Hvilke moduler på sdu kræver mest slid?

Hej alle.

Jeg er lige startet på første modul på sdu.

Jeg skal nu til at vælge om jeg vil tage fadls spv-kursus i dette forår eller senere.
For mig er det ikke så vigtigt hvornår jeg tager det, da jeg primært ønsker kurset for at få noget erfaring gennem vagter fremfor at tjene penge.
Derfor er mit spørgsmål så: hvilke moduler er det mest hensigtsmæssigt at tage spv-kurset på, så man ikke dræber sig selv af stress?
Mvh trappen

Helt klart modul 1

Få det for guds skyld taget så tidligt som muligt så du undgår vagter på modul 4! Modul 4 og 5 er de absolut hårdeste moduler, så hvis man kan undgå tvungne vagter på dem er det virkelig at foretrække…

Held og lykke med modul - nyd det så længe det varer :slight_smile:

En lille indskydelse der ikke helt er i tråd med emnet:

Hvis du blot agter at være FADL-medlem for at tage vagter, og ikke regner med at gøre brug af deres forsikringstildbud /banktilbud osv, så synes jeg at du, i stedet for at blive hjernetvasket af FADL (som 75% af dine medstuderende i de kommende måneder vil blive), skal undersøge mulighederne for andre vikarbureauer.

Udover dét er jeg enig. Modul 4 + 5 er ret hårde, og jeg kan på ingen måde anbefale at tage SPV kursus dér. Modul 1 og 3 er dog oplagte muligheder.

“Hjernevasket” af FADL ? Du kan sgu ikke være bekendt med denne bemærkning om sådan en hjælpsom
og kompetent fagforening, som altid bestriber og kæmper for lægestuderendes rettigheder, og deres studievilkåre.
Selvfølgelig kan man sagtens tjene mere hos nogle private vikarbureauer. Men hvad kan de gøre for dig rent fagligt
og juridisk mht. dine lægestudier? NULl! Tænk dig om når du sidder og læser i adskellige basisbøger udgivet af FADL
Der får du virkelig dårlig samvittighed for den slags bemærkninger om medicinernes eneste fagforening,som
har eksisteret inden dine forældre var født! Som en kommende Læge så skal du kraftigt lade være med at tænke irrationelt
og usmageligt.

[quote=“jintaga”:3k0eaq3r]Som en kommende Læge så skal du kraftigt lade være med at tænke irrationelt
og usmageligt.
[/quote]

Dvs. lægejobbet ikke indbefatter en vis evne til autonom tænkning? :frowning:

Jintaga, nu skrev jeg om FADL som arbejdsgiver (jf. deres vikarbureau) - ikke som fagforening.
Jeg henviser her til de vilkår de byder deres vagttagere:

  • Et SPV kursus som efter min mening er af ringere kvalitet end det konkurenterne tilbyder.
  • Tvungne vagter? Jubii! En tvunget 12-timers vagt i Haderslev yay!
  • Lavere løn
  • Ofte får du intet brugbart at vide om din kommende vagt, før du står på afdelingen. Du aner kort sagt ikke hvad du kommer ud til.
  • Den rette vikar til det rette job. Jeg har gang på gang set hvordan den forkerte vikar er blevet sendt ud til et rigtigt job. Andre vikarbureauer bestræber sig på at finde den rigtige løsning,
    således at både vagttageren og afdelingen er tilfredse bagefter.
  • Deres urimelige krav om at du “ikke må arbejde for andre” så længe du arbejder for FADL.
  • Jeg spurgte min SPV-underviser om der ikke var en åbenlys interessekonflikt når jeg arbejdede for min fagforening? Hvad ville der ske i tilfældet af tvist i mellem mig / FADL ? Det kunne han ikke svare på…

Dertil kommer den hjernevask (ja, hjernevask!) som nye stud. med.'er bliver udsat for. FADL bliver fremstillet som det eneste egentlige alternativ til studie-relevant arbejde. Jeg husker stadig tilbage på (skræmme)historierne ved FADLs-introforlæsning om hvordan du simpelthen kunne risikere ikke at få løn når du arbejdede hos de andre (slemme slemme) vikarbureauer. Uha da.
Jeg har på ingen måde dårlig samvittighed over mine bemærkninger om FADL som arbejdsgiver, for de er begrundet på uomtvistelig vis.

