Hvor hård er 3 sem.?

Jeg har lige startet på organkursus på 3sem, og jeg må sige at den virker rimelig hård. (måske en for tidlig udtalelse efter kun 2 dage… :wink: ). Alligevel, der syns at være MEGET at lære, men selvfølgelig er det også mer interessant end den førrige måned med sikkerhedsinterval etc… Så, hvor hård syntes du 3 sem (på nye studieordning) var? Har du nogle gode idéer og tips?

3 sem. er rigtigt, rigtigt hårdt. I starten har man nok at gøre med bare at læse at udtale ordene. :wink: Den måde jeg gjorde det på var, at følge forelæsningerne (fandt ud af at hold timerne ikke rigtigt gav noget…i hvert fald med den lærer vi havde) og have læst til dem inden jeg kom. Herefter gennemgik jeg stoffet med min læsemakker, som om det var en eksamen. Dvs. forberedt hjemmefra, træk lod om hvem der skal fremlægge, væk med bog og noter for fremlæggeren og så igang. Det fungerede fint, men kræver selvfølgelig desciplin. Men det gør 3 sem. uanset, hvordan man gør det! Held og lykke. 8)
Faldo 5 sem. KU

Jeg kan kun give Faldo ret i at det er et hårdt semester! Der er også op mod en tredjedel (ca) der melder eksamen fra, men til gengæld er der næsten ingen, som dumper, og karaktererne ligger ret højt. Dvs at det altså ikke er umuligt at lære det hele udenad, og hvis man bare holder hovedet nogenlunde koldt og lader være med at panikke (alt for meget, ingen undgår det vist helt?!), så kommer man også igennem 3. semester.

Og når man så ER bestået (jeg er færdig med 5.semester), sidder man med den bedste fornemmelse af, at uanset hvad de udsætter en for, så har man været igennem det værste… Og den følelse varer ved, selv her godt et år efter min eksamen! :wohow:

Men som Faldo siger: disciplin er kodeordet. Vores holdunderviser var til gengæld fantastisk god og mange læste kun efter hans noter, så hvis din er dårlig, kan jeg kun anbefale at holdshoppe. Jeg syntes så forelæsningerne var spild af tid, men det er jo en smagssag.

Så det skal nok gå alt sammen, bare se at få kridtet skoene i en fart og kom ned på studiesalen, der er ingen vej uden om, at det er benhårdt slid og masser af kaffe, som får en igennem 3. semester! :blink2:

Held og lykke

30% melde fra inden, 30% melder fra efter spotten, ca. 30-40% dumper,

Ikke ifølge MOK nr. 1 … mener det var ca. 10%, der dumpede sidste gang (og den gode Tranum siger, at der ikke er flere, end til andre eksaminer, der melder fra ???)

Men jeg kan kun gi’ folk ret i, at der ikke var så meget tid til biobesøg etc. som på 2. semester :slight_smile:

Ja, jeg synes heller ikke umiddelbart, at jeg kan genkende påstanden med 30-40% dumpede. Selv var jeg oppe i vinters, og der havde vi et snit på over 8 og ca. 7 % dumpede.
Men jeg kan kun give de andre her på siden ret i, at det kræver en masse sort kaffe og godt med selvdisciplin til at være på forkant med læsningen.
Det værste man kan gøre er at komme bagud og gå i panik. Husk på at statistikken taler til din fordel… :wink:
Immer vohrwerhts und voll gas geben.
Mojn

Jeg har også mine oplysninger vedr framelding og dumpeprocent fra dels Tranum og MOK.

Godt nok er det slemt, men så er det heller ikke værre… :blink1:

Som Steen siger, lad være med at komme bagud og lad være med at gå i panik! Langt de fleste klarer den og har læst så meget, at de oven i købet får gode karakterer (hvilket jo for så vidt er fuldstændig ligegyldigt, men det siger noget om, hvor meget folk går amok på 3.semester!).

