Hvad siger DU?

Jeg er sådan set mest på udkig efter et ærligt svar på om jeg har en hæderlig chance for at komme ind på medicin. Det er ret svært at få et svar har jeg erfaret:?

Jeg er kommet ud med et gennemsnit på 8,1. Jeg er ved at supplere i matematik og fysik, og det vil ,formentlig, hæve mit snit.
Jeg har arbejdet som portør i ca 1½ år når jeg søger ind næste år, og jeg har selvsagt MEGET patientkontakt, daglig færden på røntgen, skadestue og operationsafdeling og derfor god mulighed for at få svar på mine spørgsmål.

Yderligere er jeg ved at overtale en overlæge til et praktik ophold i et ortopædkirurgisk ambulatorium.
Er desuden på jagt efter frivilligt arbejde.

Hva siger du?

Evt gode råd?

og på forhånd tak

:up:

Hey Simon.

Vedr. snit:
Du kan IKKE hæve dit snit ved at supplere. Dit snit er ‘final’, resten af dit liv. Man kan kun supplere for at hæve et fags niveau til et evt. påkrævet højere minimum. Med et snit på 8.1, så skal du søge kvote 2. Kvote 1 lå i år meget højt - 9.6 og opefter.

Vedr. praktik og points til kvote 2:
Se på de specifikke universiteters websider (dvs. ku.dk, au.dk sdu.dk). Det du skal undersøge, er HVAD der gives point for hos det enkelte uni. Det er IKKE det samme for de 3 uni’er.

Mht. chancer, så har jeg ingen anelse - jeg er selv kvote 1. Måske en anden kan hjælpe?

Held og lykke,
Izo

Lad os sige at der er påkrævet matematik A og man har matematik B. PÅ B niveau, som man allerede har er karakteren 5. Da man supplerer med matematik A scorer man et 10 tal. Bliver 5 tallet så ikke erstattet med et 10 tal, og dermed hæver snittet en smule?

Nope. Din studentereksamen/HF er final mht. snit.

Du kan bruge et evt. 10-tal på A-niveau til at komme op på det krævede niveau. Lige nu mener jeg det bl.a. er B-niveau som kræves, men det ændres snart (se igen på det enkelte uni’s side under medicin). Et 10-tal på A-niveau vil sandsynligvis kunne bruges til at overgå de "‘specifikke krav’, eks. som det er nu: 8 i snit i Mat-b, fys-b og kemi-c, således du ikke afvises pga. dette. Men alt dette er, så vidt jeg ved, kun relevant for kvote 1’ere. Du er nød til at ringe til de enkelte uni’er og høre…det er slet ikke sikkert de karakterer betyder noget overhovedet, når du skal søge kvote 2.

Note: Der er flere som kommer ind på kvote 2 med snit lavere end dit, så fortvivl ikke. Vi har en med under 8 på vores hold, som samlede point, på bl.a. udlandsophold, studierelevant job etc etc etc.

Få en date med en studievildleder…gerne vildlederen fra medicin…de har set det meste før og kan vejlede.

Held og lykke,
Izo

Ahh tak for opmuntringen :up: Det var vist det jeg ledte efter til at starte med - et klap på skulderen!

… DET ER IKKE HELT SANDT! jeg blev student i 2002 (sproglig) med et snit på under otte. det jeg gjorde var at supplere op med mat/fys/kemi på de krævede niveauer, og ligledes tog jeg engelsk på samme niveau som jeg havde gra gymnasiet. således lykkedes det mig at få mit snit op på 8,125, med dansk som eneste karakter fra gymnasiet.

