Hvad er mine chancer?

Hej alle,

Jeg beder jer alle give en vurdering af mine chancer på papiret med henblik på optagelse til sep 2008

alder: 22, 1985.
Historie:
snit fra gymnasiet 2004: 9,1 (8 som den laveste karakter)
1½ års børnehave
5,5 mdrs rejse
fysioterapeut, 1. 2. semester.

Er nu gået igang med 3. semester på fysioterapeutuddannelsen i Århus, og kunne tænke mig at vide om jeg arbejder mig det rigtige sted henad?

Jeg bestod anatomieksamen med et usselt 6-tal, og bestod en idrætseksamen i slutningen af 2. semester, og vi har fysiologieksamen her til jul. Dertil har vi en mindre eksamen i ortopædkirurgi og reumatologi, og en større i Basal fysioterapi.

Vil i foreslå at jeg bruger foråret på noget andet eller skulle jeg tage 4. semester med?
Dertil skal jeg ha taget Kemi på B niveau i foråret, så et eller andet bliver mine aftener brugt med! (Fik 10 i Kemi C)

Jeg har overvejet følgende:

Rejse til sydamerika, evt. med frivilligt arbejde.
Arbejde Knokle smadre løs for at tjene penge.
spgsm: Kan man komme på klinikophold fx som de her FADL-vagter, for at få erfaring/kvalifikation, på den måde?
Fede den som skibums hele foråret…

Hehe, giv mig et bud, eller forslag til forbedring!

:oops:

Hephey AndreasG!

Det virker som om det er 9,1 på den gamle- det er 8,4 på den nye. Kvote 1 bliver det i hvert fald ikke jo.

OK så skal du til at sætte dig ind i reglerne i kvote 2 helvede. Først og fremmest: Du har været forudseende nok til at tage kemi B- dit 10 tal på C er ligegyldigt nu. Men har du mat A som også bliver krav fra 08?

I Århus og KBH:
Alt det med at sprede aktiviteterne er, så vidt jeg har forstået, ikke så afgørende for det nye kvote 2. De går ud fra “medicinersnittet”: Det gælder simpelthen om at have det højeste snit her! Det er gennemsnittet i: kemi B, fysik B, dansk B, engelsk B og matematik A. De højeste snit, som ikke har et samlet snit til kvote 1, kommer ind.

SDU søger om dispensation til at beholde deres gamle ordning med samtale og test, men er selvfølgelig underlagt kravene om kemi B og mat A. Men prøv at giv dem et kald derovre- det kan være der er kommet afklaring på deres despensationsansøgning. Men det er her det er godt med dit udlandsophold- det var pga jeg ikke havde et at jeg ikke kom til samtale :lol:

Jeg har selv været gennem kvote 2 kværnen, og det er bestemt ik sjaw. Du er velkommen til at skrive pm’e mig hvid jeg på nogen måde kan hjælpe.

Jeg ville anbefale at du snakkede med en studievejleder, som kan anbefale hvilke aktiviteter som du skal fortage dig, for at have bedste muligheder for at starte på medicin.

mvh
svend

Tak for svarene. Ja det var mit gamle snit :frowning:

mine medicinerfag er som følger:

matematik A: 8/8
fysik B: 9/8
Kemi C: 10
Dansk A: 8/8
Engelsk B: 9/8

Kan man egentlig tage medicinerfagene på aftenskole og så få forhøjet sit gennemsnit?

Jeg vil personligt mene at 2 år på fysioterapeut uddannelsen er større forudsætning for medicin end højt snit i såkaldte "mediciner"fag.

Jeg har jo en eksamen i anatomi (nerver, mm. og kar)
idræt (træningsprogram)
fysiologi (FADLs bog)
Ortopædkirurgi (okay det er en multiple choice eksamen)
Reumatologi (okay det er en multiple choice eksamen)

Jeg har håb om at kunne blive til sommer her på uddannelsen og så skifte til sommer. Men som i nok siger er en studievejl. vel det rigtige at gøre! Det kan ikke skade, men er bare så dårlig til at snakke med en studievejl.

Hej,

Vil København ikke kigge på de aktiviteter man har udført tidligere til optagelse i kvote 2, men kun på karaktererne?

Håber på respons.

På forhånd tak!

@AndreasG

Du kan ikke tage fagene om på det samme niveau, og så erstatte din gamle karakter. Kun hvis du er dumpet, og det er du jo bestemt ikke!
Til gengæld kan man tage det på et højere niveau, og dermed lade det erstatte den gamle. Problemet er jo så, at du kun kan det i fysik og engelsk (og kemi, hvis du nu skulle gå hen og blive utilfreds med den karakter).
Men læg kortene på bordet over for en studievejleder- så får du i det mindste vished om det KUN er karaktererne de kigger på.

@jelly

Det er i hvert fald det indtryk jeg fik af dem derinde, da det var mig som overøste dem med spørgsmål :lol: Jeg var allerede begyndt at overveje hvad jeg skulle gøre hvis jeg nu ikke kom ind, og da jeg fik den besked var koldsveden ved at pible frem hos mig…

Men snak nu med den studievejleder!!!