God fornøjelse med Bevægeapparatets Anatomi…

det er sikkert bare mig, men giver dette ikke en total ikke-bestået-kvote på 90-100% - så er det da godt nok et ondt semester…

det er sikkert bare mig, men giver dette ikke en total ikke-bestået-kvote på 90-100% - så er det da godt nok et ondt semester…[/quote]

Med chance for at virke matematisk agtig, så husk at med % af % kan man IKKE lægge dem sammen:-)
100 folk
30% melder fra (før)=70 folk tilbage (100*(1-0,30))
30% melder fra (spot)=49folk tilbage (70*(1-0,30)
30% dumper=34folk tilbage (49*(1-0,3)
dvs at 66% af de samlede antal folk, (folk som melder fra, eller slet ikke melder sig til eksamen men på forhåndel regner med at tager semesteret over to gange) “dumper” eller “ikke består” ud af den samlede pulje…

mvh
svend

min % af folk som melder fra efter spotten, er nok lidt høj, måske er 10% mere korrekt.
Men husk at man skal tage det samlede antal folk som har bestået 2semenster, og en % af dem som egentlig består 1. gang.
Når tranum, kigget på tallende, tager han jo med de folk som har dumpet og som går op igen, samt de folk som med vilje ikke har meldt sig til eksamen 1gang.

Det er jo en grund til at man først får at vide hvilken dag man skal ok, 4 dagen inden eksamen,og ca 1 uge efter spotten, grundet at folk melder fra, eller ikke møder op til spotten.
Jeg er pt. på 5sem, så det kan godt være at det har ændret sig lidt…

mvh
svend

Jeg syntes egentlig at 4.sem var hårdere end 3.sem. Tilgengæld var 5.sem bedre end 4.sem, og så kommer den dejlige fase II jo :wink:

Jeg synes også 4. og 5. var værre end 3. sem. På 3. er det “bare” et spørgsmål om at sætte sig ned på sin bagdel og få læst i 1 eller 2 bøger, hvor det på 4. og 5. var en stressfaktor i sig selv at man skulle få læst alle fagene i alle de forskellige bøger og helst samtidig - multitasking på et andet niveau!
Go fornøjelse.
PS Et tip…mine naboer jeg havde da jeg var på 3. yndede at skændes hele natten og feste til de lyse morgentimer…på dette tidspunkt af døgnet er der INGEN der prøver at kapre dit spotpræp fra dig på tør stud.sal :slight_smile:

Jeg synes at 4sem også var værre på nogle punkter end 3sem, jeg hader biokemi.
5sem, virker godt indtil nu, specielt hvor der er en del ting man lærer som har klinisk betydning…hvis man ser bort fra energiomsætnings kursus :slight_smile:
Jeg kan ikke sige andet, end bare klø på, jeg kom igennem 1. gang, på trods at at jeg er dårlig til bare at huske ting uden ad…
Held og lykke

Yee, de e lige hvad man vil høre, at næstkommende semestrer er hårdere end denne. :slight_smile:
Hvis nu 3 sem. “ting” er at man skal husk en hel masse udenad, hvad er så 4, 5, og 6 om?

4 og 5 er meget med at kunne resten af organblokkene indenfor fys, biokemi, anatomi og hvad de ellers mangler at proppe ind fx immunologi - dvs forstå SAMTIDIG med at kunne huske udenad…
6. kan du til gengæld godt glæde dig til! Det var dette semester hvor det gik op for mig hvorfor jeg nu lige læste til læge. Her har du jo al klinik undervisning og du finder ud af hvorfor du har haft 1-5. sem teorien. Men man bruger det på en meget mere relevant måde end tidligere hvor man har skullet huske dumme detaljer - her bruger man det så man kan se hvorfor patienter får det sådan og sådan. Glæd dig virkelig!
Når du så kommer på 7. sem vil alle lægerne mfl ude i klinikken rose dig til skyerne fordi du ved så meget, og derfor kan få så meget mere ud af opholdet :slight_smile:

…ARGHH…Nu må I lige trække vejret…Os, små russere, har allerede fået grå har… :cry: SUK…

Ja, men nogle gange giver det luft og ny energi at komme af med sine frustrationer… så bare kom af med l… :smiley:

jeg bestod 3sem, selv om jeg arbejde nogle uger over 30timer ved siden af, så hårdt var det ikke…der er altid en vilje hvor der er en vej!

mvh
svend

…ARGHHH…Jeg er dårligt nok begyndt endnu, men jeg tror, at jeg snakker på alle pre-russere vegne; at vores grå hår allerede er så småt ved at være på vej…SUK… :cry:

Hvor meget læste dere på 3.sem KU? Jeg talte med en av studiesalsvaktene, hun sa 14 timer de siste to månedene var det hun læste…

Jeg ved godt at man læser forskellig, men hvor meget må man regne med?