Hvem holder ud? Kvote to eller kvote et?

Jeg er ikke selv medicinstuderende, men journaliststuderende i Odense. Alligevel er jeg er meget interesseret i at få svar på ét enkelt spørgsmål: Er der flest kvote 2-optagede eller kvote 1-optagede der gennemfører medicinstudiet? Ved nogen det? :?

Håber I kan hjælpe. Svaret haster en smule.

[quote]Jeg er ikke selv medicinstuderende, men journaliststuderende i Odense. Alligevel er jeg er meget interesseret i at få svar på ét enkelt spørgsmål: Er der flest kvote 2-optagede eller kvote 1-optagede der gennemfører medicinstudiet? Ved nogen det?

Håber I kan hjælpe. Svaret haster en smule.[/quote]

Vil du bygge din artikel på facts eller gætteri? Hvis du vil bygge den på facts, så ville jeg ringe til studiekontoret på SDU!

Nogen gange forstår jeg ikke journalister… :roll:

Ugeskrift for læger havde en leder omkring kvote 2 sidste år i maj

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p … 6_18_47880

Af denne fremgår det at der er lavere frafald af dem som blev optaget på kvote 2. Et yderligere punkt i artiklen var også at flere mænd blev optaget via kvote 2, end kvote 1. I optaget på kvote er optaget af kvinder markant højere end mænd (70/30) og forskellen i gennemførselsgraden overordnet er så vidt jeg husker 65% hos kvinderne og 75% hos mændene. Om det er det øgede optag af mænd eller en højere motivation på kvote 2 der betyder at frafaldet er lavere er et godt spørgsmål :?

til spurs_hot.tak for dit knivskarpt svar! du bliver en rigtig god læge:-)
det var et rigtig godt svar på journalistestuderende! hvordan kunne han/hun forvente at få optimale facts fra dette forum! jeg kan stærkt anbefale ham at søge job hos Se & Hør når han engang bliver færdig med sine journaliststudier

Fordi hun skrev til mig - og fordi jeg sagde at hun da kunne spørge på dette forum, idet det kunne tænkes at der var nogle der lå inde med et link til noget om K1 og K2, hvilket jeg vil antage at Føvling på bedstevis hjalp med.

@sims og spurs_hot: slap nu lidt af! Måske I er skuffet over den manglende dækning af demo’en, men det stakkels pigemenneske ønsker blot lidt hjælp til en opgave. Må vi få den gode og ikke agrassive ttone tilbage?

Frold det er meget patroniserende at affeje sims og spurs_hot med at de bare er frustrerede over demoen, eller hvad der nu ellers foregår. Samtidig sikkert også forkert. Jeg forstår godt at de bliver fortvivlede over journalister (og journalister in spe) der bedriver dårlig “videnskab”. Det er enormt skadeligt for enhver offentlig debat, ikke mindst når sundhedsvæsnet og de onde læger bliver hængt ud. Samtidig kan man selvfølgelig diskutere den pædogiske taktik. Måske ville en venlig opfordring virke bedre end et verbalt æselspark…

Jeg synes nu bare at spørgers indlæg var/er ganske uskyldigt og at det trods det blev mødte af en lige vældig hård tone.

Hvilken holdning er bedst? Alle læger er onde? Alle journalister bedriver dårlig “videnskab”?

Det er måske - i hvert fald i mit univers - lige aggrasivt nok at fare i flint fordi en spørger venligt og undskyldende og faktisk ønsker nogle data at bygge sin artikel på og heller ikke skjuler sin dagsorden som journaliststuderende…

For lige at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål - og ikke kommentere på, hvem der overreagerer på hvilke indlæg…

Jeg ved at Kirsten Kyvik på SDU har meget med KV2-optagelserne at gøre - og har haft det gennem mange år. Hun ligger også inde med en hel del statestik omkring gennemførelsesprocenter og meget andet sjovt, så hun kan bestemt give svar på de spørgsmål der måtte være i den forbindelse…

det eneste er, at hun muligvis er lidt travl for tiden, da samtalerne jo nærmer sig med hastige skridt - men hvis du vil have data at basere din artikel på, så er hun helt klart den der ved noget… :slight_smile: