Hvad sker der lige med min intro stilling ?!?

Jeg ved ikke hvorfor jeg skriver denne tråd … for hjælp kan jeg i hvertfald ikke få, men måske blot for at starte en diskussion om hvor bureaukratisk det kan være nogle gang i vores sundhedsvæsen.

Jeg har altid drømt om at være neurokirurg og har kæmpe interesse i neurofysiologi, har nemlig brugt hele mit studietud ( 5 år, ansat på Panum, som junior forsker ) der kom 2 videnskabelige artikler ud af det, som omhandler samarbejde mellem hjerne og rygmarv under træning og motorik.
Under mit studie, arbejdede jeg som lægevikar på neurokirurgisk afd. i hele 4 år, måtte så stoppe fordi jeg skulle til turnus i Jylland, ved slutningen af min turnus blev :

1- et introstilling i neurokirurgi i København slået op … jeg blev glad, og søgt jeg den så, jeg snakkede med ledendeoverlæge, men så fik jeg at vide at stillingen var en “fejl” og at det bliver en uklassificeret stilling, om jeg vil have det, jeg takkede ja. så blev jeg ansat.

2- kort tid efter, en anden introstilling blev slået op, samme sted, så søgt jeg den … Meeenn … fik at vide af min ledelse at min ansøgning til selvstændig virke var ikke færdig behandlet ( den var så færdig behandlet dagen efter !!! ), og dermed måtte ikke få stillingen, nå SUK !

3- Tiden gik og et nyt introstilling blev slået op, så søgt jeg den igen igen … men denne gang var min ansøgning ikke godt nok, argumentationen var at jeg skal vide hvordan man tiltaler en overordnet i en ansøgning, og at ansøgningen skal vare grammatisk korrekt ( lad mig nævn at det er den samme ansøgning jeg sendt de forrige gange ), nå men så aftalt jeg med min vejleder at inden jeg sender min ansøgning til ledelsen, må han kigge på den og give mig en feedback, han sagde også at han snakkede med ledelsen, og de sagde at jeg var SÅ tæt på at få stillingen, min ansøgning skal bare være i orden.

4- så … gæt hvad ? … et nyt stilling blev slået op … og den søgt jeg så igen, for denne gang var jeg sikker på den var min, jeg skrev en ansøgning, og sendt den til min vejleder som sagde at den var fin, og jeg burde sende den videre .,… men nej nej … fik stadig ikke stillingen, jeg fik ik at vide hvorfor endnu … men det regner jeg med!

Jeg kan altså ikke forstå hvad der sker, jeg er jo ikke nogen engel på mit arbejdsplads sikkert, og jeg laver fejl som alle andre, men jeg regner med at folk siger det til mig så jeg kan rette på det ! men siden de siger alt er fint, så kan jeg ik se andet grund til hvorfor jeg ik kan få den stilling andet end mit baggrund !

Du har været MEGET tålmodig. Det skal du have. Hvis jeg stod i dine sko, så ville jeg synes det lugter lidt af en bevidst afvisning. Når man taler om hvordan man bør kommunikere korrekt og optimalt, så er det min erfaring, at det ikke altid er noget som følges i hverdagen på alle afdelinger.

Jeg synes det er urimeligt, at du har fået 4 på-hinanden-følgende afslag, givet at du har stor interesse for området og at du tilmed har vist afdelingen din interesse, uden at få en saglig grund til afslagene. Forholder det sig sådan, at de af en eller anden grund synes du ikke har de rette kvalifikationer til at have en fremtid på afdelingen, så lugter afslag 1, 2 og 3 af at være dårlige undskyldninger for ikke at fortælle dig sandheden.

Langt fra alle mennesker kalder en spade for en spade. Det er min erfaring (jeg har tidligere arbejdet i en 3F-støttet erhvervsgruppe), at jo længere din uddannelse er, desto sværere har du ved at kalde en spade for en spade. Jeg synes du har al mulig ret til at slå hånden i bordet og bede dem fortælle hvad pokker de 4 afslag bunder i. Jo længere tid de holder dig i uvished, desto kortere tid har du til at finde et hoveduddannelsesforløb. Lad ikke nogle få personers konfliktskyhed ødelægge din fremtid.

Får man afslag på en ansøgning til en uddannelsesstilling har man krav på en samtale målrettet, hvad man skal gøre for at komme i betragtning i næste ansøgninsrunde.

