Hvad vaelger du.....?

Jeg er faerdig her om et aars penge, og gaar sgu og funderer lidt over hvilket gren af medicinen man skal vaelge… :idea:

Det bliver nok NEUROLOGI, WOW SEXY! :shock:

Jeg ved godt at det er en meget hypotetisk debat, man hvad gaar I og taenker paa af speciale (mediciner, kirurg, praktiserende laege/geriater? :lol: )???

Det kunne vaere interessant at hoere :doc: :doc:

lunge/kardio/ortopædkir. :slight_smile: og ellers er der jo i sidste ende alm. prak. læge som jeg har overvejet gennem hele studiet :smiley:

Blot til orientering vi har tidligere haft denne afstemning!

Det er ikke for at dræbe debatten, blot til orientering:

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=736

Det er fortsat muligt at stemme

Hvorfor modarbejde aktivitet på dit eget site?

Nej, nu må du da lige holde op.

Jeg understreger 2 gange at det blot er til orientering. Det er en relevant post jeg henviser, hvor mere end 150 har stemt, så det giver en god idee om hvilke planer folk går med.

Det ikke sikkert at den nævnte bruger havde set indlæget - titlen på indlæget er jo ikke lige den mest oplagte…

Jeg må sige at jeg finder dit indlæg underligt…

I stedet for at skrive det du skrev kunne du jo istedet bidrage til debatten…

/me ryster lidt på hovedet…

ok ok…

Almen medicin, måske anæstesi eller infektionsmedicin… Nej det bliver nok almen medicin, hvis jeg skal svare ærligt… :smiley:

Neurologi, tror jeg. Lille måske på psykiatri. For mig at se er det de to specialer der rykker mest og kommer til at rykke endnu mere i fremtiden. Det er der der for alvor er “hvide pletter på landkortet”.

Hvis du vil have hvide pletter på landkortet, tror jeg du skal vælge Onkologi.
Kræftbehandling er virkelig noget der bliver forsket i, og der kommer til at ske rigtig meget på det område i fremtiden. :wohow:

Åhhh bare jeg snart bliver færdig så kommer det andet nok senere…

Nu kan de snart ikke trække det længere…

Jeg tæller dage … 35 tilbage som studerende… :smiley:

Har faktisk også tænkt mange varme tanker om onkologien…

Jeg var altså 110% sikker på jeg skulle være anæstesiolog :bash: - helt til jeg var i praktik på anæstesiologisk afd! Rigtignok var der faktisk mange traumepatienter og akutte situationer rundt omkring på hospitalet hvor lægerne blev tilkaldt, men seriøst; for hvert “actiontilfelle” er det 25 spinaler, 40 epiduraler på fødegangen og 80 anæstesier som skal induceres…det bliver for kædeligt! Intensivmedicin er også spændende, men 80% af tiden går med til at ændre på respiratorindstillinger! :zzz: Lange og mange vagter er heller ikke det jeg ønsker på lang sigt - nej, det er nok ikke anæstesiolog jeg skal være ligevel…hvad det så skal være i stedet for, det aner jeg simpelthen ikke, men det skal være noget der involverer endel akutmedicin…

Infektionsmedicin!

Spændende multiorganspeciale, tunge teoretiske overvejelser, akutte situationer med svær sepsis, hjertestop m.m
Stor forskningsaktivitet, man bliver en del af pandemiberedskabet og så ender man med en rolig og sikker landing i overlægeambulatoriet :smiley:

Hørte fra en underviser, at der var lavet en undersøgelse blandt sygeplejersker om hvem de helst ville score til julefrokosten. Dermatologer og endokrinologer stod nederst på listen, så er I advaret :stuck_out_tongue:

Spændende emne til en OSVAL2, tænker jeg!! :wohow:

Ok, jeg havde ikke lige set at denne debat allerede var taget :roll: :wink:

Jeg har ogsaa hoert meget godt om onkologien, men det er min klare overbevisning at hjernen bare er det mest spaendende organ…under alle omstaendigheder hvis man f.eks. sammenligner det med leveren. Ikke fordi leveren ikke er spaendende, men den kan sgu ligesom ikke taenke selv :shock:

Laeste “The man who mistook his wife for a hat” af Oliver Sacks, og saa var jeg solgt til et neuro-speciale. Muligvis bliver det som psykiater eller evt. neurokirurg. Men hjernen, folkens, den rykker max (som man siger her i Aarhus, i KBH er den nok bare “nice” :up: )
Har her paa det seneste laest V.S. Ramachandrans “Ghosts in the brain” (ok, titlen er lidt skod) … ekstreme cases, hvor det smukt bliver vist hvor grundlaeggende man kan blive aendret som person efter en neurologisk skade. En af favoritterne er klart kvinden, der efter en polyneuropati med en (uheldig) destruktion af propriospinale baner, foelte sig uden krop. Hun eksisterede, men havde ingen krop (ifl hende selv); den eksisterede simpelthen ikke. Eller hvad med “alien hand syndrome”, hvor man bliver angrebet af sin egen haand og ikke kan kontrollere den! Det er da for freaky.

Kan man faa smidt saa fundementale spoergsmaal i hovedet (“kan man miste fornemmelse af at have en krop”) som hepatolog eller dermatolog (maaske ville nogle af de dermatologiske pt. oenske de ikke havde en krop :?: )

Naa, jeg koger suppe paa ingenting :oops: .

Traumelæge arbejdende i f.eks. rigshospitalets traumecenter ? Med den nye helikopterlandingsplads på toppen af Riget får de sikkert en landsfunktion for svære traumer.

Skal selv til Hollywood og lave bryster.

jeg tror nu stadigvæk det bliver alm medicin!