Hej :smiley:
Jeg kunne da egentlig også godt tænke mig en vurdering af mine chancer for at komme ind. Altså fra Jer. Jeg har kimet studievejlederne ned, men synes ikke, at de er så gode til at svare konkret på mine spørgsmål.
Jeg søgte også i kvote 2 sidste år, var til samtale i Odense (og på venteliste) og havde 70 point i Kbh.

Jeg er 23 år og matematisk student fra 2003 med 3 højniveaufag (engelsk, biologi og mat). Pga. bonus A -odrningen har jeg således et snit på 9,2.
Jeg er uddannet fitnessinstruktør og har været ansat i et fitnesscenter. Derudover har jeg arbejdet på en fabrik og som medhjælp i en børnehaveklasse.
Jeg er blevet færdig med den tre-årige farmakonomuddannelse her i sommers, og siden 1. juli har jeg arbejdet fuld tid på apotek.
Da jeg jo så desværre ikke kom ind på medicin, som jeg havde håbet på, måtte jeg sætte mig ned og finde ud af, hvad jeg så skulle gøre for at forbedre mine chancer.
Jeg har derfor besluttet, at jeg indtil jul skal arbejde fuld tid på apotek. Samtidig har jeg et motions/slankehold i det lokale motionscenter, som jeg leder.
Fra januar 08 skal jeg supplere mit kemi C til et niveau B og samtidig prøve at forbedre min karakter i mat A.
Jeg er desuden her fra september ved at blive udlært som samarit, hvilket gerne skulle tælle positivt i forhold til frivlligt arbejde.
Når jeg har afsluttet kemi B og Mat A skal jeg 1 1/2 - 2 måneder til Afrika for at arbejde som frivillig på et hospital.
Hvordan synes I, det lyder? Jeg ved godt, at pointsystemet er afskaffet i København (min førsteprioritet), men studievejlederen sagde til mig, at det er stadig de samme ting, der bliver bedømt efter. Muligvis med en samtale.

Mange hilsner fra Nethe

Seriøst: Jeg tager hatten af for alle jer, der er villige til at rejse ud, udføre langevarigt frivviligt arbejde m.m…Det er kun godt at høre! I skal bare klemme på, hvis det er det, I gerne vil…

Jeg synes også, at i burde overveje, om I ikke kunne ( istedet) tage til et “nabo”-land såsom Polen eller andet…i det hele taget et land, hvis uddannelse kan blive accepteret herover.

Man kan muligvis gøre det, at man studerer 1 eller 2 år og prøver at overflyttes hertil. Så har man i hvert fald ikke spildt sin tid…

Held og lykke.

@Nethe

Du skriver at du havde 3 højniveaufag, bla mat A?

[quote]Fra januar 08 skal jeg supplere mit kemi C til et niveau B og samtidig prøve at forbedre min karakter i mat A. [/quote] Så kan dette ikke lade sig gøre. Man kan ikke forbedre sin karakter i et fag som man allerede har bestået. I så fald skal man tage det på et højere niveau.

Hej I forhåbentlig kommende medicinstuderende.

Jeg var interviewer til samtalerne på SDU sidste år, og fik at vide at SDU kører samtaler igen her i 2008. De kommer muligvis til at fungere på en lidt anderledes måde, medet kortere interview og nogle “praktiske opgaver”/cases. Men det er vist stadig på tegnebordet, og er endu ikke offentliggjort endnu (så vidt jeg ved) - så kontakt hellere studievejledningen.

Et råd herfra, især til dig, AndreasG der ikke ved hvad du skal bruge foråret på, ville være at tage på Rønde Højskole på deres medicinerlinje (eller sygeplejelinje - som de kalder den, selvom det kun er håbefulde stud.med. ansøgere der går der). Det er ret billigt, i forhold til andre højskoer. Det er superhyggeligt og fedt at gå på højskole + at det giver nogle gode points. SDU ser i hvert fald meget positivt på et ophold på Rønde Højskole.
Et udenlandsophold med frivilligt arbejde (gerne på et hospital eller lignende) ville også være helt super.

Dette kan så vidt jeg ved ikke lade sig gøre. Men man kan jo godt kontakte læger og spørge om man må følge dem deres arbejde og på den måde få et klinikophold der ser rigtig godt ud på papiret.

HUSK at brug laaang tid på jeres ansøgninger og skriv en rigtig god motiveret ansøgning - det er meget vigtigt!
Held og lykke

Hej…

Linn Skrev

[quote]
Dette kan så vidt jeg ved ikke lade sig gøre. Men man kan jo godt kontakte læger og spørge om man må følge dem deres arbejde og på den måde få et klinikophold der ser rigtig godt ud på papiret.[/quote]

Jeg har været heldig at kontakte én læge, som vist var ansvarlig for en afdeling på Amager Hospital ( København), hvor jeg fik lov til at følge ham en uge. Jeg synes, at dette ophold kan give gode “points” til dig som ansøger, AndersG…men det er kun dig, der kan fremhæve betydninge af sådan slags ophold/aktiviteter i din motiveret ansøgning.

Pøj Pøj med det hele…