At der er noget sprogligt galt med ens ansøgning er ikke vejledning.

Som ovenfor skrevet, så har du været meget tålmodig, utrolig tålmodig.

Jeg ved ikke om du kan hive den videreuddannelsen ind i den sag?

Problemet med introstillinger, er som jeg har skrevet om i debatindlæg i ugeskrifet: at de er flaskehalsen og at afdelinger selv styre flowet gennem den.

http://www.liljefred.dk/frederik/debatindlaeg/stop-afdelingsstyringen-af-adgangen-til-de-sma-specialer/

Måske du skal løfte din sag op på et lidt større politiskniv alternativ søge andre steder/regioner.

Helt enige i det der er blevet sagt. spørgsmålet er jo også hvor langt man er villig til at gå for få det specialle man ønsker sig især når man altid skal have 4-årsreglen, i tankerne.

Jeg er klar over at til tider man kan være konfliktsky, man jeg synes at man som ledelse har ansvar for at vejlede og optimere udviklingen af den enkelt medarbejder, ser man noget galt så synes jeg man skal hive vedkommende til side, og give en konkret feedback om hvordan man kan rette på tingene, man skal selvfølgelig være påpasselige med at bombardere folk med negative tanker, men jeg synes nu når man selv henvender sig og stiller et konkrete spørgsmål, så må man svare på det, det viser jo kun at man vil blive bedre.

Det som jeg synes var endnu mere unfair, at den kollega der fik introstillingen nr 3, var lige kommet direkte fra Turnus, havde endda ik valgt kirurgi i sin basis Uddannelse, havde ingen erfaringer med kirurgi, og vidst engang ikke om at vedkommende vil være kirurg - ikke fordi jeg ikke ville have det bedste for vedkommende … men you got the point !

Jeg planlægger nu også at søge held i andre regioner, og løfter endda seriøse tanker om at tage min speciale udenlands, Sydafrika, USA, England … You name it !. Men det er jo kun en del af løsningen, jeg synes det er lidt uretfærdigt når man er blevet uddannet i Danmark, lært det danske sundhedsystem at kende, og alligevel bliver man tvunget til at søge karriere andet sted - hvis man vil følge det man vil.

Jeg synes også det er en ikke særlig rar situation for dig og at du ikke blev behandlet ordentlig mht. vejledning og ordentlig feedback. Det er uværdigt at du bliver holdt henne i forventning om at du bliver prioriteret næste gang og får en lang næse. Det kan desværre nedbryde folk på længere sigt.

I bund og grund behøver det ikke at være at der er noget galt med dine præstationer, men indimellem findes der folk der rangerer højere som bare ikke vil give en lov til at opnå sine mål (nogle gange kan man virke som ‘trussel’). Og uden at kende til dine forhold, har jeg en mistanke om at det netop er en sådan en ‘stopklods’ du har ramt.
Derfor vil du, hvis du virkelig gerne vil din speciale, gøre klogt i at kigge dig omkring efter andre muligheder, læs: alle andre steder end der hvor du er nu.

Men det er brændærgerligt at det skal være på den måde, det kan jeg kun være enig med de andre, der har svaret før mig.

Rigtig mange held og lykke! Tab ikke modet og klø på! Det MÅ lykkes for dig!

Bedste hilsner
Mignon

Med risiko for at virke en smule provokerende:

Fordi du ved een ansættelses-samtale er blevet vurderet til at være den bedst kvalificerede, giver det jo ikke sig selv at det nødvendigvis har været vurderingen ved 3. og 4. intro-stilling. Alt andet lige er det jo afdelingsledelsens job at vurdere hvem de mener er den bedst kvalificerede ansøger ved hver ansættelsesrunde, og (heldigvis) er det jo ikke kun hvad der står på eens CV der er relevant i vurderingen om den bedst kvalificerede.

Kan godt forstå at det irriterer dig, at en anden person du føler er mindre kvalificeret til stillingen end dig har fået jobbet foran dine næse, men synes også det er lidt billigt ud fra din kollegas mindre CV, hurtigt at vurdere hende mindre egnet end dig. Ideen med en intro-stilling er vel også at finde ud af hvorvidt man har lyst til at bruge resten af sin karriere indenfor faget?

