Hvem søger ind på AU?

Hej kommende medicin studerende / måske medstuderende
Lad os se, hvor mange herfra, der søger ind på medicin på Århus uni i år

  • kvote 1 eller 2?
  • alder?
  • helst sommer- eller vinterstarter?

Jeg regner selv med at søge ind på kvote 1, efter en endt studentereksamen. Med en alder på 18 år bliver det nok vinterstart, hvilket også er fint nok med mig :slight_smile:
vi ses
Med venlig hilsen
Chadi

Jeg vil blot gøre opmærksom på, at det faktisk er muligt at blive sommerstarter på AU, selvom man kun er 18 ved studiestart (det var jeg selv). Også selvom man fra starten bliver optaget som vinterstarter, for man kan skrive til universitetet, om det ikke alligevel er muligt at blive overført til sommerstart, og hvis ens argumenter er gode nok, får man lov at begynde tidligere.Søg eksempelvis hér på siden angående overflytningen - jeg ved, at der står en del, da jeg selv har skrevet, hvordan det lykkedes mig at blive flyttet over.

Naturligvis har dette kun interesse, hvis man ikke er tilfreds med vinterstart.

apopov

Yes - det skulle bestemt ikke være umuligt at flytte fra vinter- til sommerstart. Meeeen når det er sagt, så kan jeg kun anbefale at starte i januar (jeg er selv AU-vinterstarter) - så ligger man tættere i sovesalene på hytteturen :wink: og noget påstår, det er nice med en sommerferie inden det første helvedessemester (aka 2. sem)
Uanset hvad - good luck med søgningen. “I want you!” [forestil dig her den “kære” sundhedsminister iført høj hat og hvid fipskæg, som peger på dig]

Så vil jeg da også lige reklamere for fordelene ved sommerstarten :slight_smile: : Det er rigtigt dejligt at have en god lang sommerferie, efter man har overstået de hårde eksaminer, anatomi og histologi. Desuden har man vinterferien mellem første og andet semester, hvor man kan repetere første semesters pensum, inden det går løs igen.

Forestil dig derefter vores studieleder, der råber af fulde hals: “DU HAR VALGT DET FORKERTE STUDIE!” :smiley: Det er ganske vist sket, men han mente det sikkert ikke i virkeligheden, og desuden kan jeg skrive under på, at det er det RIGTIGE studie, man har valgt, når man søger ind på medicin :slight_smile: . Derfor vil jeg også ønske alle held og lykke med det.

apopov

Hehe
Tro mig - jeg har læst rigtig mange posts omkring vinter vs sommerstart. Jeg er kommet til den konklusion, at vinterstart vil være lige så godt som sommerstart! Derfor har jeg ikke tænkt mig at sende gode undskyldninger for at blive flyttet til sommerstarterne. Ligeledes vil jeg ikke sige nej tak til sommerstart.
Kan næsten ikke vente :angle:

Ja - Peter Holm er en vaskeægte ener, skideskæg - men rablende vanvittig. På den fede måde!

Forresten… vil det være muligt at svare tilbage på tildbuddet om en studieplads via selvbetjeningssiden? Eller SKAL det ske på gammeldagsfacon via PostDanmark?
Jeg står nemlig i den uheldige situation at jeg er ude at rejse på det tidspunkt :?

[quote=“rgh05xCA”:3h2akxbl]Hehe
Tro mig - jeg har læst rigtig mange posts omkring vinter vs sommerstart. Jeg er kommet til den konklusion, at vinterstart vil være lige så godt som sommerstart![/quote]

Der er ingen tvivl om, at vinterstart naturligvis er lige så god som sommerstart, men hvis det ikke passer ind i ens kalender at blive vinterstarter, ville jeg bare gøre opmærksom på, at det så godt kan lade sig gøre at få det lavet om.

Det kan jeg godt forstå - det er også verdens bedste og mest interessante studium. Desværre kan jeg dog ikke huske, hvordan bekræftelsen af studiepladsen foregik, men der er nok nogle andre herinde, der poster svaret lige om lidt :slight_smile: .

apopov

Tjah - da jeg skulle bekræfte min plads for sådan cirka et år siden, foregik det via hjemmesiden. Tror faktisk ikke, man kan gøre det anderledes.
Du skal logge ind via selvbetjeningen (http://www.au.dk/selvbetjening), hvorfra du finder din ansøgning og bekræfter selv samme. Her kan du - så vidt jeg husker - også ønske at blive sommerstarter.

