Hvem står bag de skriftlige lægeeksamener?

Hej venner,

Jeg er lige startet på lægestudiet på SDU, pr. 1. februar 2013. På SDU er de skriftlige lægeeskamener modul opdelt og derfor skal jeg allerede op til min første skriftlige lægeeksamen om mindre end 2 måneder. Derfor er jeg begyndt, at læse intensivt og har lagt mærke til at der er næsten 100 læringsmål bare for det første modul, altså den skriftlige lægeeksamen, jeg skal op til om mindre 2 måneder!

Jeg har lagt mærke til at forelæserne ligger vægt på visse læringsmål frem for andre, derfor kan jeg ikke lade være med, at undre mig, om det er fordi, det er forelæserne der laver/står-bag de skriftlige lægeeksamener, på alle modulerne på SDU.

Grunden til at jeg godt kunne tænke mig, at få svar på dette, er simpelthen fordi det er rart at vide om, jeg skal tage de læringsmål som forelæserne ligger vægt på, og også selv ligge vægt på disse læringsmål, eller om jeg skal tage den hårde, lange vej og lære 100 læringsmål udenad.

Nu er jeg blevet ekstra interesseret i dette emne, siden jeg har set de tidligere opgavesæt af de skriftlige læge-eksamener fra 2006 til 2012, for modul 1. I alle disse mange forskellige eksamenssæt, bliver der lagt vægt på vidt forskellige læringsmål.

Forvirringen er blevet total, siden jeg som lægestuderende på SDU, har fået at vide jeg måske skal op til: “SDU Scribble” eksamen. Dette er en ny eksamensform, som i øjeblikket bliver testet på beta-version og hvis alt forløber gnidningsfrit for de studerendens vedkommende vil det blive til noget. Denne nye eksamensform, består af digital kuglepen, hvor man kan tegne på en lille skærm, som så tegner på ens bærbar.

Med denne nye mulighed med, at man kan tegne med den digitale kuglepen, kan jeg ikke lade være med, at tænke på, at dem som står bag eksamenssættene vil sætte et nyt perspektiv og lægge utrolig meget vægt på, at man skal tegne aminosyre, membranpotentialer og andre kemiske forbindelser. Muligvis mere end man nogensinde har gjort.

For at runde min lange forklaring af, vil jeg spørge om: Hvem står bag eksamenssættene på lægevidenskab, på SDU, især for modul 1? Hvilke læringsmål skal man nu ligge vægt på med SDU’s nye, højst sandsynlige eksamensform: “SDU Scribble”?

Jeg ved godt, at jeg har skrevet meget og det er, fordi jeg er nysgerrig. Det var en bedrift i sig selv at komme ind på lægestudiet og jeg vil gerne sikre mig, at jeg fuldfører og i det mindste består lægestudiets eksamener, en eksamen af gangen selvfølgelig, nu kommer modul 1’s om mindre end 2 måneder.

PS: Jeg ved på gymnasiet, er det Undervisningsministeriet der står bag de skriftlige eksamenssæt, men hvem i alverden står bag de skriftlige eksamenssæt på lægestudiet SDU? Er det SDU selv uden forelæsernes kendskab eller får de kendskab, eller får forelæserne kun besked om de lægestuderendes karakter? Er det forelæserne på SDU, der retter eksamenssættene?

Til syvende og sidst vil jeg gerne bestå den skriftlige eksamen på modul 1, på SDU og derfor er det meget rart, at vide om forelæserne har nogle bagtanker med deres fokus på bestemte læringsmål eller om de blot vil lære mig alle læringsmålene uden at de selv aner, hvad jeg skal op i og dermed ikke engang selv skal rette dem.

Jeg glæder mig til at høre fra dem, som kender hoved og hale på lægestudiet, på SDU’s første skriftlige lægeeksamen på modul 1.

Tak venner, fordi I havde lyst til at læse og sætte jer ind i mine, til tider vanvittige tanker. Selv om det er disse tanker, der gør at jeg altid klarer mig godt med det faglige - Det er min første skriftlige eksamen på lægestudiet, jeg skal op til om mindre end to måneder, derfor kender jeg ikke niveauet og hvad jeg skal forvente, det er der jeg håber, at der er nogle af jeg derude, som kan give mig lidt fred i sjælen.

Jeg går på AU, men på videregående uddannelsesinstitutioner er det generelt faggruppen (på det enkelte uni) der formulerer spørgsmålerne (de aftaler nok hvem der har hovedansvaret for koordinering) og censorgruppen godkender spørgsmålerne (interne/eksterne censorer).

