Hvilket stetoskop?

Hej studmed

Jeg overvejer at opgradere mit budgetstetoskop på cand’en, og står imellem Littmann Classic III (ca. 1000 kr) og Littmann Cardiology IV (ca. 2000 kr).

Det bliver et stetoskop jeg forhåbentligt har mange år frem, så prisforskellen er intet problem :slight_smile:

Er det ene mere anbefalelsesværdigt end det andet? Har I nogle erfaringer eller andre overvejelser jeg burde inddrage?

Jeg er glad for mit Spirit - det gamle gik i stykker efter 10+ år brug og købte et nyt for år tilbage. Still going strong…

Jeg overvejer et elektrisk stetoskop. Kææææft jeg synes, at det er nice (og vildt dyrt).

Det er ikke noget der har fristet mig.

Hvad skal man høre og erkende?
Lunger: Krepitation, manglende luftskifte, hvæsen
Hjerte: Regelmæssig. Mislyd Ja/nej.

Det er vel det.

Så kan de lære jeg alt muligt om holosystoliske mislyde og 4. hjertested (eller hvad det nu hedder). Det er forhelvede bare et lytterør :slight_smile:

Jeg er 100% enig Frold! Ingen tvivl om det. Et normalt stetoskop er rigeligt. Jeg ved heller ikke heeeeeelt med et elektrisk, men det er udstyr, og jeg ELSKER udstyr! Overvej lige at man kan optage alle de spændende mislyde/bilyde (selvom man nok ikke må det rent GDPR-mæssigt🤷🏼‍♂️)

Jeg er en gadget-fyr, så jeg skal aldrig gå ned på udstyret. Jeg har også min egen traume-saks osv.

Det står også på de flestes “must have” fordi… Anden juleaften driller?