Ja - Peter Holm er en vaskeægte ener, skideskæg - men rablende vanvittig. På den fede måde![/quote]

En korrektion er vist på sin plads. Bjarne Møller-Madsen er studieleder på medicin - eller var det ihvertfald da han ytrede de ovennævnte famøse ord.

Peter Holm Nielsen er (eller var?) derimod ansvarlig for anatomisk institut.

[quote=“Blomst”:7kellxem]Tjah - da jeg skulle bekræfte min plads for sådan cirka et år siden, foregik det via hjemmesiden. Tror faktisk ikke, man kan gøre det anderledes.
Du skal logge ind via selvbetjeningen (http://www.au.dk/selvbetjening), hvorfra du finder din ansøgning og bekræfter selv samme. Her kan du - så vidt jeg husker - også ønske at blive sommerstarter.[/quote]

Ok - vi har nemlige af diverse studievejledere fra vores skole fået at vide, at det kun er muligt at svare igen via brev! Derfor blev jeg lidt forvirret, da jeg læste på AU’s hjemmeside, at man på selvbetjeningssiden bl.a. kan bekræfte studiepladsen!
Hvis det kan gøres elektronisk, letter det en del af bekrymingen, da jeg så ikke behøver at lave en fuldmagt og lægge ansvaret på en anden person.
Så må jeg bare håbe på, at jeg får kviteringsbrevet med adgangskoden til siden inden d. 13 juni! (Eller kan de også sende det til min email adresse?)

Ehh - det kan bestemt ikke afvises, jeg er lidt træt og langsom i det efter en laaaaang dag med alt for meget makro, men skal lige være sikker. Hvis du stadig går på gym, skal du først søge om optagelse (og her er ansøgningsfristen vist engang i starten af juli). Og du har ikke mulighed for at bekræfte noget, før du rent faktisk har fået tildelt en plads - så jeg kan ikke helt se, hvor 13. juni kommer fra :slight_smile:

Haha ja det er også min fejl (13. juli skulle der stå)

Jeg tror ikke, at man kan få det på mail, men så må du få nogle derhjemme til at åbne brevet for dig og sende koden til dig via mail. Jeg håber, det kan lade sig gøre.

apopov

ja nu må vi se, problemet er bare, at der faktisk overhovedet ikke er nogen hjemme i perioden. I første omgang ringer jeg til dem for at spørge, og så håber jeg bare det løser sig. Jeg vil jo nødig glippe en studieplads, bare fordi jeg er på ferie…

Hej!

Jeg søger ind på AU her til sommer, har tilsagn om en plads da jeg fik en standbyplads sidste sommer så regner stærkt med at komme ind til september!! Jeg er 20 år… Glæder mig!!!:slight_smile:

Det er også helt vildt fedt - det eneste, man kan ramme ind i, er et lidt træls hold, men sandsynligheden for, at du synes alle andre er nogle idioter, er ikke overvældende. Og ellers kan man jo altid enten 1) begrave sig i sine bøger (dårlig ide) eller 2) engagere sig (hvilket der er masser af mulighed for næsten helt fra starten)

[quote=“Plur”:2d0i7djt]Hej!

Jeg søger ind på AU her til sommer, har tilsagn om en plads da jeg fik en standbyplads sidste sommer så regner stærkt med at komme ind til september!! Jeg er 20 år… Glæder mig!!!:)[/quote]

Må man spørge om hvad dit gennemsnit var på 13-skalen?
Og tillykke med tilsagnet. Det lyder nice :smiley:

Jeg søger også ind på AU her til sommer. Er i gang med min 3.g eksamen i øjeblikket og håber STÆRKT på at klare skærerne så jeg kan søge ind på kvote 1.

Mit gennemsnit INDEN eksamenerne var på 9,8 (ny skala), og jeg mangler derfor otte karakterer til mit snit.

Er der nogle der har en nogenlunde forestilling om hvor højt snittet bliver på kvote et ? (sidste år var det 9,4!)

Glæder mig også meget! især fordi at jeg er fra København og skal derfor starte en helt ny dagligdag hvis jeg altså komer ind i Aarhus!

Der er vel ingen, der kan sige noget om, hvad kvoterne bliver i år - det bliver tidligst offentliggjort d. 30. juni, så det bliver spændende at se! Med mindre, der skulle være helt vildt mange med ekstremt høj snit pga. den nye skala, så ændrer kvoten sig nok ikke mere end max ± 0,5