ENTEN skal din snit fra gym være på 8 ELLER skal dit snit i fagene dansk/eng/mat/fys/kemi være på 8

jeg synes du har fat i den helt rigtige ende - sørg for at lave en kanon ansøgning og klar dig godt til samtalen, så skal det sikkert nok gå dig godt

Der er ingen tvivl om du bliver kvote 2 ansøger med det snit, men opsøg den hjælp der gives her på siden :wink:

Da jeg gik i gymnasiet var det på ingen måde min plan at læse medicin. Det tog mig et år uden skole at finde ud af at jeg elsker at gå i skole- jeg skulle åbenbart undvære det for at lære at holde af det :smiley: Hvis medicin havde været planen havde jeg nok taget knap så mange torsdags byture, og måske ligefrem åbnet min skoletaske derhjemme. Men det er vist lidt sent at finde ud af - så nu er det bare at komme igang! Og jeg er villig til at gøre hvad der skal til.

Det var i kraft af mit arbejde som portør jeg fik interessen for lægefaget, et job som jeg kun havde for at spare op til en anden uddannelse! Tilfældighedernes spil…

Forresten- jeg er ved at finde ud af at få et lille job i et par forskellige forskningsprojekter, og jeg kunne forestille mig at det ville være ret så relevant :up:

Er der point i et en vikarstilling i en børnehave?

Tak for alle jeres svar!

Hej.

Man kan ikke hæve snittet! Snittet er låst, men du kan vise, at du er blevet bedre, hvis du fx fik 5 i Mat B og senere får 10 i Mat A!

  • Mht. et vikar-arbejde, så er jeg blevet informeret, at det skal være over 15 timer/uge, hvis det skulle give points!

Lille smule off-topic, men hin da jeg gik i gymnasiet var der nogle der lod sig dumpe med vilje efter de hørte karakteren så de var nødt til at tage eksamen næste år, med mulighed for at få karakteren forhøjet. Gælder det stadigvæk?

Hvordan kan man dumpe et fag med vilje, EFTER man har hørt karakteren??
Dengang jeg gik i gymnasiet, var det sådan, at hvis man dumpede et fag (eller måske ikke bare var tilfreds med sin karakter), så kunne man tage eksamenen i faget året efter og se, om man kunne forbedre karakteren. Men dette lille trick gjaldt kun indtil studentereksamenen var afsluttet - derefter er det ikke muligt at hæve sit snit!

DET ER SIMPELTHEN IKKE RIGTIGT. det har jeg også skrevet tidligere. man kan ikke lave om på sit gumnasie-snit. men hvis man bare går efter et samlit i fagene dansk/eng/mat/fys/kemi kan man lave om på det alt det man vil. som sagt havde jeg en lidt træks engB karakter fra gymnasiet, det tog jeg så som selvstudie senere, og fik en højere karakter som jeg så brugte i mit dansk/eng/mat/fys/kemi-snit.

vh,
casper

Jo, det er faktisk rigtigt! Man kan IKKE hæve sit adgangsgivende snit, dvs. det snit du bruger til at søge kvote 1 med. Det er umuligt.
Tilgengæld kan du ændre et andet snit omtalt i de specifikke krav, som hedder at dansk/eng/mat/fys/kemi i snit SKAL være over 8,0, og som du øjensynligt tænker på. Det kan ændres ved supplering.

1 Synes om

netop, tak, og undskyld hvis jeg misforstod :oops:

I øvrigt!
Vær opmærksom på at der er forskellige krav alt efter hvilket universitet du søger ind på, så du skal sætte dig godt ind i hvad der giver adgang via kvote 2.
Du har de samme chancer som de andre der har under de der 9,8 i snit - så du kan sagtens komme ind.
Hvis du søger ind på KU tæller portør i øvrigt som almindeligt arbejde, og ikke som relevant arbejde som f.eks. hj.hjælper eller pædagogmedhj.
Du skal være opmærksom på at kvote to snart bliver sløjfet.

Nu er jeg kommet lidt videre siden jeg skrev indlægget:

Jeg er stadig servicemedarbejder på et sygehus, og har været det i 1 1/2 år. Jeg arbejder også i en børnehave som pædagogmedhjælper.
Jeg arbejder som studentermedhjælper (forskningsassistent hedder det vist også?) for en ph.d. på et projekt om falske positive svar på mammografier. Endelig er jeg frivillig på en telefonlinie for ensomme og psykisk syge mennesker.