Forelæserne er eksperter på hver deres område og har pligt til at undervise, derfor denne forskellige tilgang til hvad de lægger vægt på de vil forelæse om, men oftest er der alligevel et fingerpeg om hvad de synes om er mest relevant. Du skal i udgangspunktet kunne det der er opgivet i pensum/ læringsmålene, selv om det ikke er gennemgået til forelæsningen.

Held og lykke med studiet
mvh
Mignon

Mignon er helt sikkert inde på det rigtige :slight_smile: Det foregår nok meget ens på de danske universiteter hvad det angår.

Eksamenssættene bliver lavet af dine forelæsere. Overordnet set, er der forelæsere som står for hvert deres emne, med en modultovholder (Eller rettere, spor tovholder, fx for biomedicinsporet) som har ansvaret for at lave disse eksamenssæt. Hvis i har samme undervisere som jeg havde, vil det være Ulla der har ansvaret og står for celle fysiologien, Thomas, som står for biokemien og Jan, der står for cytologien.

Det er meget forskelligt hvad de ligger vægt på i de enkelte eksamenssæt. Så vidt jeg husker, skiftede de undervisere i omtrent 2009-2010, hvilket gør at eksamens sæt før dette ikke er noget i skal rode med! Studieordning og læringsmål var anderledes på det tispunkt.
Hvis du er i tvivl om hvor lang tid du skal gå tilbage, så send en email til din modultovholder. Der kan du helt sikkert få det korrekte svar.

Hvad angår dit pensum, regner jeg ikke med det er ændret meget siden efteråret, så det er nok stadig på omtrent 3-400 sider. Det er et meget lille pensum, og følger du undervisning, holdtimer og sørger for at øve lidt (Især regneopgaver, hvis du har svært ved disse), så kan du sagtens klare dig. Det er ikke et vildt dybdegående pensum.
Jeg vil også foreslå dig ikke at kigge for meget i eksamenssæt nu, men læse pensum, følge med i de forelæsninger og holdtimer der er, samt sørge for bare at nyde det. At begynde at skrive alle læringsmål ned nu, er ikke altid nødvendigt. Det er dog igen individuelt.

Jeg tror ikke i skal frygte scribble eksamen. Den vigtigste pointe med den eksamen, er at du fremover slipper for at skrive på gennemslags papir, men kan skrive på computer og tegne på denne. De typiske ting vi skulle tegne var fx peptidbindinger (Ikke de specifikke aminosyrer! Dem skulle vi kun kunne genkende og navngive) samt grafer for eksempelvis aktionspotentialet. Ikke det helt store.
Jeg glæder mig personligt til at få scribble eksamen, frem for den gammeldags måde. Jeg vil langt hellere formulere og rette i mine opgaver på computeren end at skrive alt i hånden og have svært ved at rette fejl.

Tag modul 1 med ro, nyd at du er kommet ind, lær dine studiekammerater at kende, følg med i pensum og lad vær med at panikke. Det er et meget begrænset pensum så hvis du ikke sover i timen skal du nok komme i gennem.

Det er svært at sige præcist hvilke læringsmål du skal lægge vægt på. Du kan blive spurgt om dem alle til eksamen, så i princippet skal det være alle. Jeg ved dog at det er ret gennemgående at kunne optegne og forklare aktionspotentialet, samt regne ud ved hjælp af GHK ligningen (Noget du får når i skal have celle fysiologi). De opgaver er der nærmest konsekvent hver gang. Men igen… Alt kan dukke op, så alt er godt at kunne. Men man kan sagtens prøve at vælge ud, gør det dog efter hvad underviserne fokuserer på til forelæsningerne. Det er meget retningsgivende for hvad de kan finde på at stille spørgsmål til. Noget der kan skifte fra gang til gang.

Håber det hjælper lidt med overblikket :slight_smile: Ellers kan jeg anbefale at snakke med din faglige tutor, eller tage kontakt til de faglige vejledere. De kan helt sikkert hjælpe dig med alt det du går og tænker på! De er alle sammen super flinke og vil meget gerne hjælpe.

Som Teodo skriver, så er det nemlig forelæserne for de enkelte spor, som laver pensum inden for de forskellige spor.

  • og lige en sidste addition til Teodos fremragende råd - tag den med ro! Modul 1 er lavet alene for, at i kan lære hinanden at kende, og få en kort introduktion til studiet - pensum er som nævnt derfor utroligt småt.