Ja, pga. holdbarheden. Mener mit Netter atlas (hardback) på tysk blev købt hos Novartis på Lyngbyvejen. Det var en studiekammerat der købte det, så jeg er ikke inde i detaljerne. Men Novartis på Lyngbyvej er nævnt i flere tråde, så vidt jeg husker…

Jeg ofrer iøvrigt gerne hardback på alle de bøger hvor jeg kan komme til det. Det er mit bogtip :slight_smile:

Hej.

Jeg vil derimod anbefale “Theime” som atlas. Det er næsten ny. Jeg har selv brugt den på 3. semester, og synes den er bragtfuld. Den har meget fine og tydelige billeder. Jeg supplerede så en lille smule med “Sobbota”, som findes i elektronisk form, da jeg hele tiden havd emin bærbar med. Derfor synes jeg klart, at du også bør have “Theime” i betragtningen.

Men kan se, at du er i KU…derfor er der god tid endnu 8)

Jeg vil lige være med i lovprisningen af Thieme. Det er ret nyt, så det har ikke den samme loyale tilhængerskare som Netter og Sobotta, men tag lige og kig på det i boghandelen - Det ER altså bare noget nyere og bedre tegninger, meget pædagogisk, og indeholder også et par supplerende skemaer, principtegninger og tekstbidder, som supplerer Bojsen-Møller godt.

Det var dog nødvendigt at supplere med Netter, da Thieme var 3-binds lige da det udkom, og jeg kun havde bevægeapparat-delen, så jeg manglede noget CNS (og senere organer…). Sidenhen mener jeg, at de har kogt de 3 bind ind til ét.

… og så vil jeg i øvrigt anbefale - som andre herinde - at du skaffer dig Hole’s Essentials. Den definerer nærmest pensum i humanbiologi på 1. semester. Desuden er det en super bog, så hvis du er interesseret i at snuse til stoffet inden studiestart, er den meget relevant. Anatomien får du først rigtig brug for på 3. semester, selv om der kommer en lille smule i humanbiologi (som er dækket fint af Hole’s).