Hvad FADL som fagforening kan gøre for mig? Jeg er ikke længere medlem, så det er ikke længere relevant. Basisbøger? Jo, ser du - jeg har nu studeret Medicin i et stykke tid, og jeg har endnu ikke en fin FADL-bog stående i min reol.

En hel anden ting er: Bare fordi noget har eksisteret siden mine forældre var født, og som sådan er det eneste tilbud på markedet, så er det ikke nødvendigvis den mest optimale løsning. Det burde i KU’ere da efterhånden ha’ indset? :wink:

Men men men, nu har denne tråd vist bevæget sig langt nok væk fra det oprindelige emne. Jintaga, jeg er ked af du følte dig trådt over tæerne på vegne af FADL. Så meget endda, at du dømte min tankegang usmagelig og irrationel - det er altid 2 fine ord at bruge i diskussion. Nu vi er igang med at give råd til hinanden om vores senere lægegerning, så er mit råd til dig, at du i fremtiden skal undgå personlige angreb for du har forstået det debatterede emne fuldt ud.

Kys & Kram,
Sarup.

[quote=“Sarup”:3dui78gn] Basisbøger? Jo, ser du - jeg har nu studeret Medicin i et stykke tid, og jeg har endnu ikke en fin FADL-bog stående i min reol.

Sarup.[/quote]

Arh, nu var jeg lige henne og kigge. Det passer ikke helt.
Jeg har trods alt den elskede KDO (Kemiske Data og Oversigter) stående.
Men til mit forsvar blev den købt tilbage da jeg studerede 1. semester på KU :slight_smile:
Og siden er den ikke rigtigt blevet brugt. Men den er nu så pæn, den grønne farve.
Jeg nænner ærligt talt ikke at smide den ud.

Kære S
Tak for gode råd. Du er nu tilgivet:-).
Kys & kram tilbage :roll:

Jeg vil bare bakke op om det der allerede er svaret… Modul 1 og 3 er helt klart oplagt :slight_smile:
Held og Hygge med det!

[quote=“Sarup”:4jw9ps1v][quote=“Sarup”:4jw9ps1v] Basisbøger? Jo, ser du - jeg har nu studeret Medicin i et stykke tid, og jeg har endnu ikke en fin FADL-bog stående i min reol.

Sarup.[/quote]

Arh, nu var jeg lige henne og kigge. Det passer ikke helt.
Jeg har trods alt den elskede KDO (Kemiske Data og Oversigter) stående.
Men til mit forsvar blev den købt tilbage da jeg studerede 1. semester på KU :slight_smile:
Og siden er den ikke rigtigt blevet brugt. Men den er nu så pæn, den grønne farve.
Jeg nænner ærligt talt ikke at smide den ud.[/quote]

For sjov kiggede jeg lige på din profil hvor langt du var kommet på dit studie.
Jeg kan love dig for, at der kommer mange flere bøger fra FADL op på din hylde.
Man kan selvfølgelig godt undgå dem, men det bliver svært når du kommer videre.

Mht. FADL: Jeg er selv tidligere medlem af repræsentantskabet, og efterfølgende også ivrig kritiker af selvsamme,
men en ting er sikkert, og det er, at FADL idag kører langt bedre ledelsesmæssigt end det gjorde da jeg selv var i repræsentantskabet.
Selvfølgelig er kontingentet en væsentlig post i budgettet, men som årene er gået har jeg faktisk fået et tilhørsforhold til Fagforeningen (ikke til vikarbureauet, som jeg faktisk helst var foruden) Iøvrigt støtter jeg af hjerte den diskussion der for øjeblikket finder sted i Sund&Hed, hvor Vidar argumenterer for at man ikke skal straffes hvis man arbejder for andre end FADL selvom man er medlem af FADL.

God weekend

Christian

[quote=“Dengsøe”:39fdz16h] Iøvrigt støtter jeg af hjerte den diskussion der for øjeblikket finder sted i Sund&Hed, hvor Vidar argumenterer for at man ikke skal straffes hvis man arbejder for andre end FADL selvom man er medlem af FADL.
[/quote]

Det er da også en mærkelig regel - specielt når man ser på FADL som fagforening. Meeeen… så vidt jeg nu forstår på studiekamerater, så er der alligevel ikke så forfærdeligt mange der overholder den. Så reglen i sig selv er mere eller mindre rudimentær. Er der andre, som oplever det samme?

Har lige opdaget der står 1. semester, selvom det nu om dage er 3. semester. Når jeg en gang har gennemskuet hvordan, så skal det lige rettes :slight_smile:

Synes at du skal tage SPV kursuset så hurtigt som muligt. Erfaringen kommer med tiden, hvorfor det er oplagt at tjene timer ind tidligt.

Egentlig er der ikke rigtig nogen moduler, hvor man bare falder igennem. Sådan er studiet ikke opbygget. Men det er klart at nogle moduler forudsætter, at du sætter tid af til læsningen.
Derudover virker nogle moduler nemmere, når man med tiden får forbedret sin study pace. Modul 4 virker hårdt efter et slap-af modul, hvorimod en 5’er eller 6’er virker mere afstressede, på trods af læsemængden er lidt større.

Sidst men ikke mindst er det meget individuelt. Nogle kan godt lide udenadslære og har det nemmere med anatomi-vægtede moduler, hvor andre foretrækker fysiologi-prægede moduler (som undertegnede selv).

Modul 1: ferie.
Modul 2: lidt arbejde.
Modul 3: ferie.
Modul 4: en del arbejde.
Modul 5: en del arbejde.
Modul 6: en del arbejde.
Modul 7: noget arbejde.
Modul 8: noget arbejde.
Modul 9: meget arbejde.
Modul 10: ?
Modul 11: ferie.
Modul 12: ?

Mvh.

Ali Tareen.
Modul 9.

[quote=“ÜberAli”:32pswops]
Modul 1: ferie.
Modul 2: lidt arbejde.
Modul 3: ferie.
Modul 4: en del arbejde.
Modul 5: en del arbejde.
Modul 6: en del arbejde.
Modul 7: noget arbejde.
Modul 8: noget arbejde.
Modul 9: meget arbejde.
Modul 10: ?
Modul 11: ferie.
Modul 12: ?
Mvh.

Ali Tareen.
Modul 9.[/quote]

/like

[quote=“jintaga”:8wiuuezq]“Hjernevasket” af FADL ? Du kan sgu ikke være bekendt med denne bemærkning om sådan en hjælpsom
og kompetent fagforening, som altid bestriber og kæmper for lægestuderendes rettigheder, og deres studievilkåre.
Selvfølgelig kan man sagtens tjene mere hos nogle private vikarbureauer. Men hvad kan de gøre for dig rent fagligt
og juridisk mht. dine lægestudier? NULl! Tænk dig om når du sidder og læser i adskellige basisbøger udgivet af FADL
Der får du virkelig dårlig samvittighed for den slags bemærkninger om medicinernes eneste fagforening,som
har eksisteret inden dine forældre var født! Som en kommende Læge så skal du kraftigt lade være med at tænke irrationelt
og usmageligt.[/quote]

FADL både lugter og smager af kommunistiske tankegange. Hvis du rent faktisk selv havde læst deres grundbog, ville du også vide hvor meget lort de lukker ud. I forbindelse med, at jeg troede jeg skulle have SPV kursus læste jeg grundbogen. Det viser sig at FADL er af den opfattelse, at de danske hospitaler er så rene og sterile, at al smitte er igennem personale der ikke vasker hænder.

Kunne blive ved med latterlige ting og regler som bogen beskriver. Tænk at de kan finde på det.

Er der ikke nogen der kan fortælle mig hvor man kan læse om de andre vikarbureauers måder at køre tingene på, hvilke kurser de tilbyder osv? Jeg er en af de 75% som åbenbart er blevet hjernevasket af FADL, for jeg må da indrømme at det er tiltalende at det er så let at gå til, de kommer jo nærmest og hiver en ind på arbejdsmarkedet. Derfor vil jeg da gerne læse om de andre bureauer, så jeg kan sammenligne.