Jeg har været med som praktikant med en lægevagt to gange, herunder en smule åben praksis. Jeg skal begynde på et tre ugers praktikophold på et ortopædkirurgisk ambulatorium og operationsafdeling til januar.

Samtidig er jeg nu næsten færdig med at supplere med matematik, og jeg begynder efter nytår på kemi-B. Håber at det også vil være en fordel at have, selvom det først bliver et krav fra 2008.

Er der nogen som har gode idéer til hvad jeg ellers kan gøre:?:

Jeg ved ikke om der er saa meget mere at goere. Du har lavet en del arbejde indefor sundhed. Maaske skulle du begynde at lave en motiveret ansoegning og faa dokumenteret dit arbejde samt faa folk du har arbejdet sammen med til at lave dig en anbefaling.
http://www.studieguide.sdu.dk/studieval … =2&id=2031

Hvad med at droppe at supplere med kemi-b og istedet tage et udlandsophold? Da kemi-b først er et krav fra 2008, er det vel mere relevant at smutte 3mdr til udlandet? Eller hvad siger i?

det er sjovere at tage 3 mdr til udlandet. MEGET sjovere

Jeg har ikke nogen forstand på kvote 2, men jeg havde C-niveau i kemi da jeg startede og det var intet problem… eller rettere… dem der har B-niveau eller A-niveau har det lige så nemt/svært som dem med C-niveau. Det er i hvert fald min oplevelse på mit hold

… såå… hvis jeg var dig, ville jeg helt klart tage et udlandsophold!! :smiley:

Jeg vil bare lige sige, at du på en måde er heldig. Jeg håber ikke, det er uhøfligt at se bort fra at det naturligvis også er noget af et pres.
Men med den store indsats, du gør, virker det som om, du har fundet noget, du brænder for.

Det er en kæmpe gave i sig selv, at du nu ved, hvad du vil…
Jeg vil tro, at du må have en fair chance - men det er altså kun tro ikke viden - men jeg bliver imponeret af at læse om alle dine tiltag.

Da jeg selv startede på medicin var det bare at sætte et kryds - før det havde jeg lige et ophold på dyrlæge, hvor jeg kom ind på samme måde.

Det viste sig bare ikke at være en fordel.
Nu er jeg midt i 30´erne, har været færdiguddannet læge længe og jeg må indrømme, at jeg stadig er i tvivl om jeg har fundet mit “kald”.
Da jeg fik børn følte jeg for første gang i mit liv at her var noget jeg nærmest ville dø for - jeg var ligeglad med alt andet og ligeglad med konsekvenserne - jeg ville bare vælge tiden med børn til for enhver pris.

Sådan har jeg aldrig haft det med at læse til læge/arbejde som læge, selv om der er øjeblikke, hvor det kan være ret sjovt og tilfredsstillende.
Men det virker som om du har den følelse - og hvor er du heldig.
Man kan også komme for nemt til tingene.
Det gjorde jeg i sin tid. Ikke at det så ikke var hårdt at komme igennem studiet - men jeg søger stadig efter det jeg skal arbejde med som jeg virkelig kan brænde for - hvis du har fundet det nu allerde så er du heldig.
Og mon ikke det så skal lykkes dig at nå dit mål - jeg synes det svære er at finde ud af, hvad det er man gerne vil - nu hvor du ved det er du kommet meget langt.
Faktisk har jeg læst at det er en meget stor del af en lægeårgang som fortryder, at de valgte at læse til læge…mon ikke det næsten 100% er den del, der bare skulle sætte et kryds for at komme ind? Derfor og af andre grunde synes jeg, det er katastrofalt, hvis man nu er på vej til at sløjfe kvote 2. Fra hvornår?!