Nu kender jeg ikke afdelingen og situationen, men alt andet lige har afdelingsledelsen vel gennem din ansættelse i en uklassificeret stilling lært dig at kende bedre, end det er muligt på en ansøgning+cv+jobsamtale, og her er det vel også en mulighed at de ikke har følt at sammenarbejdet med dig har fungeret 100% hidtil. Det behøver ikke at være at du decideret har gjort noget “forkert”, men bare at alle forventninger til sammenarbejdet ikke er blevet indfriet.

Igen; jeg kender ikke situationen og min post er måske en smule provokerende, men synes da ovennævnte kunne være oplagt svar på hvorfor tingene er endt som de er.

@Jensemand … Jeg kan udmærket forstå din point og det havde jeg selv overvejet længe, Jeg arbejder jo sammen med dem til dagligt, så de burde kunne vurdere hvorvidt jeg dur eller ikke dur, og hvor vidt de kan samarbejde med mig. Der er klart flere faktorer der spiler en rolle - andet end sit CV - men til mit - måske forsvar - vil nævne et par tinge :

1- jeg spurgt jo direkte, om der var noget de var utilfredse med, noget der skal gøre anderledes, svaret så at der ikke var noget som sådan, og selv det feedback jeg fik tog jeg til betragtning, og prøvede at blive bedre.

2- Som jeg så synes er meste vigtigt : Synes de ikke at de kan samarbejde med mig, så regner jeg lidt med at de kan sige det lige ud som det er, i stedet for at komme med en hel masse undskyldninger, og det er IKKE kun det, ved Afslag nummer 2, blev der slået en udklassificeret stilling i neurokirurgi på et andet hospital, og jeg spurgt direkte min vejleder hvorvidt han synes jeg skal tage den, han svarede rent konkrete at jeg havde store chancer ved at få den næste introstilling og dermed vil det være dumt at søge et andet sted hen. Ved den 3 afslag, snakkede jeg igen med min vejleder om det, og han sagde at han snakkede med ledelsen, og de sagde at jeg var EKSTREM TÆT på at få den, der manglede minimale tinge på min ansøgning som skulle rettes til, og det er der hvor jeg aftalt med min vejleder at han kigger på min ansøgning inden jeg sender det næste gang … det gjorde jeg jo her, og fik grønt lyst af ham, at jeg ikke fik stillingen er jo stadig en gåde.

En ting er at man ikke vil ansatte en - somså er ekstrem fair ! - … en anden tinge er at blive ved med give falske forhåbninger, i stedet for at komme med konkret feedback om enten hvordan man kan få næste stilling eller blot hjælpe en med at udvikle sig videre … det er jo et alment kollegialt opførsel synes jeg !

Hej Stregoi

Nu er det 3/4 år siden du skrev dit post. Hvordan er det gået dig sidenhen?

Hej :slight_smile:

Jamen, den sidste ansøgning jeg sendt dengang, blev heller ikke rigtig til noget. så jeg bedt om et ordentligt og ærligt snak med mine overordnede ( min vejleder, den uddannelsesansvarlige overlæge, og den ledende overlæge ), og bedt dem om at forklare min situation, og kom med feedback, for jeg vil have den speciale. Og hvis der er noget jeg skal lave om på, enten fagligt, kollegialt …så må de påpege det ærligt !.
Meldingen var at :

  • min ansøgning og CV var stadig rodet, det var svært at finde rundt i.
  • jeg har aldrig haft en klassificeret stilling før, og derfor foretrække de andre frem for mig.

Derfor, sagde jeg op. søgt et intro stilling et andet sted. Imellem tiden, tog kurser, udviklede tinge og sager, startede forskning igen. I den tid der er gået blev der slået op, to intro stillinger. så dem lod jeg være med at søge trods fristelsen. Da jeg ikke synes var klar nok, og dels fordi jeg synes jeg skulle lidt længere på min intro.
Nu er skal jeg gøre mig til at søge et nyt intro der igen igen, som blev slået op ikke for længe siden. så vi må krydse fingre :slight_smile:

( P.s : jeg må lige sige at min post om min problemstilling, blev ikke skrevet for at påpege fingre på nogen, men blot for at komme af med frustrationer om systemet, men også for at høre om råd og ideer ) :slight_smile:

Hvorofor er du låst fast på den afdeling eller region? Det lyder mystisk at du gang på gang får afslag.
Held og lykke
J