Hvem står bag de skriftlige lægeeksamener?

Hej venner,

Jeg er lige startet på lægestudiet på SDU, pr. 1. februar 2013. På SDU er de skriftlige lægeeskamener modul opdelt og derfor skal jeg allerede op til min første skriftlige lægeeksamen om mindre end 2 måneder. Derfor er jeg begyndt, at læse intensivt og har lagt mærke til at der er næsten 100 læringsmål bare for det første modul, altså den skriftlige lægeeksamen, jeg skal op til om mindre 2 måneder!

Jeg har lagt mærke til at forelæserne ligger vægt på visse læringsmål frem for andre, derfor kan jeg ikke lade være med, at undre mig, om det er fordi, det er forelæserne der laver/står-bag de skriftlige lægeeksamener, på alle modulerne på SDU.

Grunden til at jeg godt kunne tænke mig, at få svar på dette, er simpelthen fordi det er rart at vide om, jeg skal tage de læringsmål som forelæserne ligger vægt på, og også selv ligge vægt på disse læringsmål, eller om jeg skal tage den hårde, lange vej og lære 100 læringsmål udenad.

Nu er jeg blevet ekstra interesseret i dette emne, siden jeg har set de tidligere opgavesæt af de skriftlige læge-eksamener fra 2006 til 2012, for modul 1. I alle disse mange forskellige eksamenssæt, bliver der lagt vægt på vidt forskellige læringsmål.

Forvirringen er blevet total, siden jeg som lægestuderende på SDU, har fået at vide jeg måske skal op til: “SDU Scribble” eksamen. Dette er en ny eksamensform, som i øjeblikket bliver testet på beta-version og hvis alt forløber gnidningsfrit for de studerendens vedkommende vil det blive til noget. Denne nye eksamensform, består af digital kuglepen, hvor man kan tegne på en lille skærm, som så tegner på ens bærbar.

Med denne nye mulighed med, at man kan tegne med den digitale kuglepen, kan jeg ikke lade være med, at tænke på, at dem som står bag eksamenssættene vil sætte et nyt perspektiv og lægge utrolig meget vægt på, at man skal tegne aminosyre, membranpotentialer og andre kemiske forbindelser. Muligvis mere end man nogensinde har gjort.