Hvilken bog er bedst?!

Hej allesammen!

Jeg skal starte på 3.semester lige om lidt og ville lige høre hvilken af de her bøger I umiddelbart ville anbefale…

“Larsens” Human Embryologi ELLER “Langmans” Embryologi??!

OG…

Hvilken neuroanatomi bog er bedst?
Så vidt jeg kan forstå, så SKAL vi have den engelske kaldet “Neuroscience” af Bear+Paradiso - MEN vi skal vist ligeledes have en på dansk hvor vi kan vælge mellem enten Bjarkams eller en anden som jeg ikke lige kan finde ud af hvad hedder? :roll:

Jeg kan i hvert fald anbefale Langmans Embryologi, som jeg synes har nogle gode illustrationer, og desuden er sproget rimeligt lettilgængeligt (det var det i hvert fald for 6 år siden, da jeg læste embryologi :wink: ) Men jeg kender ikke den anden, du nævner…

Og så kan du roligt vælge Bjarkam, hvis du vil have en neuroanatomibog, der er kort og præcist skrevet. Dog var den ikke helt pensumdækkende, da jeg gik til eksamen i anatomi, men det gik dog alligevel…

apopov

Gå ikke glip af Neuroscience af Bear & Paradiso. Den er for nice!

Embryologi: For guds skyld Larsens! Ja, den er mere detaljeret end hvad pensum kræver (i hvert fald da jeg gik på 3.), men den er fuldstændig fabelagtig, har gode illustrationer og er velskrevet. Den giver mening imodsætning til Langmanns (jeg havde begge), som forvirrede mere end den gjorde godt - de var ikke konsistente med deres oversættelser, så begreber med et specifikt navn i et kapitel, havde nu et andet navn i et andet kapitel. Og så bar den enormt meget præg af at være en danskificering af en engelsk lærebog.
Nej tak.
Larsen’s Human Embryology til hver en tid.

Hvad angår neuroanatomi brugte jeg Bjarkam, som er bedre skrevet end den anden danske fra FADL’s forlag. Disse er dog til faget Neuroanatomi, hvorimod den engelske Neuroscience - Exploring the Brain er til neurofysiologi (eller sådan noget) - du kommer til at skulle have én af hver. Personligt endte jeg med at læse i en ikke anbefalet bog + Bjarkam til neuroanatomi og neurofysiologi af to årsager: Neuroanatomi er svært og Exploring the Brain bogen var forfærdelig hobbyagtig og var ikke særlig fyldestgørende i min verden. Der var dog mange, der var glade for den, jeg var bare ikke en af dem.

Alt dette med forbehold for pensumændringer siden jeg læste på 3. (jeg læste på 3. semester i efteråret 2008)

Jeg er enig i, at oversættelserne lod lidt tilbage at ønske hvad angår Langmans Embryologi, men bortset fra dét, synes jeg da i dén grad, at teksten giver mening, og den er godt forklaret…

apopov

Langman’s er rimelig god. Den kan også bruges senere hen på studiet f.eks. intro til urologi eller GYN/OBS
Da neurofys. er en del af neuroanatomi pensum på KU så er neuroscience et must at have! clinical neuro-
anatomy by snell’s plus den basale neuroanatomi af Torben Moos et al. ville være mere end nok til at komme
igennem faget uden at svede plasma :slight_smile: . Der findes også en Norsk bog af Per Brodal som er meget god til hjernedel forbindelser
og meget nemt at forstå. Den findes både på Norsk og Engelsk

http://www.amazon.com/Central-Nervous-S … 030